Ytsprickor i pagaj

Hej,

gjorde en grönlandspaddel för ett förra sommaren som jag använt en del sen dess. Den är av furu och behandlad med kinesisk träolja. Har oljat in den kanske 2-3 gånger sen dess men har upptäckt att det dykt upp en mängd små ytsprickor i den. Även små mörka prickar som får en att tänka på mögel. Nån idé varför det blir så och hur man får bukt med det?

/Måns
 
Hur gick inoljningen till? Spontant tänker jag för lite olja... Har hört att man brukar rekomendera ; varje dag första veckan, varje vecka första månaden och så varje år i fortsättningen. Tyvärr (har själv tvingats göra detsamma med canadensarrelingen) är det nog bara ett att göra, slipa ner och gör om!
 
Okej....ja riktigt så gick det ju inte till måste jag erkänna. Den fick sig en riktig omgång när den var ny men sen dess kanske ett par gånger förra sommaren och nu in somras ytterligare en gång. Det kanske inte räcker då....

/Måns
 
kanske inte oljan...

Jag har haft en GP i furu i mer än fem år. Den har jag oljat in ett par gånger med linolja, men den har för det mesta varit så gott som obehandlad. Har aldrig haft problem med jordslag (som jag tror dina prickar är) jag tror det viktigaste är hur/var du har paddeln mellan paddlingarna. Får den torka ordentligt??
 
Mina två pagajer...

Snickrade jag ihop förra sommaren och ingen av dem har några sprickor. Men de är gjorda av gran med furuförstärkning samt väl indränkta av kokt linolja. Förvaras innomhus i källaren när jag inte använder dem.

//Dag
 
Min stormpaddel är av furu och den har gott om små ytsprickor i fiberriktningen. Verkar inte innebära några nackdelar annat än de eventuellt visuella.

Har du använt stålull vid appliceringen av linolja – vilket fungerar mycket bra – kan prickarna vara små stålpartiklar som bäddats in och sedan rostat ( stormpaddeln och egen erfarenhet igen ;-)

Björn
 
Knivarna brukar jag tejpa bladet på och låta stå med skaftet nersänkt en till två veckor i en burk med linolja och terpentin, lyfter upp kniven varannan, var tredje dag och torkar av och putsar med 1000-kornspapper eller skotteduk.

Paddlar är lite större, jag har gjort två pagajer. Slängde ihop dem snabbt för att känna på. Stormpaddeln penslade jag linolja på några gånger och den har hållit sig fin i några år. Den längre blev inte så bra, så den fick inget alls. Var också fin när jag såg den senast, men har bara använt den några gånger.
 
Min stormpaddel är av furu och den har gott om små ytsprickor i fiberriktningen. Verkar inte innebära några nackdelar annat än de eventuellt visuella.

Har du använt stålull vid appliceringen av linolja – vilket fungerar mycket bra – kan prickarna vara små stålpartiklar som bäddats in och sedan rostat ( stormpaddeln och egen erfarenhet igen ;-)

Björn

Ja jag brukar använda stålull, och det är ju en förklaring Björn, att det är partiklar som rostat. Nåväl, har nu slipat ner pagajen och blivit av med prickarna, men en del ytsprickor är kvar. Använde stålull igen så prickarna kan ju komma tillbaka om det nu inte är jordslag. Ska vara lite bättre på att olja in den regelbundet.

/Måns
 
Kokt linolja gör susen

Har provat med rå linolja med dåligt resultat även om man oljar ofta. Kokt funkar mycket bättre då den torkar bättre och skapar en lätt skön yta. Med rå linolja fick jag ibland fiber resning och den blev sträv när den var blöt en längre tid vid långpaddlingar. Har även några med epoxi+klarlack funkar bra det med.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.