Vulcan Kopia

Berghaus Vulcan verkar vara en mycket populär rygga här på forumet. Military Shop säljer en kopia för halva priset som även finns i en civilare färg (svart). Är det någon som testat denna kopia. Håller den och är den värd priset eller ska man satsa på den äkta varan?

De har även PLCE rygga för ungefär samma pris. Billiga ryggsäckar med stort lastutrymme. Är de värda sitt pris?
 
Jag har en PLCE Bergen på ca 120L med löstagbara sidofickor som kan sättas samman till en dagturs-/patrullsäck. Den köpte jag lätt begagnad från ett brittiskt överskottslager för ca 1000pix. Jag vet inte om detta är den säck du menar...
Jag är i alla fall halvnöjd med den. Den är otroligt välbyggd på så vis att väv, blixtlås och sömmar är mycket väldimensionerade! Vid resor har jag ibland lastat den riktigt tungt (ca 50kg) och dessutom misshandlat den en del utan att det knakat i sömmarna. Tyvärr märks det på fler sätt att den är framtagen för militärt bruk. Bärsystemet är ganska obekvämt tycker jag, det har en märklig förmåga att trötta ut axlarna även med last kring 20kg. Avbärarbältet är heller inget vidare. I en jämförelse med Berghaus Trident (militär variant av Vulcan?) som jag använde i lumpen, har PLCEn inget att hämta. Tridenten kan ju lastas ganska våldsamt utan att man känner något behov av att klaga på bärsystemet. (Självklart känner man ju att det är tungt, men det vore ju konstigt annars!) Tridentens enda svaga punkt är väl blixtlåsen på sidofickorna som kunde ge upp ibland om man packade "knökfullt". Dessutom har Berghausen höj- och sänkbart topplock, vilket är bra. Det saknar PLCEn.
Min åsikt är att PLCE:n funkar alldeles utmärkt om du bara vill ha en ryggsäck som sväljer mycket utan att behöva klara längre sträckor. Ska du däremot ha en ryggsäck för fjällvandring eller liknande är PLCE:n inte att rekommendera, då är i stället Tridenten (=Vulcan?) mycket bra.
 
Ibland kan det verkligen löna sig att köpa billigare kopior. MEN när det gäller STÖRRE ryggsäckar så är ju bärsystemet mycket viktigt och då lönar det sig knappast med en kopia, man skall ju dessutom förhoppningsvis ha den i minst 10 år. Däremot kan man ju köpa ryggsäcken billigar utomlands tex http://www.bw-versand.de/ som har både militära och civila ryggsäckar.
 
KLAGER; sa:
Ibland kan det verkligen löna sig att köpa billigare kopior. MEN när det gäller STÖRRE ryggsäckar så är ju bärsystemet mycket viktigt och då lönar det sig knappast med en kopia, man skall ju dessutom förhoppningsvis ha den i minst 10 år. Däremot kan man ju köpa ryggsäcken billigar utomlands tex http://www.bw-versand.de/ som har både militära och civila ryggsäckar.
Alltså om det rör sig om en kopia lär ju konstruktionen vara den samma som originalet. Då är väl bärsystemet likadant och borde väl inte vara mindre komfortabelt? Hållbarheten kan ju givetvis skilja sig åt.
 
Är också intresserad av billighetsvarianten...
Om de har valt samma konstruktion och material borde den ju duga. Men nåt har de väl sparat in på... förmodligen just material.
Den engelska marknaden är ju full av varianter på samma tema som Vulcan, och även danska armen har en liknande säck.
Skulle vara kul om någon hade erfarenhet av dem.

PLCE är inte en tillverkare, utan bara beteckningen på det brittiska bärsystemet för personlig utr. Så det kan vara stor skillnad mellan olika grejer.
 
Jag har en bekant som har köpt kopian hos military shop. Mitt intryck var väl att säcken är lite sladdrig, troligen beroende på att matrialet är tunnare. Jag uppfattade det som att ryggen var betydligt mjukare än hos Vulcan. Likaså med bärsystemet, betydligt mjukare än hos Vulcan som är ganska hård tycker jag.

Hur det sen fungerar vet jag inte. Vi bär för det mesta omkring på ca 10-15kg i säckarna gissar jag.

Mvh
The Crow
 
vulcankopia

vulcan orginal klarar utan problem ca 40kg. kopian ca max 20 kg uppgifter från butiken. sen är det stora skillnader trots att dom ser lika ut tex tyget,dragkjedjorna,spännena är av klart mycket sämre kvalitet på kopian och det är ju sådana detaljer som går sönder i första hand..mvh mats
 
tjena jag har prova kopian och kan säga att den är inte alls lika skön att ha på ryggen... tycker jag iallf..

/Johnny
 
Precis som de innan sagt så är tyg mm sämre. Den är inte lika skön att ha på sig. Sömmarna har börjat spricka. Avbärarbältet är för hårt, spännena går upp. Detta efter ca 1 år. Men det beror ju helt på vad du har för krav på ryggsäcken. själv hade jag inte valt att köpa kopian utan istället lagt en slant extra på något som håller bättre och är skönare.
 
Om man ska köpa en ny ryggsäck rekomenderar ni då Vulcan eller Atlas? eller finns det någon annan bra ryggsäck där ute tex Haglöfs Alaska?

//Oskar FK
[Ändrat av DraZ 2003-11-20 kl 18:11]
 
DraZ (Oskar Fällman Karlsson) skrev:
Om man ska köpa en ny ryggsäck rekomenderar ni då Vulcan eller Atlas?

Atlas eftersom den har en del bättre lösningar.
Vulcan eftersom den går att hitta billigare om man har tur.

eller finns det någon annan bra ryggsäck där ute
Japp, massvis :) Från Arcteryx, Haglöfs, Norröna, Klättermusen, Macpac, Lundhags, Bergans osv osv.
Vulcan och Atlas är dock jäkligt prisvärda.

tex Haglöfs Alaska?
Njae. I så fall finns det bättre alternativ bland andra ramsäckar. Det är en uråldrig konstruktion. Kolla på Norröna och Bergans.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sirwio Extrem rippning Berghaus Vulcan Transportera 4
Nisse87 Berghaus Vulcan, extra zips? Transportera 1
erssson Berghaus Vulcan i Enköping? Transportera 17
norpan_ Stlk Berghaus Vulcan? Transportera 1
nmr berghaus vulcan vs. crusader Transportera 8
Rookien Hur impregnera Berghaus Trident/Vulcan ? Transportera 8
klykan85 Storlek på Berghaus Vulcan Cyclops 2 Transportera 12
skurken Beställa Berghaus Vulcan från utlandet? Transportera 16
Goant Berghaus Vulcan eller Lowe Alpine Saracen? Transportera 6
eyck Berghaus Vulcan moddad fr åf Transportera 1
sandstrom Berghaus Vulcan fråga Transportera 4
maaacus Berghaus Vulcan Liggunderlag ! Transportera 23
Kvarnträsk Vulcan-dräpare? Transportera 19
sajberjohan Berghaus Vulcan sömmar? Transportera 3
Raskesven Vulcan-Trident Transportera 5
kopano Vulcan i Göteborg? Transportera 6
Schneeberger Berghaus Vulcan huvudsäck - hur stor? Transportera 9
Martin Fjäderlätt Om att trimma sin Vulcan Transportera 41
slabbe Vulcan, köpa från tyskland Transportera 1
The Crow Vulcan remmar? Transportera 2
Raskesven Alternativ till Berghaus Vulcan? Transportera 6
lnorlander Var kan jag prova Berghaus Vulcan? Transportera 3
lusth Regnskydd Vulcan? Transportera 16
lusth Berghaus Vulcan???? Transportera 14
bowall Remma Vulcan Transportera 16
Boyracer Vulcan i skärgård. Transportera 2
Myrkotten DCA Mountain kontra Berghaus Vulcan Transportera 1
tanya Berghaus Vulcan Transportera 5
Köhler Skillnad på Vulcan och Trident? Transportera 5
Nyman Vulcan och väta? Transportera 13
Var kan jag köpa en Berghaus Vulcan/Atlas? Transportera 4
Berghaus Vulcan/Atlas Transportera 15
Berghausen Atlas? eller Vulcan? Transportera 11
Vattentät inner påse till Vulcan? Transportera 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.