Om att trimma sin Vulcan

Ultralight/Watertight!

I helgen kom jag på hur man trimmar sin Vulcan maximalt samtidigt som man får den helt vattentät!

Eftersom jag inte har råd att misslyckas kommer jag inte att genomföra trimningen ännu på ett tag. Men om några år...

Man sprättar helt enkelt loss hela bärsystemet så att bara bärsystemet, kompressionsremmarna och bottendelen finns kvar. Bärsystemet och kompressionsremmarna är nämligen fästa i säckens "ryggstycke".
Sen ersätter man säcken med en tunn vattentät packsäck med rullöppning (från tex Tatonka eller Fjällräven) som spänns fast med kompressionsremmarna. Man får fästa botten mot nedre kompressionsremmen så att den hålls upp mot packsäcken.

vulcan_ul.jpg


Vad som blir kvar blir ett mellanting mellan en riktig UL-säck och en konventionell säck, eftersom bärsystemet ju är helt intakt.
Vill man fästa tex liggunderlag på utsidan är det bara att använda elastiska snoddar.

- Helt vattentät
- vikt kanske 1,5 kg (eller ännu mindre?)
- Regnskyddvikten sparas in
- Stabil som en Vulcan!
 
Re: Re: Ultralight/Watertight!

haskell; sa:
Det låter spännande!
Berätta gärna mer när du "tagit steget". :)

Det ska jag göra!
Om jag inte hade haft en så förnuftig fästmö hade jag tagit steget på en gång. Men hon tyckte att det fanns bättre saker att lägga pengar på än att köpa ny rygga om jag misslyckades...

Risker som jag ser med lösningen:
- Stabilitet. Det kan bli sladdrigt med en lös påse som bara är fastspänd med kompressionsremmarna.
- Slitstyrka. Såklart.
- Hanterbarhet. Inte lika lätt att slänga omkring säcken. Resesäcksegenskaperna blir lidande.

Men för en ren vandringssäck tror jag att det är kanon! I alla fall om inte stabiliteten förstörs.
 
Ersätt skenorna med tältbågar!

Ett nytt tips att testa för seriösa Vulcantrimmare:

Jag upptäckte häromdagen att det är en barnlek att dra ur säckens aluminiumskenor, och istället stoppa in tältets tältbågar i kanalerna.
Det är ännu inte fälttestat, men några slutsatser kan man ju dra:

+ Minskar totalvikten med kanske 400 gram!

- Bågarna är (i mitt fall) kortare än skenorna - toppstramarna hamnar konstigt.
- Bågarna är raka och följer inte ryggens kontur.
- Man har inget tvärstag vilket minskar styvheten.

? Man riskerar kanske att bågarna böjs fel så att tältet blir svagare.

Ett annat alternativ är såklart att låta ett liggunderlag stå för styvheten.
 
Re: Ersätt skenorna med tältbågar!

Nordesjö; sa:
- Bågarna är raka och följer inte ryggens kontur.
- Man har inget tvärstag vilket minskar styvheten.

? Man riskerar kanske att bågarna böjs fel så att tältet blir svagare.

Bra tips, både detta och det föregåenden om att byta ut hela säcken mot en vattentät, men vad gäller tältbågarna så känns det kanske lite riskabelt. Inte så kul om de böjs fel/knäcks liksom :) Men belastningarna kanske inte blir så stora som jag tror.

MvH
 
Re: Re: Ersätt skenorna med tältbågar!

millimeter; sa:
...men vad gäller tältbågarna så känns det kanske lite riskabelt. Inte så kul om de böjs fel/knäcks liksom :) Men belastningarna kanske inte blir så stora som jag tror.

I mitt fall är säkerhetsmarginalerna för tältbågarna redan tullade på, eftersom ena bågen redan är lite slingrig i formen efter felhantering i en storm. :)
 

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips