En friluftsblogg. Friluft såsomi kängor, ryggsäckar och tält. Och lite annat också kanske.

Obotlig natur-och friluftsromantiker med förkärlek för vandring och god mat. Hundar, ryggsäckar och kängor. Också.

Användarnamn: Nyingen

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Jakt, Bär & svamp, Orientering, Löpning

Förberedelser

Jag har ju i tidigare inlägg puffat för spontant och enkelt friluftsliv i vardagen där man med bara ett pillegnutt av förberdelser ger sig ut och slaggar i ett vindskydd eller tält. Men det finns ju också annat friluftsliv som är både mer krångligt och kanske till och med farligt. Och därmed mer förberedelsekrävande. Och kanske tycker ni, liksom jag, att de lite större, mer avancerade friluftsturerna till och med är höjdpunkterna!?

På väg till det glimmrande äventyret bortom horisonten...

Hur som helst. Just nu är jag mitt i planeringsfasen för en tre nätters vintersolotur i Grövelsjön, så det här blogginlägget kommer handla lite om dels förberedelser i allmänhet och dels mina förberedelser just nu.

Ibland undrar jag om inte tiden innan man gör nåt roligt är den bästa. Ni vet när man går och fnular och pysslar. Drömmer och klurar. Känslan man hade som barn dagarna innan julafton. En helt fantastisk känsla om ni frågar mig... :-)

Förberedelser kan säkert delas in på många sätt men jag ser det så här:

• Fysisk träning
  • Planering
  • Materieltjänst
  • Kunskapsinhämtning
  • Färdighetsträning

Förberedelser sker naturligtvis dels hela tiden, både medvetet och omedvetet, samt inför enskilda specifika projekt och då mer koncentrerat till tid och syfte.

Träna bör man, annars dör man. Fysträning i ett friluftsperspektiv utgör en basplatta varifrån allt annat tar avstamp anser jag. Med god tillgång till sin rörelseapparat underlättas allt man gör och gemensamt för i stort sett allt friluftsliv är ju den egna kroppen. Var och en måste dock naturligtvis utgå från sina förutsättningar och ambitioner, men träna behöver man! För att må bra om inte annat.

Tre praktiska prylar som grusar argumenten "mörkt och halt" för att inte löpträna på vintern: reflexjacka, en schyst pannlampa och dubbskor!

Träningen behöver nödvändigtvis inte vara så hårt nischad mot friluftsliv för att fylla sitt syfte, det räcker att den är rolig. Och jobbig. Fast vill man ha ett upplägg som nu bär mot friluftsliv i allmänhet är nog fördelningen 70% kondition/uthållighet, 20% styrka och 10% rörlighet en bra grund. Hävdar jag :-) Är man mer smal i sitt friluftsliv, tex bara klättrar eller paddlar, kanske fördelningen ska se lite annorlunda ut. Men hur man än lägger upp sin träning: kom ihåg att kompletteringsträna de delar av kroppen som inte får sitt vid själva huvudaktiviteten. Det förebygger belastningsskador, ger muskelbalans och boostar i regel huvudaktiviteten mer än man tror! (Tex du som bara löptränar; lägg in två styrkepass i veckan så märker du nästan helt säkert ganska snart en förbättring i löpningen.)

En förmiddagsfika med en karta och en kaffe på ett vardagslugnt favvofik... så långt från strukturerade planeringsmodeller man kan komma. Visserligen blir det väl en mer översiktlig grovplanering som mest syftar till att identifiera olika alternativ men ändå.... Trevligt är det. Fast sen får man ju komplettera med en mer noggrann planering: väderanpassning, lägerplarser, färdvägar, plan B, plan C, mm. Göra en färdplan.

Just nu ser min kommande tur ut att bli en vinterkopia av min sommartur i samma område på grund av vädret då första skiddagen ser ut att bli rätt kärv med minusgrader, snö och frisk vind från väster. Så jag skidar väl åt öster då antar jag :-) Nu ligger det hela en vecka fram i tiden så prognosen hinner ju ändra sig. Ambitionen med turen är inga stordåd på något sätt utan skida ungefär 15 km om dagen och tältmys duger bra.

Jag ser nu tre olika varianter på turen som i stort kan beskrivas som Grövelsjön (själva sjön alltså) runt, antingen med- eller moturs samt Storvätteshågna runt. Vi får se vilken det blir, även om jag just nu lutar åt moturs eller Storvätteshågna runt. I alla alternativen kommer svängen givetvis tas ut, så jag hamnar nog uppåt Rönnsjön nån natt med.

Materieltjänsten består ju i regel av alla möjliga sorters pyssel. Som skidreparationer till exempel.

Eller av mer underhållande och förebyggande art: tjära skidor. Det doftar ju såååå härligt! Och ytan. Ytan blir ju så fin. Skidan liksom får helt nytt liv!

Nyinköp av utrustning är ju nåt jag vet många med mig sysslar med i tid och otid. Kul är det och i minst hälften av fallen mer eller mindre onödigt. Men ett upplevt behov är ju också ett behov...

Därmed inte sagt att mitt nya multifuelkök skulle vara onödigt. Det är en ren säkerhetsdetalj för att reducera risk på vinterfjället. Typ. ;-)

Därmed kom jag in på det här med säkerhet och riskhantering. Detta är som jag ser det ett av huvudskälen till förberedelsearbetet innan man företar sig något. "The plan is nothing, planning is everything!" lär någon amerikansk general ha sagt nån gång. Och mycket ligger väl i det. För det handlar ju om att ha tänkt igenom vad man ska göra. Identifiera risker, möjliga problem och på något sätt reducera eller förhindra dessa att hända. Och egentligen behöver det inte handla om risk. Resonemanget kan väl sägas gälla för hur de flesta av oss tänker och planerar i allmänhet: "jag ska sova ute -det kan regna -jag blir blöt -jag tar med ett tält".

Bilden ovan visar en liten begränsad del av en riskhanteringsmodell som används på en av våra större myndigheter. Den fungerar bra som tankemodell för fortsatt resonemang. Bilden handlar om hur man kan tänka kring en enskild identifierad risk (och inget om hur ev risker identifieras,  det lämnar jag därhän just nu... det får räcka med att man måste fundera igenom det man ska göra)

Som synes kan ju utfallet bli av tre olika typer: bevakas, motverkas och elimineras. Oavsett vad man applicerar modellen på så skulle jag vilja påstå att fördelningen är ungefär 10%, 80% och 10%. Det har att göra med att vi i regel tänker ut hyfsat realistiska saker som vi tänker företa oss. Bevaka kan i detta sammanhang betraktas som nåt som kan medföra att verksamheten inte går som jag tänkt mig och jag är medveten om det. Efteråt kommer jag att ta ev dåligt utfall med i beaktande nästa gång. Motverka innebär att jag vidtar någon åtgärd innan för att antingen minska sannolikheten för tråkigheter eller lindra konsekvenserna därav. Elimineras innebär att jag inte ska göra det jag tänkt mig om jag inte kan reducera någon parameter till acceptablare nivå. (Exempel: jag ska lära mig cykla till grannstaden. Sannolikheten att ramla är stor eftersom jag aldrig cyklat förr och konsekvensen av att ramla på vägen och bli överkörd av en bil är att jag dör, dvs stor. Mina problem elimineras/ motverkas genom att jag köper stödhjul och håller mig på en cyckelbana).

Vad innebär det här i friluftslivsammanhang då? Jo. Riskanalys är ju en del av planeringen inför en tur. Och ofta består den konkreta åtgärden för att motverka något presumtivt oönskat att man köper ny, bättre utrustning. Men här kommer de två kvarvarande delmängderna av förberedelser in också! Kunskapsinhämtning och färdighetsträning

Den första har för min del inför den här turen inneburit att jag plöjt igenom lite gamla böcker, blogginlägg och forum om vinterfjället. Att repetera och låta sig påminnas om saker man redan "kan" är aldrig fel. Dessutom så har jag läst på lite om grunder i lavinkunskap. Det är ett område som jag inte är så kunnig på. (De gånger jag varit på vinterfjäll har alltid någon annnan tagit ansvar för lavinbiten) Sen måste man ju inse att det går inte att bara läsa en bok och tro att man kan nåt så komplext som laviner. Men man får ju en bild av just komplexiteten och problematiken. Och det är ju en bra början. Mitt förhållningssätt just nu under den kommande turen blir att hålla mig borta från presumtiv lavinterräng helt enkelt. Detta påstående får ju lite påverkan på det jag skrev om turupplägg tidigare. Jag ska kika lite noggrannare på kartan, men ev så diskvalificerar medursvarvet sig självt och moturs kanske får ske öster om Grövelsjön i sin helhet. Och Storvätteshogna 'runt' blir väster och norr om. På betryggande avstånd. Säkert både livrem och hängslen egentligen, men va fan... hellre marginalerna på sin egen sida än tvärs om...

Färdighetsträning då? Tja tagit alla chanser till att väcka skidmuskelminnet till liv har jag försökt med. Och tränat lite med nya köket. Det ska jag göra lite mer innan avfärd tänkte jag. Ska jobba två dagar innan det bär av, så jag går väl ut bakom kontoret bland tallarna och lagar lunch antar jag :-)

Färdighetsträning kan också vara av typen som jag beskrev i inlägget Kajaker, kajaker, kajaker... (själv-och kamratbärgning) Eller julhelgens telemarksåkning.

Det är svårt att fota sig själv när man gör telemarkssvängar...

Mycket mer kan skrivas om detta. Hade tänkt presentera turens packlista men jag tror det får bli ett eget inlägg. Kommer på tisdag nästa vecka.

Ett litet annorlunda inlägg. Vet inte om det blev så inspirerande, men ... jaja. Emottar gärna andra tankar kring förberedelser och riskhantering!

Goda förberedelser på er!

2017-01-07 22:58   Tokigmas
Tycker det var intressant med bra vinklingar och en hel del tänkvärda tankar att läsa ditt inlägg 👍

Svar 2017-01-08 08:30   Nyingen
Tack. Det är roligt med förberedelser... :-)

2017-01-08 10:19   Elvah
Nördigt, strukturerat, kreativt, förväntansfullt. Helt i min stil. Att gå upp i förberedelserna är ju en stor del i själva äventyret. I synnerhet om man har en bit att åka är det trevligt att förlänga fjällbestyren i noggranna förarbeten och kartdrömmerier.

Gjorde en sommarvandring på andra sidan sjön. Bara ett stenkast bort men redan ack så mycket "riktigare" fjäll på andra sidan gränsen! Tog bilen till Valdalen en mil in i Norge, gick ledlöst genom topparna vid Digerhogna till Salsfjellet och sommarled vid Elgåhogna mm. Mötte inte en människa på tre dagar! Det går inga vinterleder i området ser jag. Men som sagt, riktiga fjäll inom räckhåll från Dalarna. :)

Svar 2017-01-08 14:09   Nyingen
Visst är det häftigt vilken skillnad det blir så fort man korsar gränsen! Helt andra fjäll. Har gått lite i terrängen du beskriver för åtta-nio år sedan. Får nog bli en tur till ditåt i sommar. :-)

2017-01-23 17:20   fowwe
Många bra synpunkter och råd, och trevligt skrivet. När jag läser om fysträning så kan jag inte låta bli att blicka tillbaka till 1970-talet när jag gjorde flera långa fjällfärder. Jag minns inte att man pratade om fysträning särskilt mycket, i varje fall inte som nu. De som tränade aktivt på gym var nog ganska få, och jag och mina kompisar såg det snarast som ett särintresse. Till skillnad från nutiden där det är närmast onormalt att inte träna på gym regelbundet. (Som kuriosa kan nämnas att jag fortfarande aldrig börjat, jag är en äkta gym-oskuld. Men visst var jag med när det var styrketräning i skolgymnastiken.). Att det nog kan vara nyttigt som komplement till annan träning, som du skriver, kan jag gott tänka mig.
Och visst är det viktigt att skaffa sig en hyfsad fysisk form, på det ena eller andra sättet. Det blir både säkrare, enklare och roligare i naturen då.

Svar 2017-01-23 17:54   Nyingen
Tränar själv ganska sällan på gym. Föredrar utomhusträning. Löpning, marschträning med ryggsäck, cykel eller skidor. Men gym eller nån form av allmän styrketräning, typ Friskis & Svettis är nog bra komplement.

SOLo-vandring 2021 i Sarek och Padjelanta, del 3 – inlägget som inte blev

SOLo-vandring 2021 i Sarek och Padjelanta, del 2

Här är fortsättningen på sommarens fjälltur. Alla tre delarna är kronologiskt upplagda i stora drag, men jag använder inte den kronologiska tidslinjalen som bärande struktur i bemärkelsen att historien helt följer den. Istället är det tankar, känslor och enstaka händelser som (o)strukturerar det hela. Och vissa tidsmässiga hopp blir det ju om temat som jag skriver om hör hemma på mer än en plats rent tidsmässigt. Det var helt enkelt roligare att skriva så här den här gången... så håll till godo.

Tjärdoft och aluminiumbåtar

SOLo-vandring 2021 i Sarek och Padjelanta, del 1

Högt över fjällen flyger en ko
hon flyger långt bort, där den kan finna ro

där västvinden sjunger sin eviga sång
som avslöjar allting en gång
Den sången som sjunger om livet som det är
och att det kan slösas till ingen nytta
Högt över fjällen flyger en ko
kanske den flyger för sin tro