VKVs 100-modeller sökes

Hej,

Jag sitter för närvarande hemma i vinterkylan och längtar efter årets kommande paddling. Under en tid har jag försökt hitta någon av VKVs 100-modeller (100, 101, 102) alternativt VKV 48 eller 68, och då helst i trä, men det är lättare sagt än gjort. Om någon känner till någon person alternativt en klubb som är intresserad av att sälja någon av dessa modeller så hör gärna av er!

Själv har jag bara paddlat VKV 100 och har lite dålig koll på vad det är för skillnad mot 101 och 102, så om någon har erfarenheter dessa emellan, får ni gärna göra ett inlägg!

/Anton
 
Du kommer säkert att få detaljerade svar här snart, men förenklat kan man nog säga att 101 är en träningskajak, som är hyfsat stabil, medan 100 är en rank tävlingskajak i trä, och 102 är plastvarianten av 100 i något modernare utförande. Har en bild på den sista i mitt fotoalbum här på Utsidan.
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
VKV 100 brukar aldrig vara svåra att få tag i, de brukar kosta mellan 3-5000 kr beroende på skicket.

Normalt annonseras de som alla snabbare kajaker på www.kanot.com
Köpes annonser kan nog också ge napp.
 
Litt mer om vår nye VKV 102 her:
http://smaavoll.blogspot.com/2011/01/en-kajakk-blir-til-vkv-102-del-iii.html

IMGP0125a.JPG

IMGP0128a.JPG
 
För sjutton!
Försöker du pruta på priset?
Upp som en sol och ned som en pannkaka?
Har du inte hört talas om den Svenska Jantelagen?

I vilket fall som hällst så har det varit kul att få klämma i hop ett par 102 och få det dokumenterat.
Vi har inte haft igång formarna sedan 83 och jag har inte byggt någon själv innan(fast anställd 88).

Synd förresten att 102 inte fått så mycket uppmärksamhet tidigare. Kan bero på att vi föredrog att bygga Lisor och annat. 102 är lite kinkig att bygga då det krävs lite mer petighet vid lamineringen och nu är den inte lika aktuell då de längre distanserna förlorat i status mot de kortare dvs 102 är byggd för farter runt 8knop och de som har mera brådska på kortare distanser vevlar på lite fortare och andra verkar tro att de(sprint) kajakerna duger bättre även på längre sträckor.

Skit samma kul i alla fall med visad entusiasm.

Hoppas vi får tillfälle till en tur när du kommer förbi!

/Kåre
 
102 är byggd för farter runt 8knop och de som har mera brådska på kortare distanser vevlar på lite fortare och andra verkar tro att de(sprint) kajakerna duger bättre även på längre sträckor.

Ursäkta en totalt ovetande, 8knop låter mycket, vilka distanser kan man hålla såna farter? Och vilka förutsättningar gäller för "motorn" för att kunna nå 102:ans tänkta fart/distans område?

thomas
 
8knop är ca 6kp dragkraft.
Det är den dragkraft en vältränad kanotist kan hålla i ca 4min och avverka 1000meter.

En 200metersdistans går på så mycket kortare tid, att det är möjligt att dubbla dragkraften och då bör lyftande påverkan av kajakskrovet få större betydelse för minskning av våta ytan.

Vi kommer sannolikt att få se allt mer planande kajakskrov i framtiden om vi inte stoppar utvecklingen via regler.

/Ingvar
 
8knop är ca 6kp dragkraft.
Det är den dragkraft en vältränad kanotist kan hålla i ca 4min och avverka 1000meter.

En 200metersdistans går på så mycket kortare tid, att det är möjligt att dubbla dragkraften och då bör lyftande påverkan av kajakskrovet få större betydelse för minskning av våta ytan.

Vi kommer sannolikt att få se allt mer planande kajakskrov i framtiden om vi inte stoppar utvecklingen via regler.

/Ingvar

Kul projekt med nyproduktion av en så välkänd profil!

När det gäller begränsningar så tycker jag att ICF-racer borde vara helt fri förutom längd, vikt samt att det ska vara ett skrov utan bärplan etc. Bort med paragrafen som förbjuder konkaviteter. Då kan det komma fram nya roligheter som planande (?) skrov, wave piercing, bulbstävar mm.

För oss vanliga dödliga finns turbåtsklassen och kanske skulle det behövas en mer sjötålig kompletterande klass. Kanotförbundets havskajak lång och kort används visserligen i Göta Kanalloppet men de kollar bara vikten, inte om skrovet har konkaviteter - vilket i stort sett alla havskajaker har. Någo ny regel borde alltså till där fler kanoter faktiskt mäter in. Folk borde få använda det de har istället för att försöka hitta något som (nästan) inte finns. Sänk minvikten till kanske 15 kg så blir de bärbara vilket inte dagens 28 kg är...
 
28 kg!!!

28 kg är ju löjligt mycket för en havskajak. Många havskajaker väger runt 25 kg i glasfiber och finns även i lättare material utan att vara onödigt dyra eller känsliga för slag.
sänk vikten till 20 kg eller varför inte 15 kg.
 
Kul projekt med nyproduktion av en så välkänd profil!

När det gäller begränsningar så tycker jag att ICF-racer borde vara helt fri förutom längd, vikt samt att det ska vara ett skrov utan bärplan etc. Bort med paragrafen som förbjuder konkaviteter. Då kan det komma fram nya roligheter som planande (?) skrov, wave piercing, bulbstävar mm.

För oss vanliga dödliga finns turbåtsklassen och kanske skulle det behövas en mer sjötålig kompletterande klass. Kanotförbundets havskajak lång och kort används visserligen i Göta Kanalloppet men de kollar bara vikten, inte om skrovet har konkaviteter - vilket i stort sett alla havskajaker har. Någo ny regel borde alltså till där fler kanoter faktiskt mäter in. Folk borde få använda det de har istället för att försöka hitta något som (nästan) inte finns. Sänk minvikten till kanske 15 kg så blir de bärbara vilket inte dagens 28 kg är...

Mkt vettigt från Erik som vanligt ;)

/Janne
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips