Tvättmedel utan tensider??

Man ska ju tvätta en del (dom flesta) hajteckplagg med ett "tvättmedel utan tensider". Frågan som kommer upp är: vad är det för tvättmedel? När jag googlar så kommer det mest sidor från diverse friluftsföretag och deras återförsäljare. Någon som har svaret?
 
tensider...

Däremot vet jag inte riktigt vad som menas med "utan tensider" då jag fått för mig att tensider rengör vilket borde vara centralt för ett tvättmedel. Kanske menas konstgjorda tensider??? Kemist någon?
 
Jag har också precis börjat använda Sport-wash som tydligen ska gå att använda till allt från merino till dun och gore-tex. Men, går det att hitta "tvättmedel utan tensider" i hyllan på Willys? Vad ÄÄÄÄR det???
 
Frågan kommer upp nån gång per år, vilket man märker om man söker i forumet. Något bra svar har vi dock inte kommit fram till, trots flera försök. :)

Vi kan väl slå fast att ett tvättmedel utan ytaktiva ämnen/tensider knappast är ett tvättmedel? Även de saponinrika tvättnötterna innehåller alltså tensider (saponinets namnlikhet med "såpa" är ingen slump).

Möjligen är det alltså de syntetiska tensiderna man ska undvika, kanske för att de är så effektiva.

Anledningen till att man ska undvika "det där vad det nu är" är att de lämnar rester i tyget som sänker ytspänningen hos vattendroppar och alltså motarbetar impregneringen som ska göra precis tvärtom.

Min gissning är helt enkelt att naturliga tensider är mildare.

Hur som helst är nog Sportwash det klart billigaste tvättmedlet som uttalat är till för impregnerade plagg som jag har hittat. Jag vet inte om man behöver leta mer noga än så.
 
Senast ändrad:
Martin Fjäderlätt;354505 sa:
Jag har försökt. Pratat med en kemist på stor teknisk högskola, pratat med en textilingenjör på känt svenskt friluftstextilföretag. Ingen vinst.

Men det måste ju finnas nån som har en vän att ringa som kan svara...

Nej,har ingen vän,om inte ovänner räknas iof.Eller inte ens ovänner egentligen,bara sadister som plågar människor och djur.Mig med nåt smärthöjande samt sömnstörning,djur till döds för effektens skull.Denna biten var ett löfte...

Men i nån av de tidigare tensid-trådarna kom det upp om flera sorters tensider,katjonaktiva eller vad de nu hette var väl snälla tensider som tog bort statisk elektricitet eller nåt.Det finns väl typ 4 olika sorter så nån borde ju kunna lägga ett pussel och passa in rätt bitar.


peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JMel DWR tvättmedel Kläder 3
Damberg Tvättmedel till ull som inte lämnar rester? Kläder 28
Martin B Membran och tvättmedel Kläder 6
Elvah Nylonstrumpor utan tåsöm Kläder 1
Moga Slitstarka polycotton-brallor utan stretch? Kläder 12
tango Regnbyxor utan foder Kläder 12
Nyburgaren Tvätta kläderna utan vatten? Går det? Kläder 34
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
ilves Anorak utan dragkedjor.? Kläder 7
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
spaceromancer Alltid torr utan regnkläder! Kläder 17
macsailor Hanwag med eller utan Gore-Tex? Kläder 14
7S Skyddskäng/skor utan foder? Kläder 8
xfredrikx Vinterjacka utan dun Kläder 18
Smogz Lätta halvhöga läderkängor utan goretex?? Kläder 29
Oskar R. Tröjor utan krage Kläder 4
niklaz Billiga foppatofflor/Corcs utan hål i Stockholm (lägerskor) Kläder 3
mb80 Ullunderställ utan djurplågeri Kläder 29
kerstinn Kängor med eller utan Gore-tex Kläder 4
Viberg Arc'teryx epsilon (med eller utan huva) Kläder 1
mipert Var hitta billiga skalvantar (utan foder)? Kläder 11
Angelica R Skaljacka -laminerade dragkedjor utan vindslå=problem? Kläder 13
Henric Nilsson kängor/skor utan skinn, läder eller mocka. Kläder 11
Jekyll Isolationslager utan polokrage Kläder 2
IslandTraveller Plånboksvänliga underkläder utan bomull? Kläder 14
Rickard Falkenäng Värme utan vind Kläder 10
Mx2 Läderkängor utan GTX - finns det? Kläder 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.