Dun jacka

figgegbg; sa:
Halloj,

Söker en dunjacka för vardags och förstärkningplagg i fjällen. Har hittat en som verkar intressant, fast jag hittar inga som helst recensioner eller liknande. Någon här som vet något om den här?
mvh
Fredrik

http://www.addnature.com/default_re...CKET&mscssid=5GP4QL7GFEEN9LK1HF0JUF3GW6CTA5RC

Kombinationen är lite svår. Som förstärkningsplagg i fjällen är en lätt dunjacka suverän. Men ditt exempel är enligt min mening alldeles för tungt. En tredjedel av den vikten är max.

Jag har en Western Mountaineering Flight sedan några år. Helt suverän, men börjar nu bli halvtung, XL väger 410 g.

Patagonia har en eller flera lätta down sweaters, Montbell kommer med nya grejor, för att inte tala om KM Liv.

Min rekommendation är sedan: Köp sedan en rejälare dunjacka(kraftigare tyg etc) för stadsbruk. Utejackan lär hålla i 10-20 år med normal användning, så årskostnaden blir låg. Vardagsjackan sliter du ut/smutsar ner på 4-5 år.

Men det är ju två olika konton; hobby och ytterkläder :)

Jörgen
 
Femmans sport (i nordstan, Gbg) hade några dunjackor på sin ombyggnadsrea när jag var där idag.
Stannade tyvärr inte och kollade på dem men priset var 699:- tror jag.

/M
 
Årstid?

Är det ett förstärkningsplagg för vintern du söker eller en lättare produkt för sommar/höst bruk? Det ger stor skillnad på vikten om man skall använda plagget i -25 eller +5.

Jämför olika produkters dunvikt och filpower för att få en uppfattning vilken som är varmast.

Ni som använder/använt tunnare dunjackor som tex KM Liv, hur använder ni dessa? Som förstärkning under ett skalplagg? Ytterst som "rast och lägerplagg"? Hur fungerar det med dessa dunplagg en regning svensk fjällvecka och hur går det med kroppsfukten, fastnar den i plagget och förstör funktionen?

Uffe
[Ändrat av Schneeberger 2007-01-30 kl 16:10]
 
Re: Årstid?

Schneeberger; sa:
Är det ett förstärkningsplagg för vintern du söker eller en lättare produkt för sommar/höst bruk? Det ger stor skillnad på vikten om man skall använda plagget i -25 eller +5.

Jämför olika produkters dunvikt och filpower för att få en uppfattning vilken som är varmast.

Ni som annvänder/använt tunnare dunjackor som tex KM Liv, hur använder ni dessa? Som förstärkning under ett skalplagg? Ytterst som "rast och lägerplagg"? Drar ni på er de Hur fungerar det med dessa dunplagg en regning svensk fjällvecka och hur går det med kroppsfukten, fastnar den i plagget och förstör funktionen?

Uffe

Min dunjacka är ett förstärkningsplagg alla årstider, som går under regnjacka/skaljacka om vädret är uschligt. Utsätter den aldrig för regn. Antingen är den under tak/tarp eller regnjacka. Sover i den vid behov. Förvaras vattentätt i packningen.

Kräver alltså viss omvårdnad, men har aldrig haft några problem med att den fuktar ihop. Vill man bromsa fukttransporten från kroppen har man en vindblus under den. Men jag använder aldrig dunjackan i samband med kroppsansträngning, bara som rent förstärkningsplagg vid längre raster.

En mindre fuktkänslig lösning är en termojacka med syntetfoder. Tyngre alternativ.

Jörgen
 
Intresant

Kul med snabbt svar från en "användare".

Jag har kikat lite på lättare dunjackor just pga vikten. Syntetjackor är däför inte lika intressanta

Det som gjort att jag ej köpt någon är just oron för fukt. Jag har flera gånger varit med om att dunsovsäckar tappat rejält med loft i fuktig omgivning.

Uffe
 
Jag har två, en dubbel med huva för vinterbruk, Point five knappt kilot och värd varenda gram. Den andra är en genomsydd utan huva, lätt och liten i packningen, bra på de tre andra årstiderna. Våt får ingen av dem bli, men värmer skönt gör de. Har även en Caravan dunväst som jag har sett till kan knäppas ända upp i halsen, den är mest i ryggsäcken men utomordentlig vid rast.
 
Re: Intresant

Schneeberger; sa:
Kul med snabbt svar från en "användare".

Jag har kikat lite på lättare dunjackor just pga vikten. Syntetjackor är däför inte lika intressanta

Det som gjort att jag ej köpt någon är just oron för fukt. Jag har flera gånger varit med om att dunsovsäckar tappat rejält med loft i fuktig omgivning.

Uffe
Sovsäcken fuktbelastas ju normalt mer än dunjackan. Man ligger i den 8 timmar eller så, fukt från tältväggar etc smetar ned. Om det är dåligt väder länge så är det ibland svårt att torka den.

Dunplagg kräver ju en viss disciplin när det gäller skötsel. Sky all fukt, packa tätt, vädra och torka vid varje chans. Inget för barn är min erfarenhet.

Min termojacka är fullt tillräckligt varm för sommarbruk, men den väger 390 g och dunjackan 410 g. Och det är mycket stor skillnad på tjockleken, så dunjackan åker nästan alltid med istället.

Jörgen
 
NUI; sa:
Kombinationen är lite svår. Som förstärkningsplagg i fjällen är en lätt dunjacka suverän. Men ditt exempel är enligt min mening alldeles för tungt. En tredjedel av den vikten är max.

Jag har en Western Mountaineering Flight sedan några år. Helt suverän, men börjar nu bli halvtung, XL väger 410 g.

Patagonia har en eller flera lätta down sweaters, Montbell kommer med nya grejor, för att inte tala om KM Liv.

Min rekommendation är sedan: Köp sedan en rejälare dunjacka(kraftigare tyg etc) för stadsbruk. Utejackan lär hålla i 10-20 år med normal användning, så årskostnaden blir låg. Vardagsjackan sliter du ut/smutsar ner på 4-5 år.

Men det är ju två olika konton; hobby och ytterkläder :)

Jörgen

Japp den väger nog för mycke. Min favvorit är ME lightline, den skulle fungera för båda områderna, den är snygg och varm. Men passformen var inte 100 på mej tyvärr. Det får bli en annan, jag skall göra lite sökningar på den du tipsade om. testade en Marmot igår som satt perfekt men den var nog lite för tunn.
Skall se om jag hittar en moutain Hardware och testa den med.
Men ja det blir nog som du säger hehe två olika konton :) hehe och det känns inte direkt akut att köpa en dunjacka för att ha på sej i göteborg heller :)
 
Och jackan var tänkt för att ha på en tur i Jotunheimen i mars, kan väl vara runt -10 till -25.
samt som förstärkning på fjällresor i sommar.

Klättermusen LIV, hur varm är den egentligen, den känns mer som en varm duntröja?
[Ändrat av figgegbg 2007-01-31 kl 12:57]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pelka Montane Featherlite dun jacka Kläder 0
schweingaard Roberts dun jacka Kläder 16
Kris-10:an Rast/värme-jacka. Ej dun! Kläder 5
Avslut090305 "Syntet-Dun-Jacka?" Kläder 10
Maxplosive Dun/syntet, fleece, vindjacka. Mellan och ytterlager? Kläder 9
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
nicko_ Väst som förstärkningsplagg - dun eller syntet? Kläder 7
Piffy Förslag på packlitejacka inte dun... Kläder 3
FarmerJoe Dun eller Fleéce? Kläder 26
joanna Lite mer vattentåliga dunplagg: Qshield eller "bara" Pertex Endurance på utsidan? Kläder 7
xfredrikx Vinterjacka utan dun Kläder 18
7S Fjällräven Arktis Parka Dun Kläder 0
myrddraal Mellanlager dun eller fleece? Kläder 23
Henke stj Material med dun. Kläder 1
Joel_P Fjällrävens dun Kläder 2
masvean Dun Sovepose for de kaldeste vinternetter? Kläder 5
Kristina&Neo Patagonia dun tröja - vem säljer sådana? Kläder 16
diluruf Dun eller Primaloft? Kläder 15
dr_ljungberg Dun - Begreppsförvirring, please Mr/Mrs Wise Man/Woman Kläder 6
Martin Gidlund Hur mycket dun? Kläder 16
undar Dun Kläder 5
mekelund Dun i dunjacka Kläder 2
joanna Haglöfs L.I.M. CROWN-Jacka med trelagers "PROOF"-membran Kläder 2
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
lillspöket Jacka med vettig huva Kläder 14
Still Alive Myggtät jacka. Kläder 9
Mr.H Arcteryx -SV Alpha Jacka Kläder 6
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
gustavengvall Rätt jacka för fjällvandring Kläder 26
tango Jacka under ryggsäck: olika mtrl fram och bak? Kläder 19
medinfoto Tålig, slitstark, vattenavvisade jacka som håller länge? Kläder 10
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
Tundraman Jacka som håller tätt vid hård regn o blåst Kläder 4
Smogz Jacka (vindtät, andas bra, torkar snabbt) Kläder 19
bionicon Längre "Ano-jacka" /Parka lätt isolerad med god ventilasjons? Kläder 0
statemachine Impregnera polyester jacka Kläder 3
Vintervilan Jacka som tål att "bröta" igenom tät granskog? Kläder 13
highlandpark Vilken Bergans-jacka Kläder 1
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
Lakritsglass Vad ha under lättfodrad jacka? Kläder 6
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
aan1 Sailing jacka i fjällen? Kläder 2
Fiskaranna Jacka i stor damstorlek Kläder 2
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
tango Vindtät, ofordrad vattenavvisande gul cykel-jacka, 2 fickor, hel dragkedja Kläder 20
Davva2 Lång jacka med ordentlig huva Kläder 46

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.