Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000?

Hej!

Jag är på jakt efter en allroundjacka för lite mildare väder. Tanken är egentligen att jag ska ha den när jag promenerar runt i stan eller går till Konsum, men jag saknar också en lättare jacka till vissa riktiga utomhus-sysslor.

- Inget foder, alternativt foder som går att ta ut.
- Material: bomull/polyester, typ G-1000. Gärna impregnerat som jag kompletterar med vax. Såna tyger brukar vara väldigt slitstarka. Jag vill ha en jacka med livslängd!
- Måste ha ventilationshål i armhålorna. Gärna långa slitsar som man öppnar med dragkedja
- Färg: Inte grön, svart eller kamoflagemönstrad. Jag har redan massor med jaktkläder och överskottskläder.

Specialönskemål: Inte gjord i Kina. Ni kan rynka på näsan om ni vill, men jag är less på att allt är tillverkat i Kina ,och jag tycker att det är en läskig regim. Det finns massor med textilfabriker som betalar skatt till trevligare regimer än den kinesiska. Jag har inget emot kineser eller kinesiska arbetare, men man köper så himla mycket kinesiskt ändå, så jag vill helst undvika det om det går.

Alla tips är välkomna!

Polska Helikon-Tex har en fin anorak, som jag tror heter woodsman som jag själv använder i just det här ändamålet. Ofodrad, polyester-bomull-blandning, finns i flera färger, långa slitsar längs sidorna.

(Och själv gillar jag luvan också).

Kanske kan vara ett alternativ?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det lät väldigt intressant! Kollade in deras hemsida och de verkar ha många lämpliga modeller. Kunde dock inte hitta någon angivelse om var de tillverkar grejerna. Eller det stod att de hade haft produktion i Polen, men inte att de gör 100% av sina grejer i Polen i dagsläget....

Om du har jackan i närheten, kan du kolla om det finns någon lapp på den som anger tillverkningsland?

Garphyttan har också flera plagg som är i närheten av det jag söker. Frågade dem var de gör sina jackor.

Garphyttan

Fick du något svar från dem vart de tillverkar sina kläder?

Deras plagg är ju slående lik vissa kollektioner av Fjällrävens friluftskläder.
Är det någon som har koll på hur de skiljer sig i funktion och kvalitet?

Jag tycker också Garphyttans kläder låter intressanta. Det är ju Skullman som verkar ligga bakom dessa och han var väl på Fjällräven innan.
Hoppas bara att priserna inte sticker iväg för mycket. ITAB´s TP-X kollektion hade ju också en del likheter med dyrare märken till ett mycket lägre pris och de byxor, jackor och anorackar jag har haft av dessa har varit bra. Garphyttan ligger väl någonstans mitt emellan de här två i pris.

Jag använder en jacka som heter Lundhags Traverse Pro. Den tillverkas inte längre tyvärr, men hittar du en likvärdig från Lundhags kan jag varmt rekommendera den. Fantastiskt bra jacka. Har även två par byxor i samma serie som är suveränt bra.

Kanske går att hitta på Tradera eller Blocket?

Vi hittade 50/50 ytterplagg i GB, de var även invävda med kevlartråd i rutmönster. Tunna, vindtäta, starka och praktiska. Fanns i fler färger än grönt. Både jackor och byxor samt västar.

go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips