100 K Skåneleden, Kust till kust.

Del I

Från Sölvesborg till Glimåkra

Bildsköne Bengtsson

– Den hemliga kojan låg väl dold vid Filkesjön i nordöstra Skåne. Vackert inrett i sammet användes den som utgångspunkt för Bildsköne Bengtsson och Tatuerade Johanssons brottsturnéer i början av 1930 talet.

Paret var landets mest kända kriminella och hyllades av media när de ideligen lyckades undkomma polisen. Att Bengtsson var grann och gick hem hos kvinnorna ökade bara deras popularitet.

Vår vandring följer i spåren av Bildsköne Bengtsson och Tatuerade Johanssons sista flykt genom Göingeskogarnas vildmark.

10 mila

Skåne hard core vandrare (Ltd Edt) gjorde det igen.

I sommarhettan där temperaturen dansade runt 30 strecket antog vi utmaningen att inleda Skåneleden, Kust till Kust.

Vårt långfinger till vädergudarna straffade oss obönhörligen med hög luftfuktighet för att hindra vår avkylning.

Från starten i Sölvesborg gick färden uppåt mot Ryssbergets höjder.

Ryssberget har inte det minsta med ryssar att göra. Namnet kommer från de rishedar som tidigare utgjorde växtligheten på berget.

- Ja, på 1800 talet var stora delar av landets skogar ersatta av kalhyggen genom för stort virkesuttag.

Ryssbergsstugan bjöd på gott vatten och underbar utsikt. Stort tack till Friluftsfrämjandet.

Vi såg framemot att svalka oss i Grundsjön, men blev grymt besvikna.

I den övergödda sjön kändes det mest som att simma i en kålsoppa, eller andra mer obscena tillmälen.

Pensionat Strömbacken

Några gick vilse andra blev utmattade. Äntligen nåddes målet vi sett fram emot under ett helt år.

Pensionat Strömbacken i Östafors är som att bli förflyttad till Edward Perssons tid.

Dock finns nymodigheten vedeldad ugn som bjuder de mest fantastiska pizzor. Eller vad sägs om topping av lingon och grönmögelost eller päron med camembert.

Vid lägerplatsen Östafors var där fyllt av ungdomar och liknade Roskilde Festivalen.

- Vi skrämde iväg några ynglingar som inte visade tillbörlig respekt.

Det blev ett nattligt dopp i brusande Holjeån där småfiskar nafsade ens fötter.

Kulturmannen

Trakten var födelseplats åt nobelpristagaren och akademiledamoten Harry Martinsson.

Som barn utackorderad till lägstbjudande. Ett skamligt öde för fattiga barn som satte djupa spår hans författarskap.

Martinsson var ständigt på flykt. Långa vandringar eller till sjöss, även under sitt giftermål med Moa Martinsson.

När Harry Martinsson erhöll delat nobelpriset tillsammans med Eyvind Johnson, fick akademin hård kritik. Kritiken grundades i att de hade utsett sina egna ledamöter till pristagare.

Den hårda kritiken och ett skört själsliv gjorde att Harry Martinsson några år senare tog sitt liv på ett brutalt sätt.

Arbeta kroppen ur livet

Den monotona vandringen avbryts plötsligt av skyltar mitt i skogen.

Det är anslag som berättar att här bodde det tidigare människor. Oftast under miserabla förhållanden med hårt arbete.

- Hur lyckades de flytta stenar på flera hundra kilo, för att bygga en skvaltkvarn.

Överallt finns små spår av tjärbränning och beckkokning. Skogens svarta guld.

En kulturgärning som sätter perspektiv för den moderna människan att vandring inte enbart är en förflyttning från punkt A till B.

Hemliga tältplatsen

Skåneledens iordningsställda lägerplatser i all ära

Men finast var att slå upp tältet vid Vesslarpssjön, för ett nattligt dopp i det svarta vattnet.

Dock vill vi inte avslöja koordinaterna...så ni får helt enkelt leta efter ert eget lilla paradis.

Text: Anders Hermansson

Foto: Nils Olof Nilsland

Tack till Friluftsfrämjandet för logi, pensionat Strömbacken för bästa pizza, Trollabadet, för dusch och alla ni som bjöd oss på vatten.

Extra tack till arrangören Nils som fick den fantastiska idén att vandra långt med tung packning, när det är som allra varmast.

Men, störst tack till alla som hängde på.

Skåneleden, kust till kust.

2021-07-30 10:48   seobserver
Hedrikedomen har sin förklaring i lilla istiden vilket ledde till att skogarna kalhöggs ända upp till tre dagresor från samhällena. När sen kritternas skulle ut på lösbete käkade de upp de spriande lövträden och utan lövskog orkade inte barrträden upp mot betestrycket av rådjur, hjort och älg. Därav att hedarna bestod ända tills plantaten blev vanligare mot slutet av förförra seklet.och början av det förra.
Trevligt skrivet och avbildat av den första delen, men vart tog resten vägen nu när ni väckt nyfikenheten

Tre skott i natten - Vandring i spåren efter Sveriges enda tågrån

Tågpostiljonen Almén hörde märkliga ljud och vände sig om. Framför honom stod två maskerade personer med vapen. Tumult utbryter och Almén blir skjuten i huvudet.

Ångermanälven timmerflottning

Flottning har bedrivits i Ångermanälven sedan medeltiden men blomstrade i och med industrialiseringen på 1800 talet. Rekordåret 1953 transporterades 23 miljoner stockar på Ångermanälven.

- Brännvin, kvinnor, sång och slagsmål, var den stereotypa skildringen av flottarlivet.

Junsele True Crime, Del II

Det är strax för snön. Vandrar längs Ångermanälven mot kulturbyn där en kvinnokropp dumpats i en brunn.