Eriks utflykter och äventyr

Naturskådning och friluftsliv i stillsamt format. Har alltid varit ute i olika former, mest i hemmamarkerna vid Bottenvikskusten. Fotar och dokumenterar gärna mina små äventyr.

Användarnamn: scandiaca

Septemberpaddling i Tjeggelvas, fem dagar vid inloppet till fjällen

September i norra landet blev en grå och blöt tillställning, och även mild. Kanske är det därför som färgprakten blivit så försenad, och björkarna inte riktigt vill få den klargula färg som dom brukar kunna. Men september är september, och ut måste jag förstås ändå, så den tredje veckan i månaden tog jag kajaken på biltaket och körde inåt.

Tjeggelvas är en stor sjö i Piteälvens övre del, som ligger där vägen tar slut. Egentligen mer som två sjöar med ett sund emellan. Den är stenig och klippig, trevlig att paddla med alla vikar och öar, speciellt i den västra delen. I fem dagar rörde jag mig runt sjön, dock bara i den östra för den här gången.

Sandstränder är inbjudande lägerplatser.

---

Älven trycks ihop och strömmar ljudligt i sundet mellan Tjeggelvas och Skierfajaure.

I öster gränsar sjön mot Skierfajaure, med ett smalt sund emellan där hela älvens vatten tränger sig igenom med ett hörbart väsande. Virvlarna på ytan får kroppshåret att resa sig. Jag har paddlat genom sundet en gång i tiden, åt båda hållen, men denna gången nöjer jag mig med att respektfullt beskåda platsen från land.

Lulep Ramanj, likt ett enormt städ vid Tjeggelvas norra strand.

---

Eljest är den östra delen tämligen tam och ospännande, och jag rör mig så sakteliga tillbaka västeröver, där det är lite mer dramatik i landskapet. Lulep Ramanj på norra stranden bjuder på just sådant; likt ett enormt städ med lodräta sidor. Vid dess fot det gamla nybygget. Jag vet inte om jag skulle vilja vakna varje morgon under den klippan. Lite hotfull ter den sig allt, och speciellt en höstdag när vädret är grått och dystert. Jag går iland och strosar mellan byggnaderna. Det syns att någon brukar vara här. Stigen är röjd, och trappstången till ytterdörren är nybytt. I övrigt är det mesta slitet och i varierande stadium av igenväxning.

Ramanj, nybygget vid klippans fot.

Nästa anhalt är ön Paktesuolo mitt i sundet som delar Tjeggelvas i en östra och västra del. Rakt in mot land i söder ligger Örnvik, där vägen tar slut. Härifrån går en del båttrafik, sannolikt mest fiskare.

Ännu ett strandhugg.

---

Utsikt från Paktesuolo mot sundet i väster.

Paktesuolos östra sida reser sig lodrätt ur vattnet, så vill man gå iland så får man gå runt till den västra. Jag bestiger klippan, den är inte speciellt hög, men utsikten är god. I väster blånande fjällryggar. Åt öster böljande skogsland och lågfjäll. Ett par havsörnar leker i luften rakt över ön. Örnarna ser jag titt som tätt, fisket är antagligen bra.

Ser ni tältet?

---

Asparna får stoltsera med den största färgprakten. Björkarna går mest i intetsägande brunt denna höst.

Färden går tillbaks åt öster och bilen vid Stenudden. För två år sedan gjorde jag en tur i motsatt riktning, även då med kajaken. Den turen finns beskriven här. Återstår så bara filmen från turen:

/E

2017-09-30 17:27   avslutad_211121
Snygg film. Som alltid.

Svar 2017-10-01 12:43   scandiaca
Tack! Kul att höra.

2017-09-30 22:32   Christofer Bruhn
Inspirerande speciell känsla med naturljuden, vackert landskap.
Kajaken ser lättmanövrerad och kursstabil ut även utan roder .
Spritkök hederligt tidlöst trangia ,det funkade ju bra ska nog återuppta det använda det ibland.

Svar 2017-10-01 12:48   scandiaca
Tack. Kajaken har skädda, med den nedfälld så blir det väldigt stadigt. Ja trangiat är väldigt pålitligt och lättanvänt. Just pålitlighet är nåt som jag värderar allt högre.

Svar 2017-10-01 15:25   Christofer Bruhn
Pålitlighet driftsäkerhet värdefullt.(även om tankarna går till antikrundan nästan)
Senast mitt multi kök fungerade inte.Skruvade isär rengjorde ca 1 timme,gav upp sen hittade jag i påsen Flame spreader* sen gick det som jet plan igen ! Trött och hungrig lätt att tappa fokus. (Kanske bra att köpa till i reserv* från primus)

2017-09-30 22:44   OBD
Väldigt fin och trevlig film. Gillar naturens ljud, även om vindharpan kanske inte är naturljud. Men den fanns ju ute i naturen. ;-)
Jag beundrar ditt tålamod med att göra filmen, vilket vid flera tillfällen innebar att du fick gå eller paddla tillbaka för att hämta kamera och stativ.
Tack så mycket!

Svar 2017-10-01 12:51   scandiaca
Tack Bertil. Det blir en hel del extra jobb med filmandet, men det är det värt. Det där vindspelet hittade jag på stugan, och blev som en oväntad bonus.

2017-10-01 14:40   enSAM
Verkar som vi ofta har samma mål för jag var förra sommaren till Ramanj där jag vandrade runt och även besökte Ahkabakte som ligger några km. från Ramanj, så med filmens hjälp fick jag ju lite hjälp att återuppleva min tur. Tack.

Svar 2017-10-02 08:44   scandiaca
Vi kanske har en förkärlek till mindre kända ställen. Jag märker att jag själv ofta hamnar på såna platser. Jag hade tankar på att gå till Ahkabakte också, men det blev inte nog med tid till det. Stigen dit var inte helt enkel att hitta.

2017-10-01 22:22   dHANScan
Vacker metod till att lära oss känna ett nytt fjällvattenområde. Gillar mycket ditt 'slow-filmande' av livet på en fjälltur vara sig padlande och till fots. Du har flair för de små detaljer. I motsättning till många andra filmer utan annat musik än det fina vindspel du hittade - suveränt

Svar 2017-10-02 08:48   scandiaca
Tack för det. Ja det där vindspelet blev liksom pricken över i:et. Filmandet tar mycket tid, men hjälper en också att hitta små saker som man kanske inte skulle ha upptäckt annars.

2017-10-02 12:22   Christofer Bruhn
TRANGIA MINIKÖK/28-T eller Trangia triangeln inspirerande får se vad som lockar mest ..

2017-10-05 07:16   hansnydahl
Vilken skön och ödslig höststämning, där vindspelet ger en extra dimension till naturmystiken. Kanske måste man ha båt för att ta sig fram - såg inte mycket till stigar på fjällkartan över området? Det är när man känner sig som malen i din film, som satt fast i ytspänningen i vattnet, som det är dags att ge sig ut på tur igen.
Jag hade gärna filmat lite själv på mina turer, men jag saknar din förmåga att se naturlig ut framför kameran.

Svar 2017-10-05 14:52   scandiaca
Tack Hans. Ja detta är ett utpräglat båtställe. Dels för att det är utmärkta vattenvägar att färdas på samt att dom omgivande markerna är besvärliga att vandra med stenig och kuperad terräng.

Att slappna av framför kameran tar ett tag att vänja sig vid. Jag trivdes inte med det alls i början, och man behöver förstås inte filma sig själv i större utsträckning och närmare avstånd än man känner sig bekväm med.

2017-10-07 10:37   Fraktal
Intressant om ett område som är relativt okänt. 10/10. Ser fram mot att läsa och se film från din nästa resa.

Svar 2017-10-08 12:40   scandiaca
Tack för det! Vi hörs

Porten till Sarek - Ett Soloäventyr i Nedre Rapadalen

Tjaktjajavrre, degraderat till vattenmagasin, och såhär strax innan vårfloden helt tömt på vatten. Isen ligger vrapperad över sjöbottnen. Ingen uppmuntrande syn. Snön är isigt hård och skidåkningen går snabbt den dryga milen upp till magasinets nordvästra hörn. Där viker jag in i skogen mot skoterspåret längs ”cykelstigen” till Laidaure.

Bygga egen fjärilshåv

Småkryp har alltid fascinerat mig, men det har tilltagit på senare år. Som med allt annat i livet så växer ett intresse ju mer man lär sig om ämnet. Den enorma mångfald och variation som dessa utgör är imponerande! Och skönheten hos de flesta gör dom dessutom till lockande motiv för den som likt mig har ett stort fotointresse.

Ruonekvagge - 5 dagar i blomster och fjärilseldorado

Ruonekvagge. Om dalen verkligen heter så vet jag inte, på kartan har den inget namn, men jåkken heter Ruonekjåhkå, så med enkel logik så får det bli Ruonekvagge! Platsen ligger i Arjeplogsfjällen strax väst Vuoggatjålme och nordväst Sädvajaure, där jag tillbragte fem fina och varma dagar i början av juli detta år. Lättåtkomligt från väg 95 aka Silvervägen.