Naturen i fokus

Jag är inte uppväxt med vandrarkängor och Trangiakök, men tycker att det är härligt att vistas ute i naturen. Gillar att plocka bär och svamp, och att fiska.

Användarnamn: mathog

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Bär & svamp, Foto

Undkom med blotta förskräckelsen

Idag fick jag vara med om något annorlunda när jag skulle vandra min rundslinga i södra Ekoparken uppe i Kilsbergen. Jag hade nyss passerat klapperstensfältet vid Göljestigen, och skulle ta klivet upp på bron över bäcken. Jag hejdade mig då jag fick syn på en Tjäder. Jag har hört talas om att Tjädrar kan vara aggressiva. Fågeln fick syn på mig och närmade sig sakta. Jag zoomade in och fick fina bilder. Jag insåg att Tjädern troligtvis inte skulle släppa förbi mig så jag beslutade att gå rundslingan i motsatt riktning och ge fågeln sin tid på rastplatsen.

Men Tjädern hade satt i sinnet att spela för mig. Fågeln gick upp på bron, och jag insåg att den inte skulle släppa mig. Jag började gå snabbt tillbaka, och Tjädern hängde på. Den burrade upp i all sin prakt och spelade för mig och närmade sig snabbt. Den var bara ca fem meter bort. Jag blev skiträdd. Dels var den enormt stor när den burrade upp sig, men jag såg också den enorma näbben och de vassa klorna.

Jag vände om och började springa, men Tjädern sprang nu efter och flög upp ett par meter i luften. Skräckslagen tog jag skydd bakom en död trädstam som stod i det låga björkslyet invid stigen. Nu hade jag Tjädern på andra sidan stammen. Jag fick tag i en torr grantopp som låg på marken. Med den motade jag den aggressiva Tjädern. Samtidigt hojtade jag att den skulle försvinna, och jag fräste åt den. Men den tycktes bli uppeggad av det jag gjorde.

Så där stod jag i vad jag tyckte en evighet, men det var kanske 5-10 minuter. Tjädern försökte komma åt mig i olika utfall. Jag såg bilder framför mig där jag brottades med den galna fågeln. Hur jag blödde från uppriva sår. Till slut lyckas jag mota in Tjädern i björkslyet och jag ser min chans att fly. Jag kastar grantoppen och springer för glatta livet. Samtidigt ber jag till Gud att inte snubbla på den steniga stigen. Jag sneglar bakåt och ser fågeln springa efter! Jag ökar farten och snubblar fram över stenarna. Trillar jag nu är jag tjädermat tänker jag. Jag sneglar igen, och nu är fågeln borta. Jag skyndar till parkeringen och får där tillfälle att pusta ut.

När jag kommer till bron efter 20 km vandring skyndar jag över. Nu har jag dessutom huggit mig en vandringsstav att skydda mig med om så behövs. Den kommer jag aldrig att gå utan. Tänk om jag inte haft grantoppen att mota tjädern med!!!

Min blogg

2010-05-08 23:58   Öhrnell
Attackerande flygfän är aldrig roliga. Jag hade nog skitit knäck, men så har jag också en enorm respekt för stora fåglar. Det räcker med att en svan blänger elakt på mig så backar jag. Tur att du hann få en så fin bild i alla fall!

Svar 2010-05-09 09:28   mathog
Det lustiga var att jag höll mig på behörigt avstånd, men det hjälpte inte. Tjädern liksom stirrade med sina uppspärrade fågelögon och röda ögonbryn. Samtidigt vände den upp sin kraftiga näbb i luften, och gav ifrån sig sitt läte. Sedan kom den emot mig. Först sakta, för att sedan göra ett utfall. Jag kände mig maktlös :)

2010-05-09 13:42   peter1969
Man vill ju gärna se djuren på nära håll men när dom blir så där aggressiva är det ju inte lika kul. Tur i alla fall att det gick bra, även om jag tror att du överlevt en attack så hade det säkert blivit en hel del fula sår. Värst är ju om den kommer åt ögonen, då kan det bli riktigt otrevligt. Fin bild i alla fall!

Svar 2010-05-09 15:08   mathog
Jag fick några bilder till som ligger på min andra blogg. Se länk till Min blogg. Fast denna var den bästa.

2010-05-09 14:13   seobserver
Tjädrar slåss med vingarna och efter att ha mött både tupp i speltagen och höna på rede så vet jag att de är stora tuffa samt slåss gärna för sin sak.
Vandringsstav med grävkäppsspets är grejor att hålla i när man möter kaxiga fåglar. Tack för din berättelse.

Svar 2010-05-09 15:12   mathog
De lär ha starka vingar så man kan få rediga blåmärken. Fast jag tyckte näbben var mer skräckinjagande.

2010-05-09 23:45   fowwe
Märklig upplevelse, mycket intressant att läsa om den. Ja, tydligen kan spelet göra fåglar så "galna" att de normala reaktionerna kopplas ur. Och fågelnäbbar är inte att leka med. Min dotter har en schäfer som kom lös och sprang emot ett par tranor. Tranorna behövde bara lyfta på vingarna och sänka huvudet mot hunden för att den skulle tvärstanna. Den schäfern ser inte åt tranor mer...

Svar 2010-05-10 19:08   mathog
Det är fantastiskt hur man kan få respekt för något bara genom dess beteende.

2010-05-10 18:07   Thomas Traneving
Vilken upplevelse!! Förstår att du var skrajsen de där 10 minuterna.....men så här i efterhand är det en historia att berätta för barnbarnen i framtiden....någon gång ska ju lille Edvin få egna små och då kan farfar minst en bra historia.

Svar 2010-05-10 19:05   mathog
Jag får redan nu dra historien för Elsa som mycket intresserad ställer frågor om hur det var, och vad jag gjorde sedan osv :)

2010-05-11 21:22   Anders_sthlm
Det här var en ovanligt bra berättelse som väcker min aptit och som om något som har att göra med ett ‘slags omvänt’ förhållande...
Men om man nu glömmer det..
Jag har ett väldigt bra recept på tjäder, som ju verkligen är vårt enda verkliga fågelvilt.... Gamla tuppar är faktiskt rätt sega, tro mig. Men rätt behandlade är de okej. Jag har skjutit en del och ätit ännu fler.. Men jag gillar tjäder ändå! Rätt tillagad bör en sådan där argsint beskriven tupp kunna räcka till både en stek, ragu och fina piroger.

Frys aldrig tjäder...den blir kass då!
Och krävan.. Ja den skas tas ur.annars blir det helt fel..smakar äckligt.

Såhär:
1 stor tjäder.
1 stor skiva späck
2 teskedar salt.. (ja så är det)
4 matskedar smör.
Buljong 1/2 liter.
lite peppar
3-4. decilitrar grädde.

Gör såhär:
Bind upp tjädern. Låt den ligga i en skål med mjölk över natten i en stor skål.
Salta sedan och peppra.
Bind över späcket.
Bryn sedan fågeln och lägg den i en stor gryta (Jag har själv en Alessigryta på 9 litrar i gjutjärn) Låt sedan tjädern puttra i tre timmar. Häll över grädden efter detta stekande,, pö om pö’ (Man kan lägga lite ris i magen, eneris eller en grankvist)
Tillsätt lite konjak eller madeiravin...
Servera med förslagsvis: Hasselbackspotatis och enkel grön sallad.. eller med brysselkål.

Smaken blir väldigt stark..
Det här är faktiskt väldigt, väldigt gott.. Servera med bästa porslinet, stärkt linneduk och givetvis ett gott fint vin. Bjud in lite polare.. Jag föreslår ett rödvin här: Chateau-neuf de Pape, typ år, 1990.kanske en butelj ’La fiole’ 229kr.
mvh Anders.

Svar 2010-05-12 07:50   mathog
Skattar... tack för receptet :)

2010-05-12 11:12   äventyrssugen
I tonnåren hade vi en spelgalen tjäder en vårvinter hemmavid. Jag var upp flera gånger med kameran och fotade den. Men den blev mer och mer galen. Några gånger högg den mig i låret men som andra har påpekat är det vingarna som är värst. Den kan slå väldigt hårt med dem och även om det inte är farligt i benhöjd så var det väldigt obehagligt. Vid vårat sista möte fick jag ta till flykten. Jag föll framstupa ner i ett dike och slog hakan i en sten. Det blev fyra stygn och ett ärr som jag kan ana än.

Svar 2010-05-12 13:19   mathog
Vilken fin bild du har länkat till. Du och tjädern ser ut att vara kompisar :)

Det är det sista som jag var mest rädd för. Att ramla och skada mig, eller få fågeln över mig. Men jag klarade mig.

2010-05-12 19:51   Naturtjejen
Underbar berättelse & så bra skrivet!
En stor naturupplevelse fick du i alla fall vara med om, trots att jag förstår att ditt hjärta slog lite fortare stundtals:-))

Svar 2010-05-12 22:59   mathog
Tackar... ja det var en upplevelse :)

Hem ljuva hem

Så har veckan på Bergslagsleden gått till sin ända. Jag kom hem igår kväll efter att i regn forcerat den sista milen mellan Lillsjön och Sixtorp på etapp 12. Fast veckan har varit bra. Har övernattat i både tält och vindskydd. Dessutom har jag insett att lagom är bäst. Inte vandra för långt på en dag. Det slår tillbaka i ömma fötter :) Även praktisk utrustning som hade varit bra att ha. Fast så är jag nybörjare också.

Radiosänd friluftslunch

I förra veckan fick jag ett annorlunda telefonsamtal. Det var Matilda Martinsson från radioprogrammet Boulevard i P4 som ringde och undrade om jag och min familj ville ha med en radioreporter på en av våra friluftsluncher. Hon hade läst om vår nystartade grej med att åka ut till vindskydd och laga mat.

Maten är färdig

Med ingen erfarenhet av att planera och förbereda torkad mat för en längre vandring så har jag lagt mycket tid till att studera hur andra planerar sin mat. Jag hittade Tilltopps som är en sida med allt inom fjällvandring i Norge och Sverige. Och äntligen har jag förberett all den mat som går åt för en vecka på Bergslagsleden.