Vulcan och väta?

Ryggsäckar och väta.

Ryggsäckar är inte "vattentäta", men vävarna är det. Alla vävar som idag används för att sy ryggsäckar är belagda och således täta, problemet blir att man sedan syr i väven och på så sätt perforerar den. Detta faktum gör att säcken inte kommer att vara helt tät. Det finns naturligtvis undantag även här, Vaude och Klättermusen (möjligrn någon till) svetsar ihop sina säckar. (Vaude gör detta på någon enstaka medans Klättermusen gör det på alla). Dessa säckar blir helt täta.


/ Anders - utsidan.se
 
skapligt tålig

Min uppfattning är att den är godkänt vattentålig. Dock är ett regnskydd billigt i jämförelse med vad det kostar att köpa säcken, och väger lite så det är egentligen inte så mycket att fundera på.
 

jnmi@hotmail.com (Jono)

Gäst
JA

Vulcan tål väta utomordenteligt !



Har varit tvungen att vid en militär övning ta mig mellan två skär med min ryggsäck (vulcan) som enda flythjälp. Hade inte möjlighet att packa in säcken i sopsäck eller motsvarande, därav blev det ca 50 m simmning med vulcanen innehållande alla utrustning (innuti, ha alltid all packning innuti !). Jag förväntade mig dyngblöta kläder dyng blöt ryggsäck med innehåll samt kanske ett par timmars dykande för att få upp möget ur vattent ! Till min förvåning flöt möget(ryggsäcken) som en and och var torr igen efter ca 5 min i solen och allt var torrt innuti säcken. Samma sak upplevdes vid en fjällvandring med 3 dagars i princip konstant regnande. Så ja den är så gott som vattentät !


/Jono
 
Berghaus

Berghaussäckarna är skapliga på att hålla vätan borta. Ett enkelt knep för att hålla packningen snustorr är att klä ryggan invändigt med en stor sopsäck och packa i den, det funkar garanterat.
 

Kerouac

Gäst
Tips

Jag har inga problem med att min vulcan släpper in vatten men ett tips är att komplettera med ett regskydd eftersom ryggsäcken annars blir tyngre när den "binder" vatten.
 
Hållbarhet?

Finns det inte ganska stor risk att en sopsäck går sönder om man lägger ner något som är lite vasst, jag skulle föreslå en vattentät innersäck, fjällräven säljer sådana, de kostar i och för sig ett par hundra, men de är mycket användbara i många sammanhang, har själv två säckar, en fjällräven och en sealline (cascade designs), den senare är lite för kraftig för att använda som innersäck men är oerhört bra vid paddling och liknande, den har en oerhört tät rullöppning och är i stort sett osänkbar, om man inte lastat den med sten. Fjällrävens säck är något klenare och har inte lika tät öppning, men jag tror att den kan användas som flytkudde under mycket långa sträckor innan den släpper in något.
 
Väven suger (åt sig, alltså)

Har aldrig hört Berghaus påstå att ryggorna är vattentäta. Däremot är det som Anders säger att väven är vattentät. Att Klättermusen tejpar/svetsar alla sina sömmar verkar mindre troligt - varför säljer de då en vattentät innersäck som tillbehör?


Jag har blött ner min Vulcan innifrån och ut, och det är tydligt att väven tar åt sig en del vatten, blir tyngre och "slappare". Den kan ju även blöta ner annan utrustning, även om innehållet inte blir blött i första taget. Så just för att SÄCKEN inte ska bli blöt kan jag rekommendera ett skydd på utsidan. Är inte det ett problem kan man nog, som alltid med Vulcan, bara mörsa på.
 
Instämmer

Vatten tät är även min vulcan men precis som Kerouac skriver suger ytter väven vatten vilket kan göra hantering lite otrevligt, komplettera med Haglöfs största överdrag så slipper du det.
Och: Det är en "kalas" säck i övrigt stor som en Container och stryktålig.
MvH
R.Engstrand
 
Helt OK

Vulcan och vatten funkar helt ok tillsammans. Jag har själv en Atlas och den trivs nästan i vattenpölar. (BERGHAUS ROCKAR!!!)
 
nja

Jag har en Vulcan. Den är gjord i typ cordura, vilket alls inte är vattentätt. Och ryggen på säcken blir alltid blöt,av min svett och/eller vatten. Regnskydd krävs för säcken. Allt annat är snick-snack. På en del inlägg låter det som om säcken skulle vara gummerad.
MvH Dan
 
Har aldrig testat

Jag har en Berghaus Laser 60 BC Plus inköpt -94, tror jag det var. Den håller ifrån sig vatten skapligt, fast jag brukar impregnera den med sprej någon gång per år. Jag har ändå oftast ett regnskydd med, eftersom man kan ge sig den på att vattnet ändå kryper in efter ett par dagars ihållande regn. Man får säga att Berghaus gör rejält hållbara säckar, inte en skråma på min, och den har inte bara levt genom många turer utan också överlevt Arlandas bagagehantering (det ultimata hållbarhetstestet! :) )otaliga gånger!
/Sarvi
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sirwio Extrem rippning Berghaus Vulcan Transportera 4
Nisse87 Berghaus Vulcan, extra zips? Transportera 1
erssson Berghaus Vulcan i Enköping? Transportera 17
norpan_ Stlk Berghaus Vulcan? Transportera 1
nmr berghaus vulcan vs. crusader Transportera 8
Rookien Hur impregnera Berghaus Trident/Vulcan ? Transportera 8
klykan85 Storlek på Berghaus Vulcan Cyclops 2 Transportera 12
skurken Beställa Berghaus Vulcan från utlandet? Transportera 16
Goant Berghaus Vulcan eller Lowe Alpine Saracen? Transportera 6
eyck Berghaus Vulcan moddad fr åf Transportera 1
sandstrom Berghaus Vulcan fråga Transportera 4
maaacus Berghaus Vulcan Liggunderlag ! Transportera 23
Kvarnträsk Vulcan-dräpare? Transportera 19
sajberjohan Berghaus Vulcan sömmar? Transportera 3
Raskesven Vulcan-Trident Transportera 5
kopano Vulcan i Göteborg? Transportera 6
Schneeberger Berghaus Vulcan huvudsäck - hur stor? Transportera 9
Martin Fjäderlätt Om att trimma sin Vulcan Transportera 41
slabbe Vulcan, köpa från tyskland Transportera 1
The Crow Vulcan remmar? Transportera 2
Raskesven Alternativ till Berghaus Vulcan? Transportera 6
lnorlander Var kan jag prova Berghaus Vulcan? Transportera 3
sajberjohan Vulcan Kopia Transportera 17
lusth Regnskydd Vulcan? Transportera 16
lusth Berghaus Vulcan???? Transportera 14
bowall Remma Vulcan Transportera 16
Boyracer Vulcan i skärgård. Transportera 2
Myrkotten DCA Mountain kontra Berghaus Vulcan Transportera 1
tanya Berghaus Vulcan Transportera 5
Köhler Skillnad på Vulcan och Trident? Transportera 5
Var kan jag köpa en Berghaus Vulcan/Atlas? Transportera 4
Berghaus Vulcan/Atlas Transportera 15
Berghausen Atlas? eller Vulcan? Transportera 11
Vattentät inner påse till Vulcan? Transportera 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.