Arcteryx -SV Alpha Jacka

Hejsan.

Jag har använt Arcteryx’s Alpha AR jackan, som i princip är samma som SV’n fast med något tunnare tyg, på fjällvandring. Blev rejält testad då vi bland annat fick uppleva ett rejält snöoväder på turen.

Arcteryx Alpha serie är mycket kompenenta kläder. Om vi pratar om vår/sommar/höst turer är det svårt att hitta något bättre. Går givetvis hur bra som helst att använda tillsammans med tung ryggsäck på vandring.

Anledningen att jag valde AR istället för SV är att jag redan har en uppsättning vinterkläder och inte tycker att de extra 90 grammen som SV väger är värt att släpa på på vandring.

/ Stefan.
 
Hej Stefan!
Tack för ditt svar och egna upplevelser!

Då lär en Alpha SV väl hålla för en backpack också, som du säger.
Kul med BRA kvalitet!!
Men med priset som Alpha SV har, så vill man ju fråga lite om andras upplevelser =)

- Om det är för vanlig powerwalking, när man är ute 1 timme och går och har underställ av olika tjocklekar på sig, skulle Arcteryx -SV Alpha Jacka, då kunna fungera som ett bra skydd/ skaljacka mot regn och blåst och rusk ?

- Vad jag förstår är SV Alpha deras ( alltså Arcteryxs) starkaste skaljacka. Visst är det så?


mvh
MrH
 
Hej igen.

Ja SV’n är så vitt jag vet den rejälaste jackan i deras Alpha serie, som är deras friluftslivsserie. Och visst kommer den fungera mycket bra mot regn och rusk!

Men de kan kanske ha ännu tjockare tyg i någon annan jacka som är gjord för t.ex utförsåkning.

Den jag känner som har bäst koll på alla Arcteryx kläder är Peter på Friluftsboden (https://www.friluftsboden.se/klader/jackor). Dessutom är ju priset 2000 kr billigare hos honom vilket ju alltid är trevligt 😄

/ Stefan
 
Japp. Funkar hur bra som helst.
Som vinterskaljacka kan jag jämföra med NorthFace och Klättermusens skaljackor, och denna är bättre enligt mig.
Jag har en Alpha SV som första 2 åren bara fick följa med på skidturer på längden och toppturer. Sedan gick min lätta PacLitejacka sönder, och då fick denna följa med på fisketur på sommaren och en fjällvandring på hösten. Efter det har jag inte brytt mig om att köpa en ny lätt jacka utan kör med denna. Den är marginellt tyngre och tar lite mer plats i packningen men känns som en fästning jämfört med min gamla lätta jacka. När denna tar slut kommer jag nog köpa en ny.
Minus: Den är ju typ 150 gram tyngre än min gamla (Nån Haglöfs Paclitemodell som inte säljs längre). Tyget är lite prassligt (kan kännas som ett problem vid t.ex fisketur). Oftast är den väl lite "overkill" på hösten, det duger ju bra med en lätt regnjacka. Dyr.
Plus: Bra ventilation under armarna. Passformen, rörligheten i ärmarna är suverän, den är ju tänkt till klättring bl.a. Fungerar bra med ryggsäck. Blir det riktigt skitväder känns den hur bra som helst.
 
Jag köpte en Alpha SV 2012 jag har fortfarande kvar den trots att den numera håller på att falla sönder inifrån (tejp och lamineringar som släpper - som på många skalplagg som varit med ett tag). Utsidan är med undantag av något hål (lagat av auktoriserad firma) fortfarande i gott skick

Uppskattrade kvalitetskänslan, material och skärning.
På den tiden hade Alpha SV lite vidare passform än arcteryx övriga kläder men är osäker på om det fortfarande gäller.
Det som har krånglat är blixtlåset som ju saknar back up/skyddsflik. Huvan är kanske inte heller den bästa jag stött på…

Men på det hela taget en kanonjacka och sett till antalet brukstimmar inte så överprisad som man först tycker.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Micro553 Arcteryx Alpha Fl, Beta ZT eller Lyngen eller Fjällräven Kläder 6
Schneeberger Arcteryx Alpha SV / Haglöfs Cirque Kläder 6
xfredrikx Arc'teryx Alpha SV Glove Kläder 6
Jaxxx Identifiera arcteryx byxor Kläder 3
Punkt Arcteryx Atom AR Kläder 5
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
skyspy Arcteryx Beta AR Kläder 4
pelka Arcteryx M's Atom LT Jacket? eller annat?? Kläder 6
pelka Arcteryx Gamma MX Jacket Kläder 7
Napoleon Gore och Arcteryx AVRÅDER från Wash-In impregnering. Varför? Kläder 9
avslutat_17_06_20 gamla vs nya Arcteryx Theta AR Kläder 0
brigas Arcteryx gamma mx byxa Kläder 3
Joakim Ambrosson Smartwool och Arcteryx Kläder 14
peppe_37 Arcteryx theta sk pant Kläder 7
linuspersson77 Arcteryx BETA AR jacka - Klättermusen Einride Kläder 2
Martin Fjäderlätt Arcteryx dyra? En myt! Kläder 36
Silverfox Arcteryx Kläder 1
joask202 Arcteryx Fission LT Pant Kläder 0
sandwichman Klättermusen Grim, Arcteryx Theta AR Kläder 15
rannug Arcteryx Gamma SV, AR eller MX? Kläder 3
jonasfranz Arcteryx? Kläder 1
kungsleden Arcteryx gamma sv Kläder 7
flundval arcteryx Theta AR/LT? Kläder 1
mcpete arcteryx beta ar pants Kläder 1
0399 Arcteryx huvor Kläder 1
Nyman Klättermusen va arcteryx vs norröna Kläder 3
erolorhun ArcTeryx jackor? Kläder 4
rompa arc'teryx Alpha SV Glove Kläder 2
langby Klättermusen Froste eller Arc'teryx Alpha SV Kläder 5
Peter Elmlund Scarpa Alpha - en sko för kyla och hög höjd??? Kläder 1
joanna Haglöfs L.I.M. CROWN-Jacka med trelagers "PROOF"-membran Kläder 2
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
lillspöket Jacka med vettig huva Kläder 14
Still Alive Myggtät jacka. Kläder 9
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
gustavengvall Rätt jacka för fjällvandring Kläder 26
tango Jacka under ryggsäck: olika mtrl fram och bak? Kläder 19
medinfoto Tålig, slitstark, vattenavvisade jacka som håller länge? Kläder 10
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
Tundraman Jacka som håller tätt vid hård regn o blåst Kläder 4
Smogz Jacka (vindtät, andas bra, torkar snabbt) Kläder 19
bionicon Längre "Ano-jacka" /Parka lätt isolerad med god ventilasjons? Kläder 0
statemachine Impregnera polyester jacka Kläder 3
Vintervilan Jacka som tål att "bröta" igenom tät granskog? Kläder 13
highlandpark Vilken Bergans-jacka Kläder 1
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
Lakritsglass Vad ha under lättfodrad jacka? Kläder 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.