Om att trimma sin Vulcan

Jag kan i alla fall svara på några av frågorna.
På volym och rygglängd svarar jag "vet ej".

Är huvudsäcken komprimerbar i sidorna?
Japp, det sitter två kompressionsremmar på varje sida.

Är topplocket höj- och/eller avtagbart?
Inte helt. Det går att "komprimera" locket, men det går inte att höja det eftersom det är fastsytt på ryggsidan.
På Atlas är locket dock helt höj- och avtagbart, vilket jag tycker är en bättre lösning. Även öppningen till bottenfickan är bättre på Atlas.

Går det att fästa tält/liggunderlag på baksidan med spännremmar?
Tält?! Tält är tungt och "skall" packas inuti säcken.
Liggunderlag, däremot, kan man fästa på baksidan. Jag använder gummiremmar för att fästa mitt utplattade z-rest.
Om du har så trångt att du måste spänna grunkor på utsidan är det smartare att spänna ovanpå.
 
Re: Re: Då...

Raskesven; sa:
brook; sa:
detta är något av en Vulcan-tråd, så undrar jag, som är 183 cm lång, vilken storlek jag ska ha ?

Om jag inte kommer ihåg fel så hamnar jag ganska presix mitt mellan två olika rygglängdsstorlekar...och om jag nu nån gång kommer att pensionera min Carrimor Condor 60-80, så är en Vulcan (just nu iaf) högst upp på utbyteslistan !

/Anders B
Storlek 2. 160 - 173 cm.
Storlek 3. 170 - 183 cm.
Storlek 4. 183 - 198 cm

Jag är också 183 cm lång. Skaffade storlek 4 och den sitter perfekt på mig.

Jag är också 183 cm lång och har storlek 3 och den sitter perfekt på mig...

/Ulf
 
Tält tungt? Ja om man tycker att 2-2,5kg är tungt :)
Jag brukar bära tältet på sidan av säcken (Climber 65) fäst med kompressionsremmarna, men ville mest veta om man "kan" fästa lite tyngre grejer på baksidan.

/Micke
 
opel; sa:
Tält tungt? Ja om man tycker att 2-2,5kg är tungt :)
Jag brukar bära tältet på sidan av säcken (Climber 65) fäst med kompressionsremmarna, men ville mest veta om man "kan" fästa lite tyngre grejer på baksidan.

/Micke

Om du hänger ett tält på 2,5 kg 40 cm från ryggen blir momentet avsevärt mer än om du har tältet närmast ryggen...

Vulkan är "stora" 80 liter - jag packar "inne i" mitt thermarest som ligger runt insidan på säcken och får ändå plats med mycket mer än vad jag borde.

Jag är exeptionellt nitisk med att packa allt inne i säcken, för det är väl där sakerna ska vara, eller?

/Ulf - vulkanisk Vulcanit
 
Ulf M (Ulf Möllerström) skrev:
Om du hänger ett tält på 2,5 kg 40 cm från ryggen blir momentet avsevärt mer än om du har tältet närmast ryggen...
Exakt. Grundläggande gymnasiefysik.
I somras vandrade jag med en tjej som blev glatt förvånad av att hennes ryggsäck blev så skön när jag flyttade de (inte särskilt tunga) bakpåsatta grejerna in i säcken. Hon hade inte funderat på varför hennes rygga drog henne baklänges.

Jag är exeptionellt nitisk med att packa allt inne i säcken, för det är väl där sakerna ska vara, eller?
Jo, annars kunde man ju lika gärna ha en 50-liters ramsäck.
Men liggunderlaget sätter jag på utsidan. Det väger lite, sitter tätt intill ryggan och måste vara tillgängligt när jag stannar.
Men har man ett självuppblåsande kan det ju lika gärna vara nedpackat tills man har tid att blåsa upp det :)

Hur som helst KAN man som sagt spänna på saker på Vulcans baksida om man vill, det är inga problem.

[Ändrat av Nordesjo 2003-08-13 kl 14:02]
 
I valet mellan att ha en mindre , lättare säck med tältet utanpå eller en större, tyngre med tältet i, vet då jag var jag står :)

Förut (utan sambo, barn) när jag bara bar mina egna saker klarade jag mig bra med en 50liters säck på 10dagars fjällturer, med bara tält och liggunderlag på utsidan.
Har inte riktigt förstått varför man vill ha ner tältet I ryggsäcken?
Det är (för det mesta :) ) blött antingen av regn eller kondens så varför skulle jag sätta det I säcken där det absolut inte har en chans att torka och där det kommer att blöta ned resten av säcken/grejerna som ej är vattentätt packade?

/Micke - som inte_vill_ha_ en 100literssäck men behöver en ändå...
 
Micke,
från min sida handlade inte främst om att ha grejerna i eller på ryggsäcken, utan om att inte spänna på tunga grejer (2,5 kg är tungt) BAKPÅ ryggan och därmed öka belastningen i onödan.

Men att lägga tältet i ryggan ser jag inga som helst nackdelar med.
Att ett tält nedstoppat i sin packpåse och hängt på utsidan av en rygga skulle torka snabbare än samma tält inuti ryggan tycker jag låter som utanför mätgränser.

Jag tycker att det är klart praktiskt att lägga tältet i säcken, ovanpå sovsäcken men under käk och kök. Då hamnar grejerna i både densitets- och användningsordning.
Är tältet dyngblött kan det ligga under locket, men utanför snölåset. Fördelen med att packa i säcken är att packningen blir stabil och tajt, inget som hoppar och far och tar energi. Man känner sig rörligare helt enkelt.

Men självklart förstår jag att det blir en hel del packning om du skall bära hela familjens prylar. Känns som en fin utmaning som man skulle vilja bita i.

Packningssmak åsido - jag tror att Vulcan eller Atlas är ett klart prisvärt val.

[Ändrat av Nordesjo 2003-08-13 kl 14:59]
 
"Men självklart förstår jag att det blir en hel del packning om du skall bära hela familjens prylar. Känns som en fin utmaning som man skulle vilja bita i."

Vet inte om det känns just FINT :) Jag har mest känt mig som en packåsna eller sherpa de senaste åren.
Förut minskade vikt/volym på packningen från år till år, men nu går det bara åt andra hållet...jag ser framför mig där jag stretar fram med en fullastad Vulcan på ryggen, en på magen och ett 12-manstält i handen och en hel ungskock i släptåg ;-)

Ensamvandring låter helt klart lockande...
 
Nordesjo; sa:
.....
Men liggunderlaget sätter jag på utsidan. Det väger lite, sitter tätt intill ryggan och måste vara tillgängligt när jag stannar.
Men har man ett självuppblåsande kan det ju lika gärna vara nedpackat tills man har tid att blåsa upp det :)

Hur som helst KAN man som sagt spänna på saker på Vulcans baksida om man vill, det är inga problem.

[Ändrat av Nordesjo 2003-08-13 kl 14:02]
Jag använder ett traditionellt liggunderlag, vilket jag spänner fast stående på säckens baksida med två spännremmar. Det gör också att säcken lätt står upp när man ställer ner den under en vilopaus.
 
opel; sa:
"
Vet inte om det känns just FINT :) Jag har mest känt mig som en packåsna eller sherpa de senaste åren.

Hehe...
Den "fina utmaningen" jag såg framför mig var mest själva packandet och klurandet.
Bärandet lämnar jag mer än gärna till nån annan så länge. Det blir nog dags för mig tids nog ändå.

Hur mycket väger hela konkarongen du ska bära?
 
Nu senast då vi var iväg 4 dagar vägde packningen ca 25kg, och då var den minituöst bantad :)

Tidigare (ensamma) år har jag burit tex 17kg med mat för 2 veckor...
 
opel; sa:
Nu senast då vi var iväg 4 dagar vägde packningen ca 25kg, och då var den minituöst bantad :)

25 kg? Då behöver du inte ens använda avbärarbältet på en Vulcan. :)
Skämt åsido, 25 kg för 2,5 pers är ganska välbantat, för jag antar att 0,5-personen kräver en del utstyr.

Sen kan du ju som sagt alltid ta bort mellanvägg och isyxfästen. Då är du nere i 24,9.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skipper_ Hur ställer man in sin ryggsäck, vilka belastningar är rätt? Transportera 17
sirwio Extrem rippning Berghaus Vulcan Transportera 4
Nisse87 Berghaus Vulcan, extra zips? Transportera 1
erssson Berghaus Vulcan i Enköping? Transportera 17
norpan_ Stlk Berghaus Vulcan? Transportera 1
nmr berghaus vulcan vs. crusader Transportera 8
Rookien Hur impregnera Berghaus Trident/Vulcan ? Transportera 8
klykan85 Storlek på Berghaus Vulcan Cyclops 2 Transportera 12
skurken Beställa Berghaus Vulcan från utlandet? Transportera 16
Goant Berghaus Vulcan eller Lowe Alpine Saracen? Transportera 6
eyck Berghaus Vulcan moddad fr åf Transportera 1
sandstrom Berghaus Vulcan fråga Transportera 4
maaacus Berghaus Vulcan Liggunderlag ! Transportera 23
Kvarnträsk Vulcan-dräpare? Transportera 19
sajberjohan Berghaus Vulcan sömmar? Transportera 3
Raskesven Vulcan-Trident Transportera 5
kopano Vulcan i Göteborg? Transportera 6
Schneeberger Berghaus Vulcan huvudsäck - hur stor? Transportera 9
slabbe Vulcan, köpa från tyskland Transportera 1
The Crow Vulcan remmar? Transportera 2
Raskesven Alternativ till Berghaus Vulcan? Transportera 6
lnorlander Var kan jag prova Berghaus Vulcan? Transportera 3
sajberjohan Vulcan Kopia Transportera 17
lusth Regnskydd Vulcan? Transportera 16
lusth Berghaus Vulcan???? Transportera 14
bowall Remma Vulcan Transportera 16
Boyracer Vulcan i skärgård. Transportera 2
Myrkotten DCA Mountain kontra Berghaus Vulcan Transportera 1
tanya Berghaus Vulcan Transportera 5
Köhler Skillnad på Vulcan och Trident? Transportera 5
Nyman Vulcan och väta? Transportera 13
Var kan jag köpa en Berghaus Vulcan/Atlas? Transportera 4
Berghaus Vulcan/Atlas Transportera 15
Berghausen Atlas? eller Vulcan? Transportera 11
Vattentät inner påse till Vulcan? Transportera 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.