Hur ställer man in sin ryggsäck, vilka belastningar är rätt?

Nu har jag fyllt upp min OXO 750, det blev 20 kilo.

Nu kommer inställningsbiten. Jag är ovan och behöver lite hjälp, följande har jag snappat upp:

a. Höftbältet skall sitta mitt på höftbenet
b. Fördelningen höftbälte, axelremmar skall vara 70/30
c. Tyngst skall det vara närmast ryggen en bit ner, kanske ovanför midjan?

Jag skulle behöva ha en instruktionsbild över vad alla remmarna på säcken är till för egentligen. Till exempel den remmen som sitter på framsidan axelbanden och sträcker uppåt bakåt. Vad i allsin dar är den till för? Är det någon som sett någon allmän bild kring ryggsäcksinställningar och hur man bär så är jag mycket tacksam om ni vill dela med er.

//Joche
 
En rem på framsidan axelbanden borde vara den rem som förkortar/förlänger axelbanden. Det är ju i själva verket en fortsättning av remmen nedifrån höftbältet, som går genom en plastdetalj vars namn jag inte känner.

Drag åt höftbältet så att säcken kan hänga enbart på höfterna, med axelbanden bara till balans.

Drag åt axelbanden så att säcken känns stabil.

Exakt hur/var höftbältet ska sitta och hur vikten ska fördelas är personligt, och i mitt fall måste jag ha höftbältet högre än gemene man. Du märker efterhand vad som känns bäst, bara du vågar justera under vandringen. Många kanske kör med samma inställningar hela tiden bara för att det funkar (dvs säcken ramlar inte av).

Har jag lite i ryggan så kör jag periodvis utan höftbältet av bekvämlighetsskäl.
 
Kanske kallas den toppstramare jag har ingen aning. Det är mycket förvånande att vi konsumenter accepterar att betala 2-3-4 tusen för en produkt och inte få med en tillstymmelse till användningsinstruktion...
 
Senast ändrad:
Det är mycket förvånande att vi konsumenter accepterar att betala 2-3-4 tusen för en produkt och inte få med en tillstymmelse till användningsinstruktion...
Man får ju oftast en instruktion i butik...avbärarbälte först, sen axelremmar, toppstramare o sist bröstrem. Efter det är det ju ganska individuellt... Apropå så har väl Naturkompaniet alltid dylika tips för att fylla ut sidorna på sin katalog?
 
Kanske kallas den toppstramare jag har ingen aning.
Jag gissar att det är bröstremmen du menar. Den avlastar axlarna och är verkligen en gudagåva! Använd den!

För övrigt finns det inte mycket som är rätt eller fel, dra åt remmarna så det känns så bekvämt som möjligt och använd dem till att fördela tyngden olika under dagen! Många föredrar att ha höftbältet i midjan, det är inte fel det heller! Många föredrar också att packa ryggsäcken med så hög tyngdpunkt som möjligt, dvs det tyngsta högt upp så långt det är möjligt. Prova dig fram, det finns inga rätt eller fel, som sagt.

Och ha en underbar tur! :)
 
Gå in på Youtube och sök på "adjust backpack". Sen får du såklart använda lite kritiskt tänkade vilket dagens ungdom verkar sakna - "allt på Internet är sant och riktigt" ;)

/Det var bättre förr och ju förr desto bättre
 
Skipper: toppstramaren som vi har kommit fram till att den heter är väl värd att använda

Släpper du ut säcken så kommer det in mer luft mellan ryggen och säcken och det blir inte lika varmt, du får lite lättare att röra på dig, men säcken är inte lika kontrollerad.
Bra säg när du går upp för ett berg på skidor..

Men ska du göra nått svårt eller känner att du behöver mer stabilitet,så drar du åt dom, lagom mycket, så kommer säcken närmare ryggen
Bra exempelvis när man åker ner från toppen av ett berget :)

En måttstock är att hela axelremmen ska ligga mot, ända från sidan under armen fram ända ner till skulderbladet på ryggen, inte just att den ska strama utan att vikten ska fördelas över hela ytan.
Om du släpper ut toppstramarna långt så kommer mycket tryck fram på bröstet efterssom säcken vill tippa lite bakåt, drar du åt så minskar det, och då kan du reglera trycket på dina axlar med stramarna som sitter nere på axelremmarna..

Om du kan ställa in rygglängden på säcken så experimentera lite med det!

Om du känner dig lite vilsen så var inte rädd att pröva, är du trött i axlarna så lätta på trycket och flytta mer till höfterna.. och tvärt om.
dåligt blodflöde till benen? testa flytta avbärarbältet lite :)

Annars så kan ett tips vara att slänga iväg ett mail till haglöfs och höra hur dom har tänkt, för det har dom garranterat gjort.
Inget är så intressant som att höra en utvecklares tankar om hur produkten är utformad :)
 
När du ställt in remmarna

Markera lägena med spritpenna. Ta sen på dig vinterkläder på överkroppen och gör om processen med reminställning. Märk med annan färg. Trimma remlängderna så att du inte behöver bära mer än du använder för att greppa och spänna.
Go tur!
//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
Dan B Hur långt kommer man. Transportera 6
fredrik91 val av ryggsäck, vad skall man titta efter/undvika mm. Transportera 42
såg Varför har man delvis sluta tillverka ramsäckar Transportera 50
desireman Hur ska man packa en ryggsäck? Transportera 10
MartinR Var köper man MacPac ryggsäckar? Transportera 6
Jamte Vilka packpåsar ska man välja? Transportera 16
dabac vad gör man av gammal ryggsäck? Transportera 10
Wibrån Var kan man köpa lösa spännen till ryggan Transportera 9
sledman Tips på hur man kan fästa spade på Hagöfs victor 90100 Transportera 0
Schneeberger Volym - mindre än man tror. Transportera 0
Tidenztand Gungner var hittar man den. Transportera 0
Martin Fjäderlätt En bra rygga är allt man behöver. Transportera 11
PaulPersson Varför får man gamnacke Transportera 3
Hiza Hur många ryggor behöver man... (egentligen)? Transportera 90
lllusion Var hittar man Vaude försäljare? Transportera 6
sleget Instruktion för hur man använder ryggan? Transportera 10
hagafors Hur får man tag i en begagnad LK70? Transportera 8
Bengt S Var kan man köpa ryggsäcken Arc´Teryx Bora 80? Transportera 10
modan Var köper man Arcteryx Ryggor i Kanada? Transportera 1
Plumsis Kan man bygga dagsturssäck av Haglöfs Victor? Transportera 14
ebh Ryggsäckar ca 30 och 70 liter, vad skall man köpa? Transportera 14
Fredrik2 Vad skall man tänka på vid köp av beg. ryggsäck? Transportera 2
Nyman Var kan man hitta billiga militärcyklar? Transportera 2
Var kan man köpa Svensk plastskalsrygga? Transportera 1
Nyman VAr kan man köpa m/90 uppdragssäck? Transportera 8
Viken "hydration-rygga" ska man välja ? Transportera 0
Var köper man Berghaus? Transportera 2
Martin Fjäderlätt Om att trimma sin Vulcan Transportera 41

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.