Vinterträning

Hej är det någon här som kan rekomendera ett par bra löpar skor som funkar bra utomhus på vintern?

Bor I norr så det är snö elr is täckta gator och cykelvägar.
 
Hej!

Av de skomodeller och -märken jag provat, så tycker jag inte skillnaden är så stor. Brooks, Asics, Adidas fungerar alla på vinterunderlag. Märk väl att jag skriver "fungerar", för inga skor är riktigt bra under vintern (möjligen Icebugs/motsv dubbade skor).

Mina favoriter so far är Adidas supernova trail (har provat både med och utan G-texmembran) vilka har riktigt bra grepp. Det är viktigt att sulan inte är för tjock, då du måste ha bra kontakt med underlaget för att känna hur greppet är i varje steg. Det är inte sulans utformning som ska få dig att slippa ramla, det är hur snabb du är på att känna hur mycket fäste du har, och reagera på det (t ex sakta in/undvika att svänga/springa med mindre frånskjut i vaderna).

Kom ihåg att sulan kommer att bete sig annorlunda när den är kall. De flesta får sämre grepp, och alla får sämre dämpning. Å andra sidan dämpar ofta snön lite, varför dämpning i skorna inte är lika viktigt. Tycker du det är för halt eller för hårt så väljer du att springa på vägrenen där det är som sämst plogat. Lite mer motstånd, men bättre grepp.

I vinter kör jag på ett par gamla Asics GT-2100, och troligen tar jag mod till mig och lämnar in dem till en däckfirma för dubbning!
 
Dubbat

Orienteringsskor med metalldubbar tycker jag ger bra grepp på blankis. Och den hårda sulan ger även ett hyfsat tryck på lös snö. Men om underlaget är packad snö, tycker jag att det funkar bra även med sina vanliga löparskorna.

Och som räven nämnde, finns det även dubbade varianter av löparskor, exempelvis Icebug, Asics Artic el VJ Sarva. Kolla in någon välsorterad löparbutik.
 
Re: Dubbat

kristersvensson999; sa:
Orienteringsskor med metalldubbar tycker jag ger bra grepp på blankis. Och den hårda sulan ger även ett hyfsat tryck på lös snö. Men om underlaget är packad snö, tycker jag att det funkar bra även med sina vanliga löparskorna.
-> Det skönaste är lite nysnö, antingen vid minus tio så det knarrar lite under fötterna (=fantastiskt fäste) eller kring nollgradig snö (=fantastiskt fäste 2)

Sen kan det vara en idé att skippa de snabbaste passen just de där dagarna när det är förjäkla isigt, utan vänta antingen tills kommunen hinner sanda, eller tills isen smält lite. Långpass på halt underlag går däremot förvånansvärt bra.

Men du kan gärna testa budgetvarianten och dubba dina gamla löpskor, som ändå har för dålig dämpning för att användas nästa barmarkssäsong.
 
Snålvarianten

Snön har ännu inte lagt sig i Stockholm men tidigare år har jag använt tunna halkskydd i gummi med små nätta dubbar som jag trär över mina vanliga Asics. Det är alltså inte pensionärenras variant av stegjärn som avses här. Funkar hur bra som helst och jag kan snabbt ta av och trä på dem om underlaget ändras vilket ofta kan vara fallet när man springer i stan. Finns (fanns?) att köpa i sportbutiker för nån hundralapp.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pacific Andningsmask för vinterträning? Träning och hälsa 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.