En friluftsblogg. Friluft såsomi kängor, ryggsäckar och tält. Och lite annat också kanske.

Obotlig natur-och friluftsromantiker med förkärlek för vandring och god mat. Hundar, ryggsäckar och kängor. Också.

Användarnamn: Nyingen

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Jakt, Bär & svamp, Orientering, Löpning

Lördagshäng i Kilsbergen

"... Djävulen skänker sina höghus till dom,

som skrattar åt torpet i gläntan bortom

Bäskabo skog, där gränsen är klar;

inga höghus som byggs där får nånsin stå kvar..."

(Bombyces Bryggeri)

Ibland måste man bort från höghusen. Upp i bergen. In i skogen. Igår var en sådan dag. Dessutom bjöds det på bra väder för första gången sedan urminnes tider. Åtminstone var det så det kändes.

Bestämde mig för att ge mig ut på en enkel "äta-ute-och-inviga-nya-hängmattan-tur". Som vanligt med bra idéer kom jag på det hela lite väl sent; framåt tvåtiden, så det var bara några få timmar kvar till skymningen. Inte för att mörker stör mig nämnvärt, men det hade ju varit trevligt att uppleva skogen i dagsljus med.

Som jag skrev i förra inlägget så har jag haft friluftskoma ett tag nu, men glädjande nog tog det inte så lång tid att få iordning prylarna och packa maten som jag befarade. Vissa saker sitter säkert i ryggmärgen :-) Däremot skulle det handlas och åkas bil ett tag, för där jag bor är det pannkakeplatt och det står höghus överallt. Så det tog väl två timmar innan jag var på plats där ute, där höghusen inte växer och då låg skymningen på lur där borta i Värmland, bakom Kilsbergen.

Vädret var som sagt var bra och en stark halvmåne reflekterade sig härligt i snön så det gjorde inte så mycket att mörkret föll: det var mycket trevligt ändå.

Väl ute på plats blev det lite lägerfix där givetvis den nya hängmattan av norsk modell stod i centrum. När jag köpte den så var tarparna till den slutsålda, så jag fick nu ta med den som hör till den gamla hängmattan av mer traditionell modell. Det kändes lite osäkert då jag ju inte visste om den skulle vara stor nog eller ha en kompatibel form. Visserligen var min minnesbild av den gamla tarpen att den var mer än väl stor nog, men det kändes lite osäkert ändå.

Efter ett tag satt dock både hängmatta och tarp där. Tarpen var lite onödigt stor, så mina farhågor kom på skam. Men hellre det än tvärt om...

Sedan var det dags för kvällens andra huvudnummer: maten. Hade bestämt mig för nåt enkelt men lyxigt så det blev en "bookmaker light": Timjanstekt ryggbiff på ett rostat bröd av bättre sort med dijonsenap, spenat och stekta tomater.

Ja, den var precis lika god som den ser ut!

Sedan var det dags att krypa till kojs.

Jag måste säga att det var länge sedan jag sov så bra ute rent komfortmässigt. När jag var yngre så spelade det där inte så stor roll; ett betonggolv och ett cellplastliggunderlag funkade bra. Men runt 30 gick det där över och nu vid 45 har verkligheten kommit ikapp på riktigt.

Den här hängmattan medger att man verkligen ligger plant, så till den milda grad att man kan ligga på såväl sida som mage! Om man nu skulle vilja det. Min gamla mer traditionella hängmatta var rätt bekväm, men jag kom aldrig riktigt överens med den, utan att lyckas sätta fingret på vad det var som felade. Hur som helst så spelar det mindre roll nu :-D

Natten och morgonen bjöd på -2 minusgrader och en ljusgrå himmel. Efter att ha legat och myst i den varma sovsäcken ett tag så var det bara att kliva upp och packa sig iordning.

Stärkt till kropp och själ var det sedan bara att börja vandra tillbaka mot bilen för vidare färd mot höghusen på slätten bortom skogen...

Till nästa gång: God tur!

2021-01-24 15:56   Håkan Friberg
Låter fantastiskt! Vilken hängmatta har du?

Svar 2021-01-24 18:14   Nyingen
En Amok Draumr har jag. Jo, det var skönt att komma ut en sväng.

2021-01-24 21:39   Sejrla
I Kilsbergen lördagshänger man gärna 😊 En sådan där tur som får en att orka i vardagen.

Svar 2021-01-25 11:45   Nyingen
Precis! Har lovat mig själv att det ska bli fler sådana nu.😊

2021-01-25 10:21   Karolina P
Under bar tur och vilken fantastisk mat! Har planer på att köpa en hängmatta men det är en lika stor djungel som med tält. Din variant har jag inte sett tidigare, ska kolla in den!

Svar 2021-01-25 12:19   Nyingen
Jo, det är precis som du säger en djungel med hängmattorna med. Kan verkligen rekommendera Draumr. Lycka till i sökandet!

2021-01-25 11:57   ulindh
Fin vintertur och så god mat! Är det en träkåsa du äter ur? Den ser väldigt fin ut.

Svar 2021-01-25 12:34   Nyingen
Jo det är en träkåsa modell lite större. Blir liksom godare med den på nåt vis😃

2021-01-25 15:17   AnnaLovisa
Ser fint ut! Har också köpt mig en Draumr med tillhörande liggunderlag men har inte kommit mig ut och sovit i den än. Vilken storlek på tarp har du?

Svar 2021-01-25 22:15   Nyingen
Vet inte riktigt måtten på den, men det är tarpen till en Hennesy Safari Deluxe. Tror de flesta tarpar är stora nog. Problemet är nog snarare att många är onödigt stora eller är 4-kantiga och bara har fästpunkter i hörnen.
Hoppas du kommer ut på sovtur snart!! Man sover sjukt bekvämt när man fått till inställningarna (vilket var väldigt lätt).

Svar 2021-01-26 18:33   AnnaLovisa
Min är en fyrkantig 3x3m DD tarp med rätt många fästpunkter och jag hoppas att den kan duga, annars får jag köpa amoks egna.
Jag har superhöga förväntningar på hängmattan och längtar tills jag får till en natt. 😃

Svar 2021-01-26 21:53   Nyingen
Jag tror att din tarp kommer fungera utmärkt!! Lycka till på premiärturen! Berätta gärna vad du tycker sen när du provat!

SOLo-vandring 2021 i Sarek och Padjelanta, del 3 – inlägget som inte blev

SOLo-vandring 2021 i Sarek och Padjelanta, del 2

Här är fortsättningen på sommarens fjälltur. Alla tre delarna är kronologiskt upplagda i stora drag, men jag använder inte den kronologiska tidslinjalen som bärande struktur i bemärkelsen att historien helt följer den. Istället är det tankar, känslor och enstaka händelser som (o)strukturerar det hela. Och vissa tidsmässiga hopp blir det ju om temat som jag skriver om hör hemma på mer än en plats rent tidsmässigt. Det var helt enkelt roligare att skriva så här den här gången... så håll till godo.

Tjärdoft och aluminiumbåtar

SOLo-vandring 2021 i Sarek och Padjelanta, del 1

Högt över fjällen flyger en ko
hon flyger långt bort, där den kan finna ro

där västvinden sjunger sin eviga sång
som avslöjar allting en gång
Den sången som sjunger om livet som det är
och att det kan slösas till ingen nytta
Högt över fjällen flyger en ko
kanske den flyger för sin tro