Vintersovsäck till kvinna

Jag köpte en Marmot Wms Ouray (den långa varianten) i vintras, med komforttemperatur på -20 grader. Den svettas jag i under normala mellansvenska vinternätter, men jag är rätt varm av mig. Instämmer för övrigt med dem som tipsar om varmt liggunderlag.

Tack för tipset :)
Den verkar ju väldigt bra och för ett bra pris också. Har du testat den när det är ca -20 grader ute?
Men tror du att den blir för lång för mig? Såg att den är 183 cm lång och jag är 167 cm lång. Finns det risk att jag börjar frysa om den är för lång?

Jag köpte en Marmot Wms Ouray (den långa varianten) i vintras, med komforttemperatur på -20 grader. Den svettas jag i under normala mellansvenska vinternätter, men jag är rätt varm av mig. Instämmer för övrigt med dem som tipsar om varmt liggunderlag.

Eller nu hittade jag en som är 168 cm lång.. Blir den för kort?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Blir det -20 i tältet eller stugan kommer svetten i dina kängor att frysa, längre sovsäck ger dig möjlighet att ha upptöade kängor att stoppa fötterna i på morgonen vilket underlättar mycket och sover man lugnt som du tycks göra behöver du inte brottas med dem nere i fotändan, men det är den resandes ensak vad man väljer.
Som ung scout sov vi ofta i vindskydd med en nying framför, då sydde vi rymliga ytterfodral till sovsäckarna av tätvävt ylle. (Brandsäkert)
Den inneslutna luften mellan sovsäcken och yttertyget isolerade också, medan de som snodde sig komprimerade loftet och vaknade av att de frös och fick börja om sömnläget igen.

Tack för tipset :)
Den verkar ju väldigt bra och för ett bra pris också. Har du testat den när det är ca -20 grader ute?
Men tror du att den blir för lång för mig? Såg att den är 183 cm lång och jag är 167 cm lång. Finns det risk att jag börjar frysa om den är för lång?
Nej, det blev aldrig -20 grader i vintras. Jag kan bara jämföra med min gamla utslitna sovsäck. Den kändes inte för varm vid 0 grader men jag frös inte heller vid -20, så med tanke på hur varm den här är vid några få minusgrader så borde den ju hålla vid -20.
Jag tyckte att den lilla varianten kändes för liten när jag provade den, lite klaustrofobisk med väldigt litet rörelseutrymme. Jag är 172 cm och kraftigt byggd. Bäst att prova, det sägs ju ovan att det ska vara trångt i säcken, men inte för trångt förstås.

Som tidigare nämnts så är det under dig du bör investera pengarna till att börja med. Jag använder själv Exped Synmat 7 (-17°C) som jag är extremt nöjd med. Dock har den av mig bara använts vid -11°C direkt ovanpå snö än, men den var över all förväntan och finns även som en SynMat 9 om man vill ha varmare. Om du har en ok säck som du redan trivs med så kanske det skulle räcka att förstärka den med t.ex. en STS Thermolite Reactor Extreme. Ingenting jag själv har testat, men kanske kan fungera? Min rekomendation är att ta en lite större säck än du behöver och förvara dina kläder/vattenflaska i botten av den. Det är angenämnt att klä på sig under morgonen utan att ha hjärtat i halsgropen eller att ditt vatten frusit till is. Och kom ihåg att mer värme alltid är förenat med mer vikt om du skall vandra med packningen.

Det är luften i loftet på sovsäcken/arna som isolerar inget annnat. Behöver du sova vid -20 så behöver du loft som kan ge dig +27 närmast dig, mellan -16 och- 20 tror jag du kan klara av det med dunjackan Men sovställ i ull samt sockar och mössa. Sovställ för det skall hinna torka till nästa natt, tvätt nätpåse kör jag med för den kostymen dagtid.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips