Hej!
Av de skomodeller och -märken jag provat, så tycker jag inte skillnaden är så stor. Brooks, Asics, Adidas fungerar alla på vinterunderlag. Märk väl att jag skriver "fungerar", för inga skor är riktigt bra under vintern (möjligen Icebugs/motsv dubbade skor).
Mina favoriter so far är Adidas supernova trail (har provat både med och utan G-texmembran) vilka har riktigt bra grepp. Det är viktigt att sulan inte är för tjock, då du måste ha bra kontakt med underlaget för att känna hur greppet är i varje steg. Det är inte sulans utformning som ska få dig att slippa ramla, det är hur snabb du är på att känna hur mycket fäste du har, och reagera på det (t ex sakta in/undvika att svänga/springa med mindre frånskjut i vaderna).
Kom ihåg att sulan kommer att bete sig annorlunda när den är kall. De flesta får sämre grepp, och alla får sämre dämpning. Å andra sidan dämpar ofta snön lite, varför dämpning i skorna inte är lika viktigt. Tycker du det är för halt eller för hårt så väljer du att springa på vägrenen där det är som sämst plogat. Lite mer motstånd, men bättre grepp.
I vinter kör jag på ett par gamla Asics GT-2100, och troligen tar jag mod till mig och lämnar in dem till en däckfirma för dubbning!