VKVs 100-modeller sökes

Är VKV 102 snabbare en än Zedtech Sleipner?

8knop är ca 6kp dragkraft.
Det är den dragkraft en vältränad kanotist kan hålla i ca 4min och avverka 1000meter.

På DailyPaddle.com är snabbaste tiden 4min 19sek på 1000m. Det ger bara 7,5 knop.
Antingen är inte paddlaren tillräckligt vältränad eller så är alltså en VKV 102 snabbare en den Zedtech Sleipner som han använde.

Vilket gäller?

Vilka kajaker är de absolut snabbaste på 1000m?
(utan bärplan)
 
De snabbaste tiderna på 1000 meter ligger under 3 min 30 sek för världseliten i K1.

För övrigt så vill väl ICF att förutsättningarna är så lika för alla idrottare? Därav strikta regler.

Tror att resonemanget var lika då SKF skrev de svenska reglerna för havskajak. Hur mycket väger en standard havskajak + lite extrautrstning?
 
kajakvikter

En standard havskajak väger runt 21-27 kg ungefär. Men det finns betydligt lättare. Vad är lite extrautrustning i detta fall? vikten borde vara på kajak med luckor, sits och eventuellt roder.
 
En standard havskajak väger runt 21-27 kg ungefär. Men det finns betydligt lättare. Vad är lite extrautrustning i detta fall? vikten borde vara på kajak med luckor, sits och eventuellt roder.

I den vikten 28kg får säkerhetsutrustning inkluderas!
Som tex:
Pump,reservpaddel,flottör,kapell,luftsäckar,klädombyte,flaskor(tomma) kompass,gps,radio,kanotvagn.....

/Janne
 
Rättelse

För sjutton!
Försöker du pruta på priset?
Upp som en sol och ned som en pannkaka?
Har du inte hört talas om den Svenska Jantelagen?

I vilket fall som hällst så har det varit kul att få klämma i hop ett par 102 och få det dokumenterat.
Vi har inte haft igång formarna sedan 83 och jag har inte byggt någon själv innan(fast anställd 88).

Synd förresten att 102 inte fått så mycket uppmärksamhet tidigare. Kan bero på att vi föredrog att bygga Lisor och annat. 102 är lite kinkig att bygga då det krävs lite mer petighet vid lamineringen och nu är den inte lika aktuell då de längre distanserna förlorat i status mot de kortare dvs 102 är byggd för farter runt 8knop och de som har mera brådska på kortare distanser vevlar på lite fortare och andra verkar tro att de(sprint) kajakerna duger bättre även på längre sträckor.

Skit samma kul i alla fall med visad entusiasm.

Hoppas vi får tillfälle till en tur när du kommer förbi!

/Kåre

Fick en påpekan från en paddelkompis att jag klantat mig i denna tråd. Vi byggde några 102:eek:r i okt-nov 91. Det kan ju bli lite galet vid värderingen av andrahandsvärdet när uppgifter inte stämmer. Jag personligen var inte inblandad i byggandet vilket kanske förklarar fadäsen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.