Texter om vandringar, erfarenheter, geocaching & friluftsliv

Vandring är en stor passion. Efter ha vandrat i flera år i svenska fjällen och låglandsleder bl.a. Höga Kust-leden och Bergslagsleden har jag vänt kosan mot Sydeuropa. Där finns många intressanta bergsområden bl.a. Pyrenéerna och Alperna. Hittills har jag hunnit med två turer i Pyrenéerna och första gången i franska Alperna i somras (2010). Gjorde en tur i Skottland för flera år sedan. På hemmaplan försöker jag gå ut på Bohusleden när tillfällen ges. Även dagsturer i naturen runt och utanför Göteborg.

Bor numera i Göteborg.

/Jonas

Användarnamn: greenjuice

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Paddling, Foto, Utförsåkning, Vandring, skidåkning, geocaching, matlagning ute i naturen

Geocaching: En tysk resumé om geocaching år 2008 på YouTube

Jag råkade hitta en tysk film om geocaching på YouTube. Som jag ser, är det några tyskar som har varit på många turer tillsammans. De har sammanfattat året 2008 och det är en bra resumé. Filmen är på fyra minuter, men den är inte seg utan trevligt att titta på.  Det märks att de har haft det roligt och äventyrligt....

Geocaching: Nybörjartips del 2

Vilhelminajfällen - Kungsleden - en förlängning med 12 mil - del 2

Tack för era kommentarer i förra inlägg. Jag kan tänka mig att det råder olika åsikter om vad som är bra och dåligt när det gäller att skapa en ny led. Det blir ett stort ansvar och att besluta en lämplig rutt som korsar fjällen.

Jag passade på att slå upp boken Vandra i Sverige av Lars Magnusson (2002) och sökte upp kapitel om Vilhelminafjällen. Det är nämligen ett stort område med många fjäll bla Lasterfjällen, Fjällfjällen, Vardofjället, delar från Norra Borgafjällen och Marsfjället. Enligt boken finns det ett omfattande ledsystem på 42 mil sommarleder!

Kungsleden - förlängning med 12 mil?

Ikväll läste jag en intressant artikel om att det finns ett förslag om att förlänga Kungsleden ytterligare 12 mil inom Vilhelmina och Dorotea kommun. Det började med att vänsterpartiet i Vilhelmina lade in en motion om idén. STF var positiv till idén. Det står mer på VK:s hemsida - länk till artikeln .

Intressant förslag! Vi får se hur utgången blir av det här.

Geocaching: GSAK - ett multifunktionellt program

I förra inlägg skrev jag lite tips om hur man ska börja med geocaching. En härlig folksport som innebär att man kommer ut mycket och samtidigt upptäcker många ställen.

Har du hållit på med geocaching ett tag och har premium-medlemskap så att du kan prenumerera på Pocket Query (=PQ) och vill hantera cacher utifrån dina behov. PQ är en tjänst som innebär att du får en hel förteckning på alla cacher utifrån den koordinat du har lagt in på ditt GC-konto. Du kanske vill ha kolla på cacher utifrån ditt hem eller annan stad som du ska åka till. Man kan prenumera på flera PQ (högst 500 cacher per PQ). Då blir det ju många cacher att ha koll på.