zegul 550

Så var då min nya Zegul 550 G levererad. =-) Och på lördag sätter jag borren i skrovet,för nu ska elpump monteras. Ska bli kul att se hur det blir, bra tror jag.
Det ska bli intressant och se om Zegulen är lika snabb och smidig som den ser ut. Har ju som sagts tidigare inte provpaddlat än. modig eller dum, skit i samma det är ju bara en kajak.

Hej på er.
Peter.
 
Grymt nyfiken. Berätta hur det gick sen efter du testat. Vad är det för pump? Nåt hemmabygge?

/Patrik


Så var då min nya Zegul 550 G levererad. =-) Och på lördag sätter jag borren i skrovet,för nu ska elpump monteras. Ska bli kul att se hur det blir, bra tror jag.
Det ska bli intressant och se om Zegulen är lika snabb och smidig som den ser ut. Har ju som sagts tidigare inte provpaddlat än. modig eller dum, skit i samma det är ju bara en kajak.

Hej på er.
Peter.
 
Grymt nyfiken. Berätta hur det gick sen efter du testat. Vad är det för pump? Nåt hemmabygge?

/Patrik

Hej !

Det här med el-länspump är ett projekt som jag har gett mig f..n på att slutföra. Efter många olika idéer och lösningar har jag nu gallrat lite och kommit fram till den iden som verkar enklast,säkrast och mest driftsäker. Men som sagt teori och praktik är två helt olika saker.
Jag kommer att använda denna säsong till att testa och utvärdera samt "säkert" modifiera.

Mitt fokus har legat på driftsäkerhet ,enkelhet, vikt ,pris och att installationen orsakar ett absolut minimum av åverkan på kajaken.
Delarna som jag kommer att använda har jag jagat runt i alla tänkbara marinshopar,Elfa mm.
Det låter enkelt när man först kommer på tanken men det visar sig snart att det ena inte går att använda pga. tex. vikt eller att det inte är vattentät. När man väl hittat det man letar efter får man veta att tex. kontakten kostar 500 kr plus moms. skit.

Jag räknar med att hela systemet monterat och klart kommer att väga omkring 1,5 kilo och en kontinuerlig drifttid på ca 30 min. En tömning bör ta ca 1 till max 1,5 min. så alltså minst 15 tömningar på en laddning. Kom ihåg det här med teori och praktik =- )

Jag kommer att återkomma med mina nyvunna erfarenheter under tråden" Montera el-pump i en kajak? "

Mvh. Peter.
 
O vad med dina intryck av Zegul 550?

Hej,
så vad tycker du om din Zegul 550G då?
Det vore kul att höra vad du tycker efter lite paddling nu.
Snabbhet, stabilitet, lastförmåga osv...
 
Hej,
så vad tycker du om din Zegul 550G då?
Det vore kul att höra vad du tycker efter lite paddling nu.
Snabbhet, stabilitet, lastförmåga osv...

Hej!

Så kommer här liten sammanfattning av mina intryck av att ha paddlat och ägt en Zegul 550.

Det som avgjorde att det skulle bli en Zegul utan att ens ha provpaddlat var utseendet på kajaken, jag smälte som en tappad glass i solsken. Efter mina första provpaddlingar kunde jag konstatera att Zegulen var snabb eller som jag föredrar att uttrycka saken " lättdriven" Innan jag hade provpaddlat fick jag för mig att kajaken skulle kunna vara något rank, men så var det inte utan tvärtom stabil och förtroendeingivande. vid en lite noggrannare granskning av skrovet visade det sig att Zegulen var nästan platt under sittbrunnen, och det brukar kunna bidra till stabilitet.
Kajaken svarar fint på kantning med dess skarpa slag, men det finns kajaker som är rappare i svängen, man ska inte glömma bort att Zegul 550 är just 550 lång och med mycket vattenlinje för fart.

Det går fint att rolla Zegulen om det nu var någon som trodde något annat, men jag hade önskat att det fanns lårstöd, kommer säkert till nästa år nu när Tahe har tagit över.

Finish och kvalitet då? Ja sådär skulle man kunna säga, inte helt övertygande. Kajaken kändes tung och gelcoaten var ojämn samt lite lösa beslag här och där som fick tätas och skruvas åt. Även sargen till den främre packluckan lossnade när jag lyfte kajaken för att rätta till bocken som den stod på. Nu köpte jag en Zegul "ej sekunda" som inte byggts av Tahe, och alldeles säkert kommer Tahe göra något åt detta.

Jag fick aldrig chansen att paddla kajaken med packning men gissar att man säkert får med sig det man behöver, men det är lååångt fram till fören från främre packluckan, så snören på påsarna är ingen dum idé. Akterdäcket är lågt och skeddaboxen sitter där den sitter.

Zegul 550 är kursstabil .Jag upplevde inte heller att den stampade i motsjö.

Som sagts i tidigare inlägg så hade jag inte ens provsuttit i kajaken innan jag köpte den och det kanske man skulle ha gjort =-D Sittkomfort är högst personligt. Jag satt inte bra i Zegul. Lite för liten volym i sittbrunnen, inte längden utan höjd och bredd. som sagt personligt.

Men jag deppar inte över detta för nu går jag i väntans tider, för jag har beställt en
Tiderace Xcite som kommer vilken vecka som helst. OCH jag har provpaddlat Xciten ingående.
=-) En kalaskajak som får en att spontant skratta till mest hela tiden.

Mvh. Peter.

Ps. Denna lilla amatöranalys av Zegul 550 var utifrån mina erfarenheter och ingen är tvingad till att hålla med.
 
2008?

Verkar som kvaliten på årets modell är betydligt bättre. Har bara pillat på den lite och inte paddlat den. Köpte du en 2008 eller 2009 års modell?
 
Verkar som kvaliten på årets modell är betydligt bättre. Har bara pillat på den lite och inte paddlat den. Köpte du en 2008 eller 2009 års modell?

Hej Patrik!

Det var nog en 08a. som jag köpte. Har också tittat lite på 09 orna som kommer från Tahe vad jag vet. Nu har kajakerna kajaksportluckor och säljs bara med roder tex. Jag tror att det stora lyftet och lansering kommer till nästa år, det blev nog lite tajt om tid för Tahe. Zegul kom i Tahes ägo i våras om jag inte minns fel.

Jag hoppas och tror att kvaliteten kommer att bli betydligt bättre,minst som Tahes egna modeller förmodligen bättre då detta är tänkt som topline modell. Zegul som kajak är värd det.

Om du är intresserad av en Zegul så skulle jag råda dig att vänta tills efter eller under båtmässan 2010. Då kommer nog alla förbättringar och ändringar att vara klara. Men du kan ju alltid passa på att provpaddla i sommar,skrovet och kajaken som så kommer nog inte att ändras.

Provat någon Tiderece då? He he =-D

Mvh. Peter.
 
Zegul 550

Är en nybörjare på kajak. Efter att ha prövat det mesta i kajakväg under ett par månader blev det till slut en Zegul 550 2009 års modell. En grön skönhet. Verkar välbyggd och fin finish och kvalitet. Den känns stabil och bra att paddla. Tesade vågor i Laholmsbukten igår och den uppträder lugnt och förutsägbart. Trevligt att kunna antingen kanta + använda skäddan alternativt roder.

PH
 
mina erfarenheter av Zegul 550G så här långt

Hej,
kan hålla med om det mesta som sagts så här långt. Har nu en månads erfarenhet av en grön Zegul 550G, från insjövatten till vågor utanför Kullen, men har inte mycket till referensramar och andra kajaker att jämföra med. Men snygg är den!
Kajaken är trevlig, lättpaddlad, stabil (både initialt och slut-), och kursstabil, som jag upplevt det.
Skeddan fungerar utmärkt och kajaken blir mycket kursstabil i mot- o medvind.
Jag har problem med lite läckande luckor, annars har jag inte så mycket att säga om ytfinish.
Jag har ännu inte någon erfarenhet av hur den uppträder med packning, men det kommer inom några dagar. Jag träffade två killar som är ute på havskajakisternas blå band för någon vecka sedan, som paddlar två Zegul 550. De var överlag nöjda, men klagade på att det så lätt kom vatten in i sittbrunnen så de satt blöta i baken dagarna igenom. De hade också haft problem med läckande luckor, men som de fått täta med silikon.
Vad gäller sittbrunn, så är det en smaksak ja. Jag har ännu inte "customiserat" min sittbrunn till fullo, hade gärna sett vingar, men tycker jag får ganska bra stöd för låren ändå. Pedalerna (inget roder) hade gärna fått vara lite bredare/bekvämare, men det går not att fixa.

Provade också en Tiderace Xcite när jag valde kajak. Jovisst, en mycket kul kajak, lekande lätt att paddla. Men värd två stycken Zegul 550? Nej, det tyckte inte jag.
 
Provade också en Tiderace Xcite när jag valde kajak. Jovisst, en mycket kul kajak, lekande lätt att paddla. Men värd två stycken Zegul 550? Nej, det tyckte inte jag.


Man får faktiskt bara en och en halv Zegul 550G för priset av en Tiderace Xcite =-D
Den nya Tahe-Zegul 550 G kommer att kosta omkring 20,000 kr. Vad var dom sa till mig på den senaste mässan i Sthlm.

Men visst jag håller med dig,Tiderace är inte den billigaste kajaken på marknaden. Men om man istället jämför Tiderace med tex. med det jag har sett av P&H och Valley kajaker som också de ligger i samma prisklass så håller Tiderace genomgående högre finish och kvalitet. Det är bara att öppna någon av luckorna och stoppa ner huvudet för att konstatera detta.
Det som skiljer Tiderace från en del andra kajaker är inte alltid det man först ser, utan det är först när man studerar i detalj som det visar sig hur väl byggd Tiderace är. Kajaken är väldigt robust och man kan se att det har lagts ner mycket tid vid byggandet av kajaken. Detta plus att kajaken är vansinnigt rolig att paddla, är vad man får för sina pengar.

Mvh. Peter.
 
Man får väl börja samla kajaker....
TideRace, jovisst, gärna.... men man kan bara paddla en kajak åt gången.
men nästa kajak... kanske

Har nu fått lite erfarenhet av last och Zegul 550. Varit ute på en tre-dagars turs längs skånska östkusten i växlande vindar. Kajaken lastar mycket, mycket mer än vad man tror och det är lätt att ta med bra-att-ha-prylar. ;-)
Visst gör lasten att den blir lite mer svårstyrd, men inte mycket. Bara man får lagom balans mellan last i för och akter. Får man för mycket i aktern blir det tungstyrt och kajaken går upp i vind. En 10-liters dromedarbag med vatten som "ballast" gör också att kajaken känns stadigare.
Så allt i allt, så duger kajaken gott till touring och veckoturer, uitfrån min begränsade erfarenhet av kajakexpeditioner.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.