Vinterjacka till min flickvän?

Hejsan..

Hur ska min tjej slippa frysa på vintern??
Jag är ute efter att hitta en varm vinterjacka i julklapp till min tjej.. Hon fryser så j-la lätt och nu struntar jag i de billiga jackorna..
Jag vill ha en jacka till henne som hon kan använda
oavsett det är -20 eller -5, hon gillar att vara ute på vintern och leka med barnen och nu vill jag att hon ska slippa frysa i vinter.. Alla förslag är bra.
Mvh..Henka.
 
Jag hävdar envist att det är bättre med en jacka som bara är ett tunnt skal, så kan man sedan anpassa tjockleken på fodret (tröjan) efter hur kallt det är. Är det torrt så har man bomullsskal som andas bäst och är det fuktigt så har man vattentätt skal. Så köp istället en riktigt bra skaljacka + varm tröja (ylle eller fleece/fiberpäls). Man kan ju fråga sig hur stor nytta man eg har av tex en dunjacka i svenskt vinterklimat?
 
KLAGER; sa:
Jag hävdar envist att det är bättre med en jacka som bara är ett tunnt skal, så kan man sedan anpassa tjockleken på fodret (tröjan) efter hur kallt det är. Är det torrt så har man bomullsskal som andas bäst och är det fuktigt så har man vattentätt skal. Så köp istället en riktigt bra skaljacka + varm tröja (ylle eller fleece/fiberpäls). Man kan ju fråga sig hur stor nytta man eg har av tex en dunjacka i svenskt vinterklimat?

Håller med KLAGER, satsa på ett bra skal och gott om alternativ under. Börja ända inifrån med underkläderna och fortsätt med en tunnare ("normal") tröja som mellanskikt och slutligen något riktigt varmt tex ylle, fleece, fiberpäls eller dun.

Dunjacka är inte så dumt i svenskt vinterklimat, däremot kanske det inte passar klimatet under vintermånaderna i vissa delar av landet.....

/mats
 
jepp

Har man inte en frusen flickvän så e det lätt att prata sig varm om flerskiktsprincipen.. När temperaturen smyger ner mot -2 strecket och allt därunder så handlar det om flera skickt, det handlar om alla skickt inklusive de flesta av mina kläder.. Skulle det vara runt -15 så handlar det om varma bad och upptining under fårskinnsfällar.

Jag tycker att man med gott samvete för husfridens skull kan investera i en DYR och BRA DUNjacka utan att skämmas!!

;)
 
Använder din flickvän mössa??

Utan mössa så spelar det ingen roll hur "varm" jacka du köper, eftersom en jacka aldrig är varm. Den isolerar bara och håller kvar värmen, och har man ingen mössa så försvinner all värme ut där och det finns inget som jackan kan hålla kvar.

Jag ser ju hur min sambo klär sig, mössa har hon bara i nödfall... och då fryser man.
 
Varmt ?

vuogga; sa:
Jag vill ha en jacka till henne som hon kan använda
oavsett det är -20 eller -5, hon gillar att vara ute på vintern och leka med barnen.
Mvh..Henka.

En dunjacka känns ju lite overkill vid -5, så jag håller nog på alternativet skalplagg med schysta grejor under...
Om dunjacka ändå är av intresse så tvivlar jag på att det behövs en expeditionsmodell för xxxx tusenlappar.
Det finns billigare dunjackor som värmer gott..
Kolla bara detaljerna fungerar ok
(typ huva, ärmslut mm)

Lycka till med värmen i vintern
 
nermander; sa:
Använder din flickvän mössa??

Utan mössa så spelar det ingen roll hur "varm" jacka du köper, eftersom en jacka aldrig är varm. Den isolerar bara och håller kvar värmen, och har man ingen mössa så försvinner all värme ut där och det finns inget som jackan kan hålla kvar.

Jag ser ju hur min sambo klär sig, mössa har hon bara i nödfall... och då fryser man.

Ifall hon har mössa?

Den korrekta frågan är inte ifall utan hur många!
 
Re: Dun

Nemo; sa:
Hej

det kanske kan bli lite struligt med alla lager när man bara skall ut med barnen till lekplatsen...

jag föreslår en hederlig, svinvarm dunjacka.

// Henke

Fast de två första (inre) lagren måste man ju ha (och har) hur som helst annars hjälper det inte med vad du sätter ovanpå, förstärkning+skal eller förstärkning ihop med skal (=dunjacka). Så egentligen är det bara ett lager "extra" att satsa på en skaljacka med förstärkningslager. Och variationsmöjligheterna blir mycket större.

Men visst dun är som sagt ej att förakta. Det kan ju faktiskt vara så illa att damen ifråga behöver både förstärkningslagret och dunjackan. Själv brukar jag behöva det men då kommer jag oxå från en del av Sverige som verkligen har ett sådant klimat under vintermånaderna. Personligen skulle jag nog hellre satsa på Valandre (stavning?) eller Marmont istället för Fjällräven.

/mats
 
Flera lager, mössa och dunjackor...

Mycket bra har skrivits och förtjänar att upprepas tillsammans med en del "nytt":

- Mössa är oerhört viktigt för att behålla värmen. Detta slarvas det oerhört mycket med!
- Flera lager är en viktig grund
- Se till att ha plagg med god isoleringsförmåga som inte riskerar att bli kylblock om de blir fuktiga - undvik tunn bomull och dylikt
- Kläderna får inte vara för tighta! (VANLIG SYND!)
- Om vissa delar av kroppen (läs: händer och fötter) blir kalla/frusna så bör man även fundera över hur välisolerad man är "på vägen dit". Det duger inte med supervarma (välisolerade) skor om blodet som kommer dit är kallt!
- Bra dunjackor (och dunsovsäckar) görs bl.a. av Valandre', Rab, Marmot, Feathered Friends och Mountain Equipment. När det gäller dunjackor så har nog Rab fortfarande de mest prisvärda dunjackorna av de som säljs i Sverige, åtminstone om man köper dem från North Star Trading, http://www.northstar.se/

Jag har själv en Rab Guide Andes som jag knappt använt eftersom den oftast är för varm... :)
 
men?

Är det inte så att man häller glykol i bilen för att den inte ska frysa?

Borde man då inte hälla wirre i flickvännen så att inte hon fryser?


(vill inte ha nårra sura komentarer om spritmissbruk)
 
Re: men?

FJS90/91; sa:
Är det inte så att man häller glykol i bilen för att den inte ska frysa?

Borde man då inte hälla wirre i flickvännen så att inte hon fryser?

(vill inte ha nårra sura komentarer om spritmissbruk)

Alkohol vidgar blodkärlen så att det kostsiktigt känns varmt inombords, men eg så ökar man avkyningen. Då är det bättre att röka eftersom blodkärlen drar ihop sig av nikotin.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nature_lover Vinterjacka till Norrland, tips? Kläder 11
friluftsbruden Väldigt varm vinterjacka Kläder 19
Larsn1d Varm vinterjacka i stadsmiljö Kläder 5
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
riger Förslag på vinterjacka Kläder 13
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
LindaBirgitta Vinterjacka i stor storlek Kläder 4
xfredrikx Vinterjacka utan dun Kläder 18
Snubblaren Vinterjacka? Kläder 13
mBengtson letar efter ny vinterjacka / dunjacka Kläder 11
pajaflow Vinterjacka i Göteborg Kläder 10
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
holetaker Utmanare till Carinthia? Kläder 6
pr33d Hitta ersättare till favoritunderstället Kläder 31
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
AnnaMiaMaria Skidbyxor till kort och tjock Kläder 4
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
Etriol Vad är fjällrävens fickor till för? Kläder 7
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
B.M.F Sockor till vandringskänger Kläder 42
gabrieljsson Hjälp med komplett utrustning till nybörjare Kläder 3
Johan123 Friluftsbyxor som går att vika/rulla upp till shorts-längd (ej zip-off)? Kläder 7
Bondmoran Gaiters till vandring Kläder 14
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
kit Vandringskängor till små barn Kläder 2
Silver Fang Vilken mössa och vantar till vandring Kläder 14
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
doomus Alternantiv till Salomon XA Pro 3D? Kläder 2
tlundberg Alternativ till Lundhags Tanner Chukka Kläder 36
andersmossing Alternativ till Fjällräven Greenland Kläder 43
CFJ Inlägg till vandringskänga Kläder 4
Smogz Alternativ till fleece Kläder 32
Stadsmulle Hjälp en nybörjare överleva Kebnekajse, klädpacklista till rimligt pris Kläder 4
Caminista Vilken slags byxa till fjällvandring? Kläder 5
Sarvi Trekvartslång zip-off byxa till sommaren? Kläder 2
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
erephus Motsatt alternativ till Fjällräven Vidda - G1000 Kläder 9
Viktorious En skaljacka som passar till det mesta Kläder 64
seasteel Byxor till sen höst/vintervandring? Önskar förslag på Budgetalternativ? Kläder 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.