Erfarenhet av Viking Icon?

Hej!

Finns det någon som testat Viking Icon / Viking Icon Active?
http://www.kajaksport.com/?kayaks_eng/kayaks.php&tuote=0008

Jag söker en kajak som passar en lite kortare paddlare, är 155 cm. Viking Icon säljs ganska nära mig så jag har möjlighet att testa den i något skede men hör gärna andras erfarenheter av den. Tar gärna emot tips på modeller som är anpassade till en lite kortare paddlare.

Havspaddling året runt, så långe havet är isfritt, är det som gäller, mest dagsturer, men ibland någon övernattningstur.
Har paddlat i många år, men med en kajak som egentligen är för stor, har fått bygga egna fotstöd för att alls räckas till dem och så är den även onödigt bred. Nu har jag under det senaste året lånat någon av klubbens kajaker, oftast Nordkapp och upplevt vilken stor skillnad det är till min gamla, med den påföljd att den kommer att få pensionera sig eller hitta en annan paddlare... ;)

Kika i Paddling nummer 2 2009. Där finns en sammanställning av kanoter med lite mindre volym som passar mindre personer.

En tabell över dessa finns på www.paddling.nu/tjejkajaker

Ladda hem Excelfilen där och jämför mått. Pris och leveranstid får du kolla vad som gäller idag. Kola vikten! Det är stor skillnad att bära ner en 20--kilos kanot till bryggan jämfört med en 26-kilos! Epic 16X är ett föredöme och har också lång vattenlinje i förhållande till totallängden så du har förmodligen inga problem att paddla jämt med "fullstora" kanoter...

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips