Naturen i fokus

Jag är inte uppväxt med vandrarkängor och Trangiakök, men tycker att det är härligt att vistas ute i naturen. Gillar att plocka bär och svamp, och att fiska.

Användarnamn: mathog

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Bär & svamp, Foto

Radiosänd friluftslunch

I förra veckan fick jag ett annorlunda telefonsamtal. Det var Matilda Martinsson från radioprogrammet Boulevard i P4 som ringde och undrade om jag och min familj ville ha med en radioreporter på en av våra friluftsluncher. Hon hade läst om vår nystartade grej med att åka ut till vindskydd och laga mat.

Ett inre tvivel uppstod om verkligen jag är rätt person för detta. Vi hade ju trots allt bara varit ute en gång. Fast å andra sidan har jag varit med i scouterna och lagat mat över öppen eld ett otal gånger. Dessutom har jag på ett scoutläger slussat igenom 100 vilda ungar att laga äppelpaj i polynesiska kokgropar. Jag sa nja att det måste jag nog först förankra i familjen. Men jag insåg att Ann-Louise skulle vara bortrest när detta skulle bli aktuellt. Så jag bestämde mig ganska omgående för att vara med i radioprogrammet.

För att göra det smidigt för reportern med hans utrustning så valde jag att vara vid grillplatsen vid karlslundsspåret i Örebro. Det ligger bara ett par hundra meter från motionscentralen. Dagen innan hade jag förberett alla ingredienser samt skaffat ett fång med ved.

Väl ute vid motionscentralen så väntade vi på Mattias som reportern heter. Vi såg när han kom i sin bil, men så försvann han ur sikte. Vi väntade en stund, men ingen reporter. Jag trodde då att Mattias tagit någon annan väg så vi gick mot platsen där vi skulle vara. Men ingen reporter. Det blev lite fel där, men det löste sig på bästa sätt. Sedan blev det rivstart på matlagningen, och allt flöt på hur bra som helst, och maten blev färdig i tid. Tyvärr räckte inte batteriarena i Mattias sändarbil så slutet på sändningen kom aldrig med och själva intagandet av friluftslunchen blev bara lite radioknaster.

Så här blev programmet: Hela sändningen

Länk till Boulevard där man kommer att publicera lite bilder.

Mats

2010-07-16 16:29   OBD
Kul att läsa och även lyssna till den här typen av enkelt friluftsliv.
Det är ju fantastiskt att kunna ta med sig barnen redan när de är små.
Lycka till i fortsättningen!
/ Bertil

Svar 2010-07-16 18:12   mathog
Ja det är jättekul. Och den här gången var det fritt från mygg och knott så de var ungarna riktigt harmoniska. Jag behövde inte lägga på ved utan det skötte ungarna. Edvin ville lägga på hela tiden så ett tag brann det rejält.

2010-07-16 19:28   Dager
Det var ju kul att du blev uppmärksammad. Det måste jag lyssna på.

Svar 2010-07-17 06:30   mathog
Jag vet inte hur de ens kom på tanken att kontakta mig, men Matilda som var programledare hade läst mitt blogginlägg om friluftsmiddag. Det är fantastiskt att det inspirerade till ett radiorepotage :)

Hem ljuva hem

Så har veckan på Bergslagsleden gått till sin ända. Jag kom hem igår kväll efter att i regn forcerat den sista milen mellan Lillsjön och Sixtorp på etapp 12. Fast veckan har varit bra. Har övernattat i både tält och vindskydd. Dessutom har jag insett att lagom är bäst. Inte vandra för långt på en dag. Det slår tillbaka i ömma fötter :) Även praktisk utrustning som hade varit bra att ha. Fast så är jag nybörjare också.

Maten är färdig

Med ingen erfarenhet av att planera och förbereda torkad mat för en längre vandring så har jag lagt mycket tid till att studera hur andra planerar sin mat. Jag hittade Tilltopps som är en sida med allt inom fjällvandring i Norge och Sverige. Och äntligen har jag förberett all den mat som går åt för en vecka på Bergslagsleden.

Mitt nya liggunderlag: PAC Ether:Thermo6 Long

Idag fyndade jag ett uppblåsbart liggunderlag på Intersport inne i stan i Örebro. Jag gick och klämde och kände på deras underlag så helt plötsligt låg det där med röd prislapp. Jag vet absolut inget om vilka liggunderlag som är bra, men det var nedsatt från 600:- till 390:- och det kunde jag inte motstå. Dessutom är det mycket kompakt, och kommer att rymmas hur bra som helst i min stora rygga.