zegul 550

Hur blev det med elpumpsprojektet förresten, Grymt_elak?
Eller behövs det inte i en TideRace...? ;-.)

Och hur mycket vatten är "normalt" att man får in i "cockpiten" med överskölljande sjö med kapell?
Önskar mig en elpump också....
 
Hur blev det med elpumpsprojektet förresten, Grymt_elak?
Eller behövs det inte i en TideRace...? ;-.)

Och hur mycket vatten är "normalt" att man får in i "cockpiten" med överskölljande sjö med kapell?
Önskar mig en elpump också....

Hej.

Jodå pumpen installerades precis så som jag sagt att jag skulle göra och det fungerade utmärkt. Det tog lite drygt en minut att tömma en helt fylld sittbrunn.
Detta med el pump i kajak var en idé som jag hade funderat på ett tag,och tillslut var jag bara tvungen att göra verklighet av det hela.

Tanken med elpumpsprojektet var kanske inte i första hand för mig som rollar säkert utan mer kanske för de som inte behärskar rollen, men ändå önskar sig ett smidigt sätt att bli av med vattnet i sittbrunnen efter en wet exit. Sen var det aldrig frågan om översköljande sjö med kapell.
Detta har diskuterats i tråden "Montera elpump i kajak".

Kajaken med elpumpen och allt är nu såld i Malmö. Så uppenbart fanns det i varje fall en till som mig som tyckte att det fanns en poäng med elpump. =-)

Det var en kul idé som blev av, kort o gott.

Peter.
 
Vore intressant att höra vad du använde/fick ta i för slags komponenter för din pump.
Det finns ju färdiga paket att köpa, ehuru dyra, så din alternativa väg kan nog vara intressant för många.
Ska du ha en i din TideRace med?

hils
 
Vore intressant att höra vad du använde/fick ta i för slags komponenter för din pump.
Det finns ju färdiga paket att köpa, ehuru dyra, så din alternativa väg kan nog vara intressant för många.
Ska du ha en i din TideRace med?

hils

Hej Mats! och er andra.

De olika delar som jag använde till projekt "elpump" fick jag leta som en dåre efter, antingen var genomföringen för stor eller för liten för att passa pumpen eller så var batteriet för tungt osv. Men tillslut fick jag ihop till färdigt kit som bara var att montera. Jag skissade så noggrant i huvudet som möjligt för att köpa så få felgrejer som möjligt och att själva monteringen skulle bli så säker och felfri som möjligt. Trots detta fick vissa komponenter bytas ut och installationen justeras.

Den absolut svåraste delen att hitta var själva start/stop-knappen. Ett absolut krav var att hela knappen skulle vara vattentät. många knappar som jag tittade på var täta uppifrån men ej underifrån,vilken man ju kunde räkna ut att det inte skulle fungera i en kajak.

Jag ska försöka sammanfatta en komponentlista och var det har inhandlats.

1. Dubbelverkande on/off samt helt vattentät knapp.
Elfa.
2. Elektrisk länspump 35 lit/min 2 amp
Clas Olsson
3. Batteri 12 volt 1.3 amp underhållfritt.
Clas Olsson
4. Säkringshållare vattentät. midi.
Biltema.
5. säkringar midi
Biltema
6. kablar röd och svart
Biltema
7. Skrovgenomföring vit /plast
Biltema
8. Slang mellan genomföring och pump.
Bauhaus.
Svårt att hitta rätt dimension som fortfarande gick att
böja vid endast ca 35 cm längd. Hittade en slang som
används som någon typ av damsugarslang som hade
rätt dimension 19mm och samtidigt lättböjlig.
9. Kardborreband kraftigt. plast.
Bauhaus.
För fastsättning av batteri och pump.
enkelt och effektivt. Bra kvalitet=dyrt.
10. Borr,två st olika för knapp/skrovgenomföring.
Bauhaus.
Platta träfräsborrar.
11. Krympslang.
Elfa.
12. Kontakt mellan batteri och och övrig installation.
Elfa.
Typ som sitter i radiostyrda modeller. Kontakten
tätades med sillikon.
13. Alla kopplingar löddes fast med kolv och lödtenn.
Jula.
14. Backventil liten och av hög kvalitet ca 260 kr.
Välsorterad marinbutik.
15. Kabelgenomföring. Genom skottvägg mellan sitt-
Elfa
brunn och fikalucka. All elektronik monterades i
fikaskottet. förutom naturligtvis pumpen.
Genomföringar tätades med sikaflex.
16. Sikaflex.
17. Självhäftande kabelhållare, för snyggare installation.
Bauhaus

Detta var nog allt. Själva installationen tog ca 2 timmar och är väldigt enkel att genomföra.

Kostnad, under tusen kr.

Dyra komponenter som man INTE snålar med.
1. knapp.
2. Backventil
3. Självhäftande kardborreband

En tömning av en ordentligt fylld sittbrunn tog ca 1 min 20 sek.

Drift tid. jag räknade med en kontinuerlig drift tid på ca 30 min. ca 20-25 tömmningar.

Vikt. Under 2 kg. Batteriet går enkelt att ta bort vid laddning och transport.


Lycka till !
 
Har sedan några månader blivit en nöjd ägare till en zegul 550g. Kajaken är otroligt snabb, välbyggd, med hög finish och fungerar ypperligt för mig i alla väder. Har bara en liten önskan och det är att hitta ett kapell som håller helt tätt. När jag är ute i vågit väder får jag in vatten i sittbrunnen. Har både testat med ett billigt nylonkapell och ett neoprenkapell men märker ingen större skilnad. Är det någon som har ett bra förslag på kapell som funkar?
 
PeakUK Ocean deck

PeakUK har kommit med ett nytt kapell som heter Ocean deck finns i modell Keyhole och composite, och vad jag kommer ihåg när jag testade passade composite modellen mkt bra på 550 och andra kajaker med "skum" sittbrunn ex. tiderace Xcite-s...

Ring och kolla med Kayakevent i Malmö dom bör nog ha både kapell och kajak inne så de kan kolla direkt om mitt påstående stämmer.

Lycka till
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.