Om att trimma sin Vulcan

På annan plats beskrev LonesomeHiker hur han trimmade ner sin Berghaus Vulcan:

"Infästningarna till sidofickorna, blixtlås och hela klabbet. (126gr)
Avdelaren för det undre facket (41gr)
Spännremmarna ovanpå locket (46gr)
Fäste för isyxa (24gr)

Voilá en 80 liters säck med fint bärsystem med vikten 1990 gram ! Kan jämföras med t ex Arcteryx Bora 82 liter och 3200 gram."

Eftersom det finns en del Vulcaniter här så tycker jag att vi kan ha en egen tråd i ämnet Vulcantrimmning.
Jag blev själv sugen och lyckades trimma ner min ca 140 gram enligt ovan, men tog bort båda isyxefästena men inte sidficksdragkedjorna. Jag sparade remfästet på säckens ena sida också, tills jag lyckas överbevisa mig själv om att jag kan återskapa den funktionen ändå.

Dessutom gjorde jag så att jag ändå kan fästa gummiband på "topplocket", genom att skapa en kanal där toppremmarna satt.

Min 80-litersrygga väger nu ett halvt kilo mindre än min flickväns 65-liters-Sec (hon tycker för övrigt att jag är galen nu), trots att den är sydd i dubbelt så tjockt tyg. Bra grejer...

En fråga om sidficksinfästningen: kan man verkligen ta bort den utan att det blir fult? Det verkar som om man tvingas ta bort en del sömmar, och att man får tygdelar vars kanter inte är "fållade". Stämmer det?

PS: Det är dubbelt tyg i säckens botten. Kan nog trimmas.
 
Jag slet bort avdelaren för undre facket på min Vulcan, minus 40 gram:) Vips så blev det smidigare att trycka ner min kåta och sovsäck på höjden i säcken, och facket med kardborrestängning öppnas inte längre.
 
Då...

detta är något av en Vulcan-tråd, så undrar jag, som är 183 cm lång, vilken storlek jag ska ha ?

Om jag inte kommer ihåg fel så hamnar jag ganska presix mitt mellan två olika rygglängdsstorlekar...och om jag nu nån gång kommer att pensionera min Carrimor Condor 60-80, så är en Vulcan (just nu iaf) högst upp på utbyteslistan !

/Anders B
 
Re: Då...

brook; sa:
detta är något av en Vulcan-tråd, så undrar jag, som är 183 cm lång, vilken storlek jag ska ha ?

Om jag inte kommer ihåg fel så hamnar jag ganska presix mitt mellan två olika rygglängdsstorlekar...och om jag nu nån gång kommer att pensionera min Carrimor Condor 60-80, så är en Vulcan (just nu iaf) högst upp på utbyteslistan !

/Anders B
Storlek 2. 160 - 173 cm.
Storlek 3. 170 - 183 cm.
Storlek 4. 183 - 198 cm

Jag är också 183 cm lång. Skaffade storlek 4 och den sitter perfekt på mig.
 
Re: Re: Då...

Raskesven; sa:
brook; sa:
detta är något av en Vulcan-tråd, så undrar jag, som är 183 cm lång, vilken storlek jag ska ha ?

Om jag inte kommer ihåg fel så hamnar jag ganska presix mitt mellan två olika rygglängdsstorlekar...och om jag nu nån gång kommer att pensionera min Carrimor Condor 60-80, så är en Vulcan (just nu iaf) högst upp på utbyteslistan !

/Anders B
Storlek 2. 160 - 173 cm.
Storlek 3. 170 - 183 cm.
Storlek 4. 183 - 198 cm

Jag är också 183 cm lång. Skaffade storlek 4 och den sitter perfekt på mig.
Om ryggsäcken passar beror ju på rygglängd, inte kroppslängd.

/Håkan - bär tung Bergans
 
Re: Re: Re: Då...

Håkan K; sa:
Raskesven; sa:
brook; sa:
detta är något av en Vulcan-tråd, så undrar jag, som är 183 cm lång, vilken storlek jag ska ha ?

Om jag inte kommer ihåg fel så hamnar jag ganska presix mitt mellan två olika rygglängdsstorlekar...och om jag nu nån gång kommer att pensionera min Carrimor Condor 60-80, så är en Vulcan (just nu iaf) högst upp på utbyteslistan !

/Anders B
Storlek 2. 160 - 173 cm.
Storlek 3. 170 - 183 cm.
Storlek 4. 183 - 198 cm

Jag är också 183 cm lång. Skaffade storlek 4 och den sitter perfekt på mig.
Om ryggsäcken passar beror ju på rygglängd, inte kroppslängd.

/Håkan - bär tung Bergans
Jajamen, men kroppslängd är vad som anges. Det gäller att prova ut säcken. Dock ges en indikation på att det är osannolikt med storlek 2 om man är 183 cm.
 
Jag...

misstänker att en 4 skulle passa, men det som gör mig lite misstänksam är att den tydligen "räcker" ända upp till 198 cm...tyvärr så lyser Vulcanerna (och Atlasarna) med sin frånvaro här i Luleå så att jag kan inte direkt prova mig fram...men jag är ju rätt "välbyggd", eller hur man nu skall uttrycka det ;) , så att det lär nog bli en 4:a när/om det blir dax att byta !

Tack för svaren, och ursäkta för stickspåret/trådstölden !

/Anders B
 
Re: Jag...

brook; sa:
tyvärr så lyser Vulcanerna (och Atlasarna) med sin frånvaro här i Luleå så att jag kan inte direkt prova mig fram...

Det är klart, Berghaus är ju inte direkt välspritt i landet.
Apropå Atlas: kolla noga på en sån innan du bestämmer dig. Jag skulle förmodligen köpa en Atlas om jag valde igen eftersom den har bättre botteningång och löst lock.
 
Jo...

[lite mer pålägg på trådstölden;)]...sen så är ju Atlas nåtot mer civil i sin framtoning än vad Vulcan är, som i mångt och mycket verkar vara synonymt med ett förflutet som KJ/FJ/FN-soldat...

/Anders B
 
Re: Jo...

brook; sa:
[lite mer pålägg på trådstölden;)]...sen så är ju Atlas nåtot mer civil i sin framtoning än vad Vulcan är, som i mångt och mycket verkar vara synonymt med ett förflutet som KJ/FJ/FN-soldat...

Jag var på väg att skriva: "fast jag är ju inte..." men kom på mig själv. Men jag köpte min rygga ett par år innan jag blev FN-soldat.
Dessutom tror jag inte att en lekman ser skillnad mellan en Vulcan och Atlas eftersom Atlas bara finns i olivgrön nu (fanns civilare färger förr). Så "framtoningen" är nog ganska mycket densamma.

Även om vi Vulcanister givetvis ser ner på fjollorna med Atlas ;)
 
Hej alla Vulkanister!
Jag funderar skarpt på en Vulcan - fastän jag bara var C Spangrp på ett skyttekompani i lumpen :) - men jag har lite frågor då jag inte har möjlighet att kika på en innan jag beställer...

Huvudsäckens 80 liter? - är detta "små" 80 liter eller går det att få i mer? På de bilder jag hittat på nätet ser huvudsäcken mindre ut än exvis Haglöfs Climber 80 som dock går att packa mer än 80 liter...

Är huvudsäcken komprimerbar i sidorna? Svårt att se för sidofickorna....

Är topplocket höj- och/eller avtagbart?

Storleken på bärsystemet - verkar längdintervallerna stämma med er? Jag är 178cm med "medel"rygg och "borde" ha en storlek 3....

Går det att fästa tält/liggunderlag på baksidan med spännremmar?

/Micke - på jakt efter en stor/rymlig/bekväm/billig/lätt säck som rymmer mina, min sambos och min dotters fjällgrejer - sambon bär dottern än så länge;-)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skipper_ Hur ställer man in sin ryggsäck, vilka belastningar är rätt? Transportera 17
sirwio Extrem rippning Berghaus Vulcan Transportera 4
Nisse87 Berghaus Vulcan, extra zips? Transportera 1
erssson Berghaus Vulcan i Enköping? Transportera 17
norpan_ Stlk Berghaus Vulcan? Transportera 1
nmr berghaus vulcan vs. crusader Transportera 8
Rookien Hur impregnera Berghaus Trident/Vulcan ? Transportera 8
klykan85 Storlek på Berghaus Vulcan Cyclops 2 Transportera 12
skurken Beställa Berghaus Vulcan från utlandet? Transportera 16
Goant Berghaus Vulcan eller Lowe Alpine Saracen? Transportera 6
eyck Berghaus Vulcan moddad fr åf Transportera 1
sandstrom Berghaus Vulcan fråga Transportera 4
maaacus Berghaus Vulcan Liggunderlag ! Transportera 23
Kvarnträsk Vulcan-dräpare? Transportera 19
sajberjohan Berghaus Vulcan sömmar? Transportera 3
Raskesven Vulcan-Trident Transportera 5
kopano Vulcan i Göteborg? Transportera 6
Schneeberger Berghaus Vulcan huvudsäck - hur stor? Transportera 9
slabbe Vulcan, köpa från tyskland Transportera 1
The Crow Vulcan remmar? Transportera 2
Raskesven Alternativ till Berghaus Vulcan? Transportera 6
lnorlander Var kan jag prova Berghaus Vulcan? Transportera 3
sajberjohan Vulcan Kopia Transportera 17
lusth Regnskydd Vulcan? Transportera 16
lusth Berghaus Vulcan???? Transportera 14
bowall Remma Vulcan Transportera 16
Boyracer Vulcan i skärgård. Transportera 2
Myrkotten DCA Mountain kontra Berghaus Vulcan Transportera 1
tanya Berghaus Vulcan Transportera 5
Köhler Skillnad på Vulcan och Trident? Transportera 5
Nyman Vulcan och väta? Transportera 13
Var kan jag köpa en Berghaus Vulcan/Atlas? Transportera 4
Berghaus Vulcan/Atlas Transportera 15
Berghausen Atlas? eller Vulcan? Transportera 11
Vattentät inner påse till Vulcan? Transportera 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.