Vinterjacka utan dun

Söker efter en Varm vinterjacka som inte innehåller fågeldun. Den ska alltså ha syntetisk fyllning. (kommenterar om att dun är varmare eller bättre etc osv osv undanbedes, det tillhör en annan tråd och disussion). Har också sökt på forumet utan resultat.

Kraven jag har på jackan är: Huva, regntät, Varm (såpass varm så att man klarar sig med en tjocktröja under, typ power houdi), och den ska inte vara parkaslång.

Har kollat på Arc'teryx och hittat en sjysst jacka men den kostade 5800, lite utanför mitt pris. Också kollat på TNF men inte hittat någon dunfri jacka som uppfyller de krav jag har.

Några tips?
 
Du kan titta på Fjällräven Kodiak eller Yupik även de sjukt dyra. Jag har föregångaren till Yupik, Igloo light som jag är mycket nöjd med, jag fick den på utförsäljning, tror inte jag hade köpt den till fullpris, den är bra men inte värd 4000kr.

ITAB brukar ha en del varma syntetfodrade jackor till mer resonabla priser, dels egen tillverkade och dels från märket Dirkson(?). De verkar dock inte ha kommit in för säsongen.
 
Har sett de från Fjällräven och Houdini och är tyvärr inget som intresserar mig, verkar vara svårhittat om man inte vill betala 5800 för en Arc'teryx
 
Kolla in Norröna Lofoten. Äger själv en sen några år tillbaka. Är egentligen en skidjacka, så den har snölås vid ärmar och midja, den i midjan går att plocka bort.

Är dock inte extremt fodrad så kallaste midvintern kanske inte är att rekommendera.

+ Smarta detaljer (framförallt för skidåkaren)
+ Snygg
+ Kvalitén (Min är i nyskick trots flitigt användande, förutom elastiska flärpen som sitter på dragkedjan, helt onödig detalj som gick sönder ganska snabbt, funkar bra (om inte bättre) utan dock.
+ Stor rymlig huva (ofodrad)
+ Gore-tex

- Priset. Går väl lös för runt 4000kr, men klart värd priset.
 
Jag har en Haglöfs Nevluk Jacket.
http://www.haglofs.com/sv-se/produkter/klader/lager/skallager/herr/nevluk_jacket_sv-se.aspx

Lagom lång (något längre i bak så att man kan böja sig fram), varm, bra fickor. Jag gillar den. Framför allt är det gott om plats i kragen även när dragkedjan är helt uppe. Många jackor är så trånga att det blir obehagligt.
Nu har jag läst att man inte ska komprimera Primaloft för ofta, men om man väljer att göra det ändå blir jackan väldigt liten och smidig. Perfekt att ha med sig som förstärkningsplagg i ryggsäcken.
Yttermaterialet är lättvättat. Hade både olja och sot på min orangea, och det försvann omgående efter en tvätt med Nikwash.

Primaloft är satans varmt, för att säga det rent ut. Dessutom - Svettas man i jackan märks det inte ens. Jackan blir tyngre, men den känns inte blöt.
Dessutom är primaloft väldigt fluffigt och skönt.
 
Upptäckte nu att jag läste fel från början, du ville inte ha en parkaslång jacka =P

Bra exempel på tekniska jackor är:
ME Citadel Jacket
Photon Belay och Generator Alpine från RAB.

Klart intressanta jackor, men man undrar ju lite. En jacka som väger 700 gram, håller den värmen? Jag menar om man har underställ, t-shirt, tjocktröja, jacka på sig. klarar man -30 då med dessa jackor?


Jag har en Haglöfs Nevluk Jacket.
http://www.haglofs.com/sv-se/produkter/klader/lager/skallager/herr/nevluk_jacket_sv-se.aspx

Lagom lång (något längre i bak så att man kan böja sig fram), varm, bra fickor. Jag gillar den. Framför allt är det gott om plats i kragen även när dragkedjan är helt uppe. Många jackor är så trånga att det blir obehagligt.
Nu har jag läst att man inte ska komprimera Primaloft för ofta, men om man väljer att göra det ändå blir jackan väldigt liten och smidig. Perfekt att ha med sig som förstärkningsplagg i ryggsäcken.
Yttermaterialet är lättvättat. Hade både olja och sot på min orangea, och det försvann omgående efter en tvätt med Nikwash.

Primaloft är satans varmt, för att säga det rent ut. Dessutom - Svettas man i jackan märks det inte ens. Jackan blir tyngre, men den känns inte blöt.
Dessutom är primaloft väldigt fluffigt och skönt.

Klart den mest intressanta jackan hittills, håller den värmen bra? Ställer samma fråga som upptill om man har underställ, t-shirt, tjocktröja, jacka på sig. klarar man -30 då med denna jacka?
 
Klart den mest intressanta jackan hittills, håller den värmen bra? Ställer samma fråga som upptill om man har underställ, t-shirt, tjocktröja, jacka på sig. klarar man -30 då med denna jacka?

Särskilt med en så kort jacka skulle jag påstå att det också beror mycket på vad du har på benen, huvudet och händerna... :)
 
Klart den mest intressanta jackan hittills, håller den värmen bra? Ställer samma fråga som upptill om man har underställ, t-shirt, tjocktröja, jacka på sig. klarar man -30 då med denna jacka?

Det där är ju väldigt subjektivt. Med vilken aktivitetsnivå menar du då? Med mat i magen och varm från start kan jag sitta still ett par tre timmar i -30. Håller jag mig lätt rörlig kan jag vara ute i -30 i evigheter. Då kör jag på tunn underställströja i merino samt tunn mössa.

Sånt där beror ju på hur varmlivad man är, men kompletterar du med tjocktröja under lär du absolut inte frysa. Nevluk är ju dock ingen renodlad isoleringsjacka. Det är en isoleringsjacka som är tänkt att du ska kunna röra dig litet i utan att dö av värmeslag.
 
Det där är ju väldigt subjektivt. Med vilken aktivitetsnivå menar du då? Med mat i magen och varm från start kan jag sitta still ett par tre timmar i -30. Håller jag mig lätt rörlig kan jag vara ute i -30 i evigheter. Då kör jag på tunn underställströja i merino samt tunn mössa.

Sånt där beror ju på hur varmlivad man är, men kompletterar du med tjocktröja under lär du absolut inte frysa. Nevluk är ju dock ingen renodlad isoleringsjacka. Det är en isoleringsjacka som är tänkt att du ska kunna röra dig litet i utan att dö av värmeslag.

Jag är väldigt varmblodig av mig, fryser sällan. Min plan är inte att sitta still i jackan, förväntar mig att den håller värmen om man vandrar/rör på sig? Eller menar du att man ska behöva åka nerför ett berg på ett par skidor för att den ska hålla sig varm?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
friluftsbruden Väldigt varm vinterjacka Kläder 19
Larsn1d Varm vinterjacka i stadsmiljö Kläder 5
riger Förslag på vinterjacka Kläder 13
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
LindaBirgitta Vinterjacka i stor storlek Kläder 4
Nature_lover Vinterjacka till Norrland, tips? Kläder 11
Snubblaren Vinterjacka? Kläder 13
mBengtson letar efter ny vinterjacka / dunjacka Kläder 11
pajaflow Vinterjacka i Göteborg Kläder 10
vuogga Vinterjacka till min flickvän? Kläder 24
Elvah Nylonstrumpor utan tåsöm Kläder 1
Moga Slitstarka polycotton-brallor utan stretch? Kläder 12
tango Regnbyxor utan foder Kläder 12
Nyburgaren Tvätta kläderna utan vatten? Går det? Kläder 34
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
ilves Anorak utan dragkedjor.? Kläder 7
spaceromancer Alltid torr utan regnkläder! Kläder 17
macsailor Hanwag med eller utan Gore-Tex? Kläder 14
7S Skyddskäng/skor utan foder? Kläder 8
Smogz Lätta halvhöga läderkängor utan goretex?? Kläder 29
Oskar R. Tröjor utan krage Kläder 4
niklaz Billiga foppatofflor/Corcs utan hål i Stockholm (lägerskor) Kläder 3
mb80 Ullunderställ utan djurplågeri Kläder 29
kerstinn Kängor med eller utan Gore-tex Kläder 4
Viberg Arc'teryx epsilon (med eller utan huva) Kläder 1
erikhaglund Tvättmedel utan tensider?? Kläder 8
mipert Var hitta billiga skalvantar (utan foder)? Kläder 11
Angelica R Skaljacka -laminerade dragkedjor utan vindslå=problem? Kläder 13
Henric Nilsson kängor/skor utan skinn, läder eller mocka. Kläder 11
Jekyll Isolationslager utan polokrage Kläder 2
IslandTraveller Plånboksvänliga underkläder utan bomull? Kläder 14
Rickard Falkenäng Värme utan vind Kläder 10
Mx2 Läderkängor utan GTX - finns det? Kläder 17
Maxplosive Dun/syntet, fleece, vindjacka. Mellan och ytterlager? Kläder 9
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
nicko_ Väst som förstärkningsplagg - dun eller syntet? Kläder 7
Piffy Förslag på packlitejacka inte dun... Kläder 3
FarmerJoe Dun eller Fleéce? Kläder 26
joanna Lite mer vattentåliga dunplagg: Qshield eller "bara" Pertex Endurance på utsidan? Kläder 7
pelka Montane Featherlite dun jacka Kläder 0
7S Fjällräven Arktis Parka Dun Kläder 0
myrddraal Mellanlager dun eller fleece? Kläder 23
Henke stj Material med dun. Kläder 1
Joel_P Fjällrävens dun Kläder 2
masvean Dun Sovepose for de kaldeste vinternetter? Kläder 5
Kristina&Neo Patagonia dun tröja - vem säljer sådana? Kläder 16
figgegbg Dun jacka Kläder 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.