VKVs 100-modeller sökes

Hej,

Jag sitter för närvarande hemma i vinterkylan och längtar efter årets kommande paddling. Under en tid har jag försökt hitta någon av VKVs 100-modeller (100, 101, 102) alternativt VKV 48 eller 68, och då helst i trä, men det är lättare sagt än gjort. Om någon känner till någon person alternativt en klubb som är intresserad av att sälja någon av dessa modeller så hör gärna av er!

Själv har jag bara paddlat VKV 100 och har lite dålig koll på vad det är för skillnad mot 101 och 102, så om någon har erfarenheter dessa emellan, får ni gärna göra ett inlägg!

/Anton
 
Du kommer säkert att få detaljerade svar här snart, men förenklat kan man nog säga att 101 är en träningskajak, som är hyfsat stabil, medan 100 är en rank tävlingskajak i trä, och 102 är plastvarianten av 100 i något modernare utförande. Har en bild på den sista i mitt fotoalbum här på Utsidan.
 
VKV 100 brukar aldrig vara svåra att få tag i, de brukar kosta mellan 3-5000 kr beroende på skicket.

Normalt annonseras de som alla snabbare kajaker på www.kanot.com
Köpes annonser kan nog också ge napp.
 
För sjutton!
Försöker du pruta på priset?
Upp som en sol och ned som en pannkaka?
Har du inte hört talas om den Svenska Jantelagen?

I vilket fall som hällst så har det varit kul att få klämma i hop ett par 102 och få det dokumenterat.
Vi har inte haft igång formarna sedan 83 och jag har inte byggt någon själv innan(fast anställd 88).

Synd förresten att 102 inte fått så mycket uppmärksamhet tidigare. Kan bero på att vi föredrog att bygga Lisor och annat. 102 är lite kinkig att bygga då det krävs lite mer petighet vid lamineringen och nu är den inte lika aktuell då de längre distanserna förlorat i status mot de kortare dvs 102 är byggd för farter runt 8knop och de som har mera brådska på kortare distanser vevlar på lite fortare och andra verkar tro att de(sprint) kajakerna duger bättre även på längre sträckor.

Skit samma kul i alla fall med visad entusiasm.

Hoppas vi får tillfälle till en tur när du kommer förbi!

/Kåre
 
102 är byggd för farter runt 8knop och de som har mera brådska på kortare distanser vevlar på lite fortare och andra verkar tro att de(sprint) kajakerna duger bättre även på längre sträckor.

Ursäkta en totalt ovetande, 8knop låter mycket, vilka distanser kan man hålla såna farter? Och vilka förutsättningar gäller för "motorn" för att kunna nå 102:ans tänkta fart/distans område?

thomas
 
8knop är ca 6kp dragkraft.
Det är den dragkraft en vältränad kanotist kan hålla i ca 4min och avverka 1000meter.

En 200metersdistans går på så mycket kortare tid, att det är möjligt att dubbla dragkraften och då bör lyftande påverkan av kajakskrovet få större betydelse för minskning av våta ytan.

Vi kommer sannolikt att få se allt mer planande kajakskrov i framtiden om vi inte stoppar utvecklingen via regler.

/Ingvar
 
8knop är ca 6kp dragkraft.
Det är den dragkraft en vältränad kanotist kan hålla i ca 4min och avverka 1000meter.

En 200metersdistans går på så mycket kortare tid, att det är möjligt att dubbla dragkraften och då bör lyftande påverkan av kajakskrovet få större betydelse för minskning av våta ytan.

Vi kommer sannolikt att få se allt mer planande kajakskrov i framtiden om vi inte stoppar utvecklingen via regler.

/Ingvar

Kul projekt med nyproduktion av en så välkänd profil!

När det gäller begränsningar så tycker jag att ICF-racer borde vara helt fri förutom längd, vikt samt att det ska vara ett skrov utan bärplan etc. Bort med paragrafen som förbjuder konkaviteter. Då kan det komma fram nya roligheter som planande (?) skrov, wave piercing, bulbstävar mm.

För oss vanliga dödliga finns turbåtsklassen och kanske skulle det behövas en mer sjötålig kompletterande klass. Kanotförbundets havskajak lång och kort används visserligen i Göta Kanalloppet men de kollar bara vikten, inte om skrovet har konkaviteter - vilket i stort sett alla havskajaker har. Någo ny regel borde alltså till där fler kanoter faktiskt mäter in. Folk borde få använda det de har istället för att försöka hitta något som (nästan) inte finns. Sänk minvikten till kanske 15 kg så blir de bärbara vilket inte dagens 28 kg är...
 
28 kg!!!

28 kg är ju löjligt mycket för en havskajak. Många havskajaker väger runt 25 kg i glasfiber och finns även i lättare material utan att vara onödigt dyra eller känsliga för slag.
sänk vikten till 20 kg eller varför inte 15 kg.
 
Kul projekt med nyproduktion av en så välkänd profil!

När det gäller begränsningar så tycker jag att ICF-racer borde vara helt fri förutom längd, vikt samt att det ska vara ett skrov utan bärplan etc. Bort med paragrafen som förbjuder konkaviteter. Då kan det komma fram nya roligheter som planande (?) skrov, wave piercing, bulbstävar mm.

För oss vanliga dödliga finns turbåtsklassen och kanske skulle det behövas en mer sjötålig kompletterande klass. Kanotförbundets havskajak lång och kort används visserligen i Göta Kanalloppet men de kollar bara vikten, inte om skrovet har konkaviteter - vilket i stort sett alla havskajaker har. Någo ny regel borde alltså till där fler kanoter faktiskt mäter in. Folk borde få använda det de har istället för att försöka hitta något som (nästan) inte finns. Sänk minvikten till kanske 15 kg så blir de bärbara vilket inte dagens 28 kg är...

Mkt vettigt från Erik som vanligt ;)

/Janne
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...