Vulcan Kopia

avslutad

Avslutat
DraZ; sa:
Om man ska köpa en ny ryggsäck rekomenderar ni då Vulcan eller Atlas? eller finns det någon annan bra ryggsäck där ute tex Haglöfs Alaska?

//Oskar FK
[Ändrat av DraZ 2003-11-20 kl 18:11]


Kan ju direkt avråda dig från en haglöfs Alaska. Jag stod i valet mellan en Alaska (2200:) och en Vulcan(3500:) för några år sedan och valde alaskan för att den var billigare. (Det var några år sedan som sagt...)

Det fick jag ångra. Jag har idag en vulcan och den är kannon.

Det som jag upplever som negativt med alaskan är följande:
avbärarbältet är mycket hårt, har en hård kant runt om som kan göra rätt ont, spännet på avbärarbältet har en tendens att knäppa upp sig om man lastar tungt, ramen är böjd för att det ska bli mer ventilation längs ryggn men det gör att det blir tyngre att bära för att lasten kommer längre ut från ryggen, den e pytteliten i huvudfacket. Jag fick knappt plats med någonting! :)

Satsa på en Berghaus vulcan!

/Andreas
 
men har vulcan bättre än Atlas? Vulcan har ju några år på nacken.Men det verkar som om en hel del gillar denna säck (kollade på resentionsbanken)

//Oskar FK
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
DraZ; sa:
men har vulcan bättre än Atlas? Vulcan har ju några år på nacken.Men det verkar som om en hel del gillar denna säck (kollade på resentionsbanken)

//Oskar FK

Problemet är att om man har en Vulcan så e chansen rätt liten att man behöver byta till en Atlas eftersom de här ryggsäckarna är outslitliga, min Vulcan e +10år och den e fantamej som ny trots en massa glada Indiers försök att ha sönder den..

Är Atlasen "nästan" lika bra så räcker det!!
 
FJS90/91; sa:
Är Atlasen "nästan" lika bra så räcker det!!

Jag (som är Vulcanist men har testat Atlas) skulle nog vilja säga att Atlas är MINST lika bra. Bättre på flera punkter skulle jag vilja säga.
- Bland annat är ingången till nedre avdelningen betydligt större och bättre. Det går in mer än ett par strumpor.
-Öppningen till "topplockspackningen" sitter vänd mot bäraren istället för mot tjuven.
-Locket är höjbart.
-Stoppfickor nedtill för stavar, tältbågar o dyl
-Småprylsficka under locket

Att Vulcan får mer beröm beror på att det är fler som har den och att många haft den i lumpen. Atlas har varit svårare att få tag på.
Jag skulle vilja säga att Atlas har allt som är bra med Vulcan och lite till.
 
Sportkompaniet i Stockholm hade fortfarande för en vecka sedan Vulcansäckar för 2500 kr. De reas då de ska utgå till förmån för Atlas.
 
Nordesjo; sa:
FJS90/91; sa:
Är Atlasen "nästan" lika bra så räcker det!!

Jag (som är Vulcanist men har testat Atlas) skulle nog vilja säga att Atlas är MINST lika bra. Bättre på flera punkter skulle jag vilja säga.
- Bland annat är ingången till nedre avdelningen betydligt större och bättre. Det går in mer än ett par strumpor.
-Öppningen till "topplockspackningen" sitter vänd mot bäraren istället för mot tjuven.
-Locket är höjbart.
-Stoppfickor nedtill för stavar, tältbågar o dyl
-Småprylsficka under locket

Att Vulcan får mer beröm beror på att det är fler som har den och att många haft den i lumpen. Atlas har varit svårare att få tag på.
Jag skulle vilja säga att Atlas har allt som är bra med Vulcan och lite till.

Håller med i allt utom en sak. Personligen tycker jag det är en nackdel att locket är höjbart, har aldrig insett nyttan med detta, vill ej inse någon nytta med detta. Har vid flera tillfällen valt bort tänkbara köp pga det höjbara locket. Betrakta mig som militant anti-höjbart lock aktivist........kommer inom snar framtid att bryta mig in på Berghaus fabriker och sy fast locket på alla färdiga Atlas säckar ;-)

Dessutom gillar jag inte sidofickorna på Atlas, föredrar de som sitter på Vulcan.

/mats fagerkull
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.