Reparera skador VKV Offshore

Hej, jag har en 13 år gammal VKV Offshore som jag inte använt på några år och den har tyvärr legat illa täckt utomhus vilket på något sätt skapat två smärre skador undertill (sol/fallande grenar), en mitt på kölen och en vid sidan. Dessutom har tidigare flitig användning slitit den invändigt (fotskrap).
IMG_4192.jpg

Se bilder.
IMG_4193.jpg

Jag har fått glasfiberväv i två tätheter direkt från Vitudden, men vad behöver jag för ytterligare material/utrustning för att fixa detta? Vad behöver jag göra och hur går jag tillväga? Tvätta av den begriper jag att jag bör göra... Skämskudden är på.
Tack på förhand.
IMG_4191.jpg

Tvätta kajaken med oxalsyra först för att få den vit och fin.

https://www.biltema.se/bat/batvard/...ebWkpjx9ZbPSl4v4b5eq4evfViZmvSOoaAm7mEALw_wcB härdare tror denna https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/bilspackel/hardare-100-g-2000053016 men det finns flera i deras sortiment. Billiga penslar där du klipper av håren kort för att arbeta in polyester i mattan. Slipdon, aceton för tvätt. Gelcoat t ex en tub vit från plastic padding. och gladpack för att få jämn yta utåt i gelcoaten. Handskar. Jobba utomhus gärna kring 20°C. Blå polyuretan färg till insidan.

Finns antagligen bra instruktionsfilmer på Youtube.

Slipa bort gelcoaten på utsidan runt skadan nån cm. Samma på insidan beträffande färgen.
Troligen bra med grövre matta på insidan låt härda, och därefter finare matta från utsidan sedan du slipat ned nån mm på utsidan för bra slutresultat. Slipa igen innan gelcoaten. . Avsluta sedan med vaxning på hela utsidan.

Finns andra sätt också. Och gamla trådar t ex https://www.utsidan.se/forum/threads/rad-foer-lagning-av-skador.74653/ som du når via att skrolla nedåt eller söka.

Det är mattan som ger styrkan i laminatet förutsatt att polyestern är inne i alla mellanrum mellan fibrerna och luften borta ju mindre polyester i lagningen ju starkare. Den gamla skadan med knäckt matta bör bort för bästa resultat. Då kan du behöva ett mothåll på utsidan t ex en träbit hållen med tving när du plastar på matta från insidan för att lagningen inte skall bukta utåt.

Thure

Senast ändrad:

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips