VKV om Vänerolyckan

Att sprida information är viktigt

Tror på vikten av att sprida information. Alla jag paddlar med har reflekterat över vänerolyckan och ställt den i relation till sin egen paddling (jag paddlar med multisportare som paddlar året runt).

Kanske någon form av incidentrapportering är en bra väg att gå (jag jobbar själv med detta inom flyg) men alla paddlare är ju inte organiserade eller läser på Utsidan (!).

Dock är ju incidenten bara toppen på ett isberg, vore intressant med kunskap om de gånger man känt "det där va inte så bra" men man blev räddad av tur eller andra omständigheter.

Vid olyckor finns det sällan bara en enkel orsak...
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Kompletterar med exempel på rapportformulär från Klätterförbundet.

Intressant läsning, ett område jag inte hade en susning om..

Några frågor, om du har tid och känner till..
Hur tycker du Klätterförbundets incidentrapportering fungerar? Är det bara till för medlemmar i förbundet? Använder man det, generellt - och kan alla ta del av rapporterna sen? Har det kommit fram något som har lett till nya regler/rekommendationer?

/ Ulf
 
Jag tror den fungerar ganska bra. Den stor frågan är förstås hur stort mörkertalet är på tillbud som inte leder till allvarliga skador.

Rapporterna sammanställs och publiceras i tidningen Bergsport (förbundsorgan). Dessutom kan det betraktas på förbundets websida. Hittade dem inte just nu, men de brukar nog vara tillgängliga för allmänheten.

Förbundet utvärderar sammanställningen, och eftersom förbundet föreskriver/rekommenderar tekniker, samt utformar hur det auktoriserade utbildningarna ska ske så finns en återkoppling från utfall till preventiva åtgärder.
 
Jag minns måhända fel, men jag tror att SKF (kanot) har incidentrapportering eller motsvarande på gång för forspaddlingsdelen.

Kanske att någon vet att uppdatera oss kring vad som händer på den fronten (om något).
 
Förtydligande

Det jag vill ha sagt i mittinlägg i säkerhetsdebatten är:

Att om alla kajaker vore försedda med ett gemensamt säkerhetskonsept som gör kajaken till sin egen räddningsfarkost. Ja då kunde många olyckor undvikas.

Eftersom det bara är vi och Seabirdkajakerna som i dag har en sådan lösning, vill jag inte proitera på den utan istället erbjuda alla kajaktillverkare att fritt kopiera.

Den ända nackdel jag kan finna med det monterade röret, är att det ökar vikten på kajaken med ca 200g och priset med ett par hundra lappar.

Notera också att försäkringsbolagens godkända låskätting kan dras genom röret.

Ingvar Ankervik
 
Jag tror att bästa sättet att undvika incidenter eller olyckor är att sprida information om det som faktiskt sker. För om folk inte inser att det kan vara farligt så funderar de inte på vilken situation de ger sig in i. Såg ett par äldre herrar sjösätta i vintras ute på Femöre. "Rätt utrustning" på kanoterna men keps kanske inte är så bra när det blåser och det såg ganska stelt ut när de kröp ner i kanoterna och skulle fästa kapellet. Familjerna var med och vinkade farväl!

På bilsidan finns det nu ABS, antisladd, fyrhjulsdrift osv. När man startar så känner man inte att det är halt utan de flesta gasar på som vanligt. Att anpassa farten efter väglaget är allt mer sällsynt. När sen något inträffar är farten för hög och det sm...

Jag använder alltid flytväst och tycker att ABS osv är bra saker men de får inte ersätta kunskap och eftertanke. Klubben brukar bjuda in till Säkerhetsdag i badhuset 1-2 gånger under vårarna. Då kör vi dit olika typer av kanoter och det startar med en visning av instruktörer. Sen får alla testa kamraträddning, wet-entry, eskimåsväng eller bara en wet-exit med kapell. Tyvärr kommer bara ca 15% av medlemmarna.

GetAttachment.aspx
 
Kopiering

Något som förvånar mig är att i kajakvärlden där alla verkar kopiera varandra, att ingen tagit efter VKV-konceptet.

Det som jag koma att tänka på var att VKV använde en tragisk händelse, gjorde en väldigt förenklad analys och sen använde den i ett kommersiellt syfte (även om syftet givetvis är gott -ökad säkerhet)
 
Senast ändrad:
Hur många kanotister dör varje år när de är ute och paddlar oavsett
erfarenhetsnivå?

Kajakpaddling är en säker sport i min mening och oavsett hur bra
och förträffligt något räddningssystem är så blir det aldrig lika effektivt
som kunskap och sunt förnuft. och som nämts innan är inte avsaknaden
av säkerhets system som är problemet snarare att man inte tar rätt beslut och att en olycka
just sker när man inte är förberädd på det som händer.
 
Märkligt?

Först uppmanar Ingvar andra tillverkare och säljare att fritt kopiera ett bra fungerande säkerhetssystem som inte står i konflickt med annan kunskap och utbildning mm. Sedan blir han beskylld för att utnyttja andras olycka för komersiellt syfte.

Mycket märkligt att lyfta en mening ur sitt sammanhang och bygga upp något annat.

Vart skall detta ta vägen?

/Kåre
 
Kanske märkligt men...

Givetvis är det jättebra att VKV gör sitt system tillgängligt för alla.

Dock så tycker jag Ingvars sätt att förenkla Vänerolyckan inte leder en säkerhetsdebatt framåt. Vi är förmodligen väldigt många som brinner för säkerhet och vill att den ska vara så stor som möjligt. En teknisk lösning kan bara vara en liten del av en total säkerhet.

Vid Vänerolyckan kan man förmodligen hitta tiotals faktorer som i sig kunnat förhindra olyckan, inte speciellt stora men i kombination med allt annat så resulterade de i en olycka.

Ja, jag tycker det är märkligt när någon presenterar en enkel lösning på en komplex händelse.

...men det kanske är så enkelt att allt jag behöver för att paddla i såna förhållanden är ett rör till min kajak?
 
Senast ändrad:
Prova gärna VKV:s utrustning

så förstår du varför de skriver som de gör.

Torrdräkt hindrar dig inte från att gå runt.

Kamraträddning hjälper inte om du åkt ut själv.

Omdöme hjälper dig inte om du fattat fel beslut.

VKV:s rör gör det möjligt att med hjälp av stabilasatorer undvika att gå runt. Röret ger också förutsättningar för ett mycket bättre självräddningssystem än vanlig flottörräddning. Röret, den enkla anordningen, skulle kunna vara en standardiserad fästanordning och därför ge förutsättningar för fortsatt utveckling av säkerheten. Jämför med att skruvar i dag är standardiserade fästanordningar - förr hade varje tillverkare sin egen skruvgänga.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips