Naturen i fokus

Jag är inte uppväxt med vandrarkängor och Trangiakök, men tycker att det är härligt att vistas ute i naturen. Gillar att plocka bär och svamp, och att fiska.

Användarnamn: mathog

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Bär & svamp, Foto

Hem ljuva hem

Så har veckan på Bergslagsleden gått till sin ända. Jag kom hem igår kväll efter att i regn forcerat den sista milen mellan Lillsjön och Sixtorp på etapp 12. Fast veckan har varit bra. Har övernattat i både tält och vindskydd. Dessutom har jag insett att lagom är bäst. Inte vandra för långt på en dag. Det slår tillbaka i ömma fötter :) Även praktisk utrustning som hade varit bra att ha. Fast så är jag nybörjare också.

Radiosänd friluftslunch

I förra veckan fick jag ett annorlunda telefonsamtal. Det var Matilda Martinsson från radioprogrammet Boulevard i P4 som ringde och undrade om jag och min familj ville ha med en radioreporter på en av våra friluftsluncher. Hon hade läst om vår nystartade grej med att åka ut till vindskydd och laga mat.

Maten är färdig

Med ingen erfarenhet av att planera och förbereda torkad mat för en längre vandring så har jag lagt mycket tid till att studera hur andra planerar sin mat. Jag hittade Tilltopps som är en sida med allt inom fjällvandring i Norge och Sverige. Och äntligen har jag förberett all den mat som går åt för en vecka på Bergslagsleden.

Mitt nya liggunderlag: PAC Ether:Thermo6 Long

Idag fyndade jag ett uppblåsbart liggunderlag på Intersport inne i stan i Örebro. Jag gick och klämde och kände på deras underlag så helt plötsligt låg det där med röd prislapp. Jag vet absolut inget om vilka liggunderlag som är bra, men det var nedsatt från 600:- till 390:- och det kunde jag inte motstå. Dessutom är det mycket kompakt, och kommer att rymmas hur bra som helst i min stora rygga.

Ersdalens naturreservat på Hönö

Lite geocaching på Hönö gav ett utflyktsmål med familjen nämligen till Ersdalens naturreservat på samma ö.