"Jag är helt övertygad om, att om Vänerkanotisterna haft denna utrustning hade de aldrig hamnat i nödsituation." säger Ingvar Ankervik om VKV:s självräddningssystem.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
VKV om Vänerolyckan
- Trådstartare wildenstam
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Dåligt insatt, vad är det där självräddningssystemet???
Jag tror att torrdräkt hade hjälpt!!!
Jag hade också planer på att ge mig ut och paddla den dagen, men efter att ha sett Vänerns sjögång från fikarummet på jobbet (i en hyfsat skyddad vik) så bestämde jag mig för att låta bli. Själv paddlar jag en stabil havskajak, men vågade ändå inte ge mig ut. Vid olyckstillfället användes lite rankare motionskajaker trots hög sjö. Dom hade väl dessutom våtdräkter, eller minns jag fel?
Det var helt enkelt ingen bra dag att vara ute på Vänern.....men dom bestämde sig för att göra det ändå, dessutom utan torrdräkt. Inget bra val, men det är lätt att vara efterklok....!
Jag tror att torrdräkt hade hjälpt!!!
Jag hade också planer på att ge mig ut och paddla den dagen, men efter att ha sett Vänerns sjögång från fikarummet på jobbet (i en hyfsat skyddad vik) så bestämde jag mig för att låta bli. Själv paddlar jag en stabil havskajak, men vågade ändå inte ge mig ut. Vid olyckstillfället användes lite rankare motionskajaker trots hög sjö. Dom hade väl dessutom våtdräkter, eller minns jag fel?
Det var helt enkelt ingen bra dag att vara ute på Vänern.....men dom bestämde sig för att göra det ändå, dessutom utan torrdräkt. Inget bra val, men det är lätt att vara efterklok....!
Debattinlägg i säkerhetsdebatten
...det ligger på VKV:s hemsida
...det ligger på VKV:s hemsida
Om jag minns rätt paddlade dom i multisportkajaker! Men om dom haft det systemet monterat å haft pontonerna färdiga på akterdäck så hade ju deras chanser för ett lyckligt slut ökat betydligt!
Men tror även att om dom gjort som dom tränat på(kamraträddning) Så hade dom haft ungefär samma chans!
Tror det olyckliga berodde på att han inte inväntade kamraten vid första kantringen!
Men tror att även jag i det läget(kallt i vattnet+öppnad dräkt) försökt ta mig upp så fort som möjligt!
Har även paddlat VKV med räddningssystemet men dumt nog var det alltid nerpackat så det hade aldrig hjälpt mig i en nödsituation!
Tragiskt det som hänt! Men jag fick mig själv en tankeställare! Har alltid paddlat "lättklätt" även på vintern men efter detta har jag alltid på mig "riktiga" paddelkläder!
Mina tankar går till familj,anhöriga å vänner!
/Janne
Men tror även att om dom gjort som dom tränat på(kamraträddning) Så hade dom haft ungefär samma chans!
Tror det olyckliga berodde på att han inte inväntade kamraten vid första kantringen!
Men tror att även jag i det läget(kallt i vattnet+öppnad dräkt) försökt ta mig upp så fort som möjligt!
Har även paddlat VKV med räddningssystemet men dumt nog var det alltid nerpackat så det hade aldrig hjälpt mig i en nödsituation!
Tragiskt det som hänt! Men jag fick mig själv en tankeställare! Har alltid paddlat "lättklätt" även på vintern men efter detta har jag alltid på mig "riktiga" paddelkläder!
Mina tankar går till familj,anhöriga å vänner!
/Janne
Känns tveksamt att komma med förnumstiga kommentarer när man inte varit med på platsen. Om de var så kompetenta som de flesta säger - tog de säkert beslut som var välgrundade utifrån deras egna förutsättningar.
Som så ofta förefaller det dock som om det var en lång rad "olyckliga" omständigheter som gjorde att det gick så illa. Omständigheter som var för sig inte hade fått den tragiska utgången.
Med andra ord kanske man enklast kan sammanfatta att i vintervatten så är marginalerna mycket små, så att även små misstag och lite otur kan göra situationen mycket allvarlig. Reder man ut någon händelse lite halvbra så är det inte mycket som behövs för att man ändå ska vara i fortsatt fara.
Det går inte riktigt att peka på ett enskilt fel, och då tycker jag att det är fel att peka på en enskild lösning. Kanske pontoner eller jättestadig kajak eller torrdräkt eller nånting annat hade räckt för att reda ut situationen. Eller så hade det räckt med någon mindre skillnad på en eller flera av utrustningsdetaljerna eller besluten, för att det skulle ha gått bättre.
Ödmjukhet i analysen, och ödmjukhet i framtida val och beslut, kanske är det bästa.
Som så ofta förefaller det dock som om det var en lång rad "olyckliga" omständigheter som gjorde att det gick så illa. Omständigheter som var för sig inte hade fått den tragiska utgången.
Med andra ord kanske man enklast kan sammanfatta att i vintervatten så är marginalerna mycket små, så att även små misstag och lite otur kan göra situationen mycket allvarlig. Reder man ut någon händelse lite halvbra så är det inte mycket som behövs för att man ändå ska vara i fortsatt fara.
Det går inte riktigt att peka på ett enskilt fel, och då tycker jag att det är fel att peka på en enskild lösning. Kanske pontoner eller jättestadig kajak eller torrdräkt eller nånting annat hade räckt för att reda ut situationen. Eller så hade det räckt med någon mindre skillnad på en eller flera av utrustningsdetaljerna eller besluten, för att det skulle ha gått bättre.
Ödmjukhet i analysen, och ödmjukhet i framtida val och beslut, kanske är det bästa.
Marginalerna
är små vid paddling i sjögång och kallt vatten långt från land. Att då ge sig på att surfa och leka ökar riskerna till en läskig nivå oavsett alla säkerhetssystem, torrdräkter etc.
Man skall alltså inte gå runt i sådana förhållanden. Allt preventivt i form av vägval och att vända i tid tror jag enskilt har större betydelse än strategier för att rädda upp en redan skedd kapsejsning.
Finns säkert många incidenter som slutat lyckligt också vore intressant att läsa om sådana och vilka slutsatser som dragits av personer som förmodligen visat bättre omdöme än i olyckan på Vänern.
Thure
är små vid paddling i sjögång och kallt vatten långt från land. Att då ge sig på att surfa och leka ökar riskerna till en läskig nivå oavsett alla säkerhetssystem, torrdräkter etc.
Man skall alltså inte gå runt i sådana förhållanden. Allt preventivt i form av vägval och att vända i tid tror jag enskilt har större betydelse än strategier för att rädda upp en redan skedd kapsejsning.
Finns säkert många incidenter som slutat lyckligt också vore intressant att läsa om sådana och vilka slutsatser som dragits av personer som förmodligen visat bättre omdöme än i olyckan på Vänern.
Thure
Ja Mezzners inlägg sammanfattar mina åsikter i ämnet också.
Ankarviks uttalande får väl stå för honom men att bara peka på en möjlig lösning känns inte direkt lyckat och visar väl snarare på en något bristande uppfattning om hur både människor och saker tenderar att fungera. Att dessutom förkasta ett tveksamt obligatorium - licens och körkort, med att förespråka ett annat - 27 mm tvärgående rör, vet jag inte riktigt vad jag ska säga om..
Det finns väl som tidigare nämnts en ganska stor variant av tänkbara alternativ. Allt ifrån utrustning - typ torrdräkt, pontoner mm. Metod - roll, kamraträddning osv. Val av kajak - med dubbla skott eller varför inte en surfski? Och även var, när och med vem man väljer att paddla har ju stor betydelse - aldrig ensam, håll koll på vädret, närmare land och/eller grundare vatten..
Välj de metoder du tycker passar dig bäst - och träna ordentligt på dem. Gardera dessutom med några reservvarianter så får du, förutom mer kunskap och en bättre backup - kanske även en lite större inblick i hur andra paddlare tänker..
Men det jag främst skulle vilja se är någon slags erfarenhetsbank där man kunde samla alla fakta om olyckor och incidenter. Där alla skulle kunna gå in och se vad som hände, varför det hände, rådande väderförhållanden och lite om vilken utrustning som fanns och hur den fungerade. Det vore även bra med någon slags kommentering där man skulle kunna ta del av vad de inblandade tänkte både under skeendet och efteråt.
Samla så mycket fakta som möjligt på ett för alla öppet och tillgängligt ställe, som dessutom kunde motverka att spekulationer och felaktiga uppgifter sprids och tillslut blir till "sanningar"..
Vet inte om det skulle kunna vara något för Svenska Kanotförbundet att hålla i kanske?
Om det nu som i det här fallet har skett en tragisk olycka är väl det minsta man kan göra att försöka dra lärdom av det och med alla medel förhindra att det händer igen.
Är säkerhetsansvarig i en kanotklubb och försöker ofta tänka framåt för att om möjligt förhindra incidenter innan de sker (med varierat resultat ska tilläggas..) - jag hade helt klart haft stor nytta av kunna ta del av andras erfarenheter..
/ Ulf
Ankarviks uttalande får väl stå för honom men att bara peka på en möjlig lösning känns inte direkt lyckat och visar väl snarare på en något bristande uppfattning om hur både människor och saker tenderar att fungera. Att dessutom förkasta ett tveksamt obligatorium - licens och körkort, med att förespråka ett annat - 27 mm tvärgående rör, vet jag inte riktigt vad jag ska säga om..
Det finns väl som tidigare nämnts en ganska stor variant av tänkbara alternativ. Allt ifrån utrustning - typ torrdräkt, pontoner mm. Metod - roll, kamraträddning osv. Val av kajak - med dubbla skott eller varför inte en surfski? Och även var, när och med vem man väljer att paddla har ju stor betydelse - aldrig ensam, håll koll på vädret, närmare land och/eller grundare vatten..
Välj de metoder du tycker passar dig bäst - och träna ordentligt på dem. Gardera dessutom med några reservvarianter så får du, förutom mer kunskap och en bättre backup - kanske även en lite större inblick i hur andra paddlare tänker..
Men det jag främst skulle vilja se är någon slags erfarenhetsbank där man kunde samla alla fakta om olyckor och incidenter. Där alla skulle kunna gå in och se vad som hände, varför det hände, rådande väderförhållanden och lite om vilken utrustning som fanns och hur den fungerade. Det vore även bra med någon slags kommentering där man skulle kunna ta del av vad de inblandade tänkte både under skeendet och efteråt.
Samla så mycket fakta som möjligt på ett för alla öppet och tillgängligt ställe, som dessutom kunde motverka att spekulationer och felaktiga uppgifter sprids och tillslut blir till "sanningar"..
Vet inte om det skulle kunna vara något för Svenska Kanotförbundet att hålla i kanske?
Om det nu som i det här fallet har skett en tragisk olycka är väl det minsta man kan göra att försöka dra lärdom av det och med alla medel förhindra att det händer igen.
Är säkerhetsansvarig i en kanotklubb och försöker ofta tänka framåt för att om möjligt förhindra incidenter innan de sker (med varierat resultat ska tilläggas..) - jag hade helt klart haft stor nytta av kunna ta del av andras erfarenheter..
/ Ulf
Jag har svårt att betrakta kanotsport som en risksport, men onekligen så är olycksfrekvensen sådan att den utgör ett visst statistiskt underlag.
SKF (dvs Svenska Klätterförbundet) sammanställer årligen statistik från incidentrapporter. Det vore kanske en sak att tänka på för SKF (dvs Svenska Kanotförbundet). Incidentrapporterna fylls i av medlemmarna, och självklart är det alltså upp till medlemmarna att ha en viss disciplin eller samarbetsvilja att göra detta. Sedan är det ju en smal sak att sammanställa detta.
SKF (dvs Svenska Klätterförbundet) sammanställer årligen statistik från incidentrapporter. Det vore kanske en sak att tänka på för SKF (dvs Svenska Kanotförbundet). Incidentrapporterna fylls i av medlemmarna, och självklart är det alltså upp till medlemmarna att ha en viss disciplin eller samarbetsvilja att göra detta. Sedan är det ju en smal sak att sammanställa detta.
Liknande trådar
- Svar
- 12
- Visningar
- 1 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg