zegul 550

Har paddlat lite olika kajaker och är lite nyfiken på Zeguls kajak K550G med skedda. Är det någon som paddlat den och vill ge lite feedback.

Ja, jag vet att det är individuellt om en kajak passar just mig eller inte med längd, bredd, sittbrunnsstorlek, sits..osv., men det vore intressant att på lite reflektioner på hur den förhåller sig till lite andra modeller genom era ögon.


/LJR
 
Hej

Jag hittar väldigt lite info om denna kajak, men är lite nyfiken och har ett par frågor:

Hur är Zegul 550 jämfört med exempelvis Point 65 XP map fart,stabilitet,manöverbarhet?

Är den "rollvänlig", lågt akterdäck har den ju men hur är sittbrunnen?

Vad är det för pedaler om man väljer roderversionen?

Är det kajaksportluckor?

Hur är kvalitet och finish?

Tacksam för svar, Micke
 
Tack för tipset Leif, och intressant blogg.

Jag är själv 1.80 och väger runt 78 kg, paddlar för tillfället mest för motion, och ibland en dagstur.

Paddlar helst utan roder och vill då förstås ha så manöverbar kajak som möjligt samtidigt som jag trivs i att paddla kajaker mellan 5.20-5.60 m långa. Enligt Zeguls hemsida ska 550 kajaken vara lättsvängd vid lutning utan roder, vilket låter intressant.



mvh LJR
 
Bra kritik i din lista, Leif!

Du rosar verkligen kajaken i den lista "oslagbar allrounkajak". Blir bara mer nyfiken. Men jag kan verkligen inte hitta någon vidare info, inte ens på Zeguls egen hemsida. Synd, om den nu är så bra. Får väl åka o kolla men jag har en bra bit att köra.
 
Surfade runt lite, men finner knappast någon information alls på webben om Zegul 550, bara längd, bredd, vikt, volym och pris + några bilder.

Ser inte så pjåkig ut, men priset ser högt ut för 25 kg glasfiber/polyester?

Leif, även om du är återförsäljare kan du väl läcka lite mer information? Det finns så många andra tillverkare och återförsäljare som pratar för sina produkter på Utsidan. Borde inte vara någon som motsätter sig så länge du håller dig till fakta och lite reklam?

Är förvånande att speciellt tillverkare är så dåliga att marknadsföra sina prylar på internet. Ofta bara halvdant uppdaterade blipp-blopp sajter.
 
Såg på hemsidan att nypriserna sänks ganska duktigt nu på 2009 års kajaker och att dem uppdateras(info om uppdateringarna kommer tydligen senare till våren).

Om uppdateringarna är relevanta så kanske det kan vara värt att vänta och köpa en 2009 istället för en 2008.

Hoppas våren kommer tidigt på zeguls hemsida.


LJR
 
Zegul 550

Det stämmer att priserna är sänkta så den kostar nu endast med skedda 14.995kr. Och det beror delvis på att de vill ha en nystart till nästa år då de kommer med en del nyheter så de vill bli av med de gamla innan säsongen startar. Finns några kvar.
Finnishen är ok men på några av dem har det slarvats med avtorkningen av släppmedlet innan man applicerat gelcoten så där är lite penselränder i gelcoten, ganska lite på de flesta, själva glasfiberläggningen är i normalklass.

Sittbrunnen är oval och ganska stor, ej nyckelhål, lätt för långa att hoppa i. Jag som är ca 170 sitter inte jättebra, men sådant går ju alltid att fixa till på sin egen kajak. Ganska lågt fördäck inget ivägen vid aggresiv paddling. Tror den kommer med knästöd till 2009. Luckor, pedaler och skedda system kommer från Kaylab, skeddauppdraget funkar bra. Kajaker med roder har haft lite problem med pedalerna som var felkonstruerade, men de går att byta ut mot nya för den som har problem. Det är en ganska snabb kajak nästan lika snabb som en P65 XP, går ej att känna skillnad utan att mäta. Hög march och topfart alltså.

Bredaste delen på kajaken sitter precis bakom sittbrunnen, inte som på engelska kajaktypen där den är mer mot mitten. Ändå är den lika lätt att hantera genom kantning. Initialstabiliteten är (med mitt sätt att räkna) 5/9 och den har en hög slutstabilitet på 7/9. Kajaken kan kännas lite rank i början för den ovane men när du kantat till den några gånger och förstått hur slutstabil den är så kommer du till rätta ganska snabbt oavsett väder. 550:n har då en ganska kort bakända vilket gör att den funkar finfint att surfa med, fånga ganska lätt även mindre vågor. Absolut Johan Wirséns mest lyckade kajak, mer positivt vågar jag inte säga...ni som får möjlighet att testa den skriv gärna till mig.

Mvh,
leif
 
Då har man testat och köpt en K550, har varit ute med den några ggr i ganska lugnt vatten och jag kan förstå Leif som höjer den i sin blogg.

Höjer man skeddan och lutar så följer den lätt med i svängen, fäller man ner skeddan så känns den kursstabil och dessutom är det lätt att få upp farten och hålla den.

Summa sumarum, jag är nöjd med köpet.

Blir en ny runda i kalmarsund nu till helgen=).

/LJR
 
Då har man testat och köpt en K550, har varit ute med den några ggr i ganska lugnt vatten och jag kan förstå Leif som höjer den i sin blogg.

/LJR

Vad kul att du är nöjd. Har också köpt en ZEGUL K550G som kommer att levereras i mitten på April.

För mig är det lite extra spännande för jag har inte provpaddlat, jag föll pladask för utseendet. Ja! jag borde vetat bättre men vad ska man göra när man plötsligt blir kär..

Peter.
 
Kul att du bestämt dig för en Zegul.

Modigt att köpa utan att ha provpaddlat, men kajaken är riktigt skön att paddla så du blir nog nöjd. Att man sedan tycker att den ser bra ut är ju ett plus.

/LJR
 
Zegul 550

Jag har med största nöje paddlat Zegul 550 sedan slutet av sommaren 08 och under hösten och vintern. Bohuskusten mest. Zegul blev svaret på att min Skim Distans blev lite för lång för mina 68-åriga krafter och måttlig längd. Skim Dex, också i familjen, gillar jag verkligen men jag flyter för lågt. (Skim Differ - inget alternativ - då den ej ritats av Wirsén.) Min frus Ellesmere har inte farten.

Med Zegul kan GPS visa 8,5 - 9 km avverkad distans efter en timme när jag är ensam. Motvind och motsjö har nog aldrig gått bättre och jag känner mig trygg i alla lägen. Jag gillar mycket vind och vågor och har förvisso snurrat runt och skall försöka träna rollar i sjögång. Kajaken går ovanligt rakt och skäddan används sparsamt. Härligt manövrerbar med kantning.

LPAW
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.