Ullunderställ utan djurplågeri

Undrar om någon vet var, och om, man kan få tag på bra ullunderställ där tillverkaren garanterar att fåren inte har behadlats illa? Debatten om merinoull gör att jag inte vill köpa vilket ullunderställ som helst.

Tacksam för hjälp
 
Smartwool är också ok att köpa vad jag har förstått. De har info på sin hemsida om detta, dock något i skymundan.
 
Är det snällare mot djuren att låta dem drabbas av Flystrike? De bilder jag sett på får som har drabbats av det ser inget mysiga ut.

Att bara handla av länder som inte har problem med Flystrike löser väl inte direkt problemet för de stackars får som lever kvar i Australien?
 
Hvorfor skal du på død og liv ha ull undertøy? Hvorfor ikke velge et syntetisk undertøy som i alle fall jeg synes er myyye bedre enn ull. Prøv heller dette http://www.brynje.no/public/?set_language=no&cccpage=webshop_l1&set_z_qm_product_grp1=6 Det er like varmt som ull, både i våt og tørr tilstand, og det har en mye bedre vanntransporterende egenskap, Tro meg jeg vet det, jeg brukte ull før jeg også inntil jeg fant dette.

Da slipper du å bekymre deg for at noen dyr har blitt plaget, og så ser det jo litt tøfft ut også da ;)
 
Smartwool och Icebreaker är helt säkra val om man tänker på fårens väl.

Woolpower har styrt om sina ullinköp till Sydamerika men det kan fortfarande finnas plagg ute i butikerna med ull från Australien.

På Icebreakers produkter kan du från och med hösten 08 hitta en kod som du kan knappa in på deras hemsida. Då kan du få fram exakt från vilken gård på Nya Zeeland som ullen kommer ifrån.

Mvh,
Pelle
 
får som garanterat inte behandlas illa??

hej marléne och alla andra!

företag som kan garantera att fåren inte har behandlats illa??

det är helt omöjligt att föda upp får och ta deras ull och använda den industriellt utan att behandla dom illa.
dom avlas så att dom får mycket mer ull än dom naturligt behöver och lider såklart av det, dom hålls trångt tillsammans med tusentals andra får, dom behandlas med giftiga kemikalier (för att förhindra att flugor lägger ägg i den veckade pälsen, isället för att utföra sk mulesing)
dom som klipper ullen får inte betalt per timme, utan per volym klipt ull.det betyder att en enda person kan klippa upp till 350 får per dag, omöjligt att inte stressa och fysiskt göra illa fåren, klippa dom i skinnet och tvinga dom att stå och vänta i timmar i trånga rader ofta ute i varm sol.

människor bestämmer när dom ska "bli dräktiga"(mot deras vilja,vad kallas det när det gäller människor?), vilka lam som ska få fortsätta leva(bra ull=leva så länge produktionen är hög sen slaktas, dålig ull eller sjukt eller defekt på annat sätt=dödas),
när lammen ska skiljas från sin mor, när dom ska äta, dricka, sova, och när dom ska dö.

sen när fåren inte "producerar" nog mycket ull längre exporteras dom levande på stora fartyg(ca 6,5miljoner får per år av ca 100miljoner får som föds upp i australien per år) till mellanösten, nordafrika och länder i asien men obefintliga djurskyddslagar(hur nu det kan finnas lagar för att reglera hur djur torteras och dödas), transporten kan ta månader och många (upp till 5000 får per fartyg!) dör av vättskebrist, värmeslag, svält.

se filmen om hur dom slaktas! (och handla sen ullkläder med gott samvete av alla mulesing-fria företag):
http://www.youtube.com/watch?v=sNsY1cq3wKU
(spola till 1:32 för att skippa delen om mulesing om ni redan sett det)


här video om hur får och andra djur slaktas i australien och usa och europa:
http://www.youtube.com/watch?v=VIjanhKqVC4


och ja såklart använder jag inte läder eller dun eller nått annat som kommer från dödade djur.inte till kläder sovsäckar mat eller nått och det går hur bra som helst jag har endå klarat mig bra i fjäll och skog och öknar och vafan som helst för klimat och temperatur.
jaja sorry för långt inlägg och om ja låter sur eller bitter.men jag är inte sur eller bitter jag är galet jävla arg! på orättvisor och jävulskap.

okok men jo hoppas du hittar nått som känns bra och som funkar bra och som inte är av ull.(brynje har jag haft i snart tio år funkar hur bra som helst)
ha det bra! (och bli vegan!)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Zaine Problem med ullunderställ Kläder 14
falken85 Ullunderställ till Aconcagua Kläder 6
mihaliska Ullunderställ - länksamling Kläder 7
tosch tunt ullunderställ Kläder 14
jonssonmartin Ullunderställ Kläder 1
Olaa Ullunderställ Kläder 0
Weyland Ullunderställ Kläder 10
Elvah Nylonstrumpor utan tåsöm Kläder 1
Moga Slitstarka polycotton-brallor utan stretch? Kläder 12
tango Regnbyxor utan foder Kläder 12
Nyburgaren Tvätta kläderna utan vatten? Går det? Kläder 34
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
ilves Anorak utan dragkedjor.? Kläder 7
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
spaceromancer Alltid torr utan regnkläder! Kläder 17
macsailor Hanwag med eller utan Gore-Tex? Kläder 14
7S Skyddskäng/skor utan foder? Kläder 8
xfredrikx Vinterjacka utan dun Kläder 18
Smogz Lätta halvhöga läderkängor utan goretex?? Kläder 29
Oskar R. Tröjor utan krage Kläder 4
niklaz Billiga foppatofflor/Corcs utan hål i Stockholm (lägerskor) Kläder 3
kerstinn Kängor med eller utan Gore-tex Kläder 4
Viberg Arc'teryx epsilon (med eller utan huva) Kläder 1
erikhaglund Tvättmedel utan tensider?? Kläder 8
mipert Var hitta billiga skalvantar (utan foder)? Kläder 11
Angelica R Skaljacka -laminerade dragkedjor utan vindslå=problem? Kläder 13
Henric Nilsson kängor/skor utan skinn, läder eller mocka. Kläder 11
Jekyll Isolationslager utan polokrage Kläder 2
IslandTraveller Plånboksvänliga underkläder utan bomull? Kläder 14
Rickard Falkenäng Värme utan vind Kläder 10
Mx2 Läderkängor utan GTX - finns det? Kläder 17
Still Alive Djurplågeri bakom Merinoull? Kläder 36

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.