Myggtät jacka.

Jag söker en jacka som är myggtät, men ändå så sval som möjligt. Jacka i t.ex. G1000-väv går bort. Det är mycket svettigt att vandra i när man bär tung packning och det är varmt.
Jag har kollat på denna jacka, men jag har inte lyckats hitta några recensioner.
Ett annat, betydligt billigare alternativ ( så mycket billigare att det väcker hos mig tvivel på plaggets kvalitet ) är nedanstående jacka:
Jackan är tänkt att användas under vandring i skogslandet i nordligaste Sverige under den mest myggintensiva perioden.

Hej.
Jag har Swedteamjackan och är helnöjd med den. Haft den på fisketurer i fjällen då det varit svart av knott. I skogen på hösten när älgflugorna är vidriga.
En bieffekt är att den bromsar vinden så den ger en viss värme. Hade bara en t-tröja under i somras när det var bara 7 - 8 plusgrader.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hej.
Jag har Swedteamjackan och är helnöjd med den. Haft den på fisketurer i fjällen då det varit svart av knott. I skogen på hösten när älgflugorna är vidriga.
En bieffekt är att den bromsar vinden så den ger en viss värme. Hade bara en t-tröja under i somras när det var bara 7 - 8 plusgrader.
Går ärmsluten att snöra åt för att förhindra att knott tar sig in? Hurdan är slitstyrkan? Min vana trogen kommer jag att kämpa mig fram i obanad terräng i tät skog. Hur tror du att jackan klarar det?

På min är det ett enkelt resårband i ärmsluten och dragsko i nederkant. Har mer upplevt att knotten tar sig in den vägen.
Jag har inte haft den på när jag trasslat genom exempelvis höga videsnår. Men när man drar i materialet så känns det minst lika rivstark som en regnjacka.
Å andra sidan så gör ju priset att man kan köpa en ny rätt ofta :) .

Upplever du den som "normalstor" i storleken? Jag brukar oftast använda Medium.
Fick ta fram den och titta :). Min är väl tilltagen i storlek. Ärmarna när över händerna om jag vill. Nertill räcker den över skrevet. Det ska ju vara en annorak. Min är märkt S !?
Jag har normalt M i jackor.
Såg att jag hade ett brännhål i ena ärmen. Så den är som de flesta tunna syntetplagg känslig för gnistor.

"Myggtäthet" går att fixa på annat sätt. Som exempel, jag har tunna löst hängande syntet byxor, de rör sig när jag går, lyckatill för myggen att sticka mig...
Kör samma stuk på överdelen löst hängande. Känsliga delar blir runt midja och där ryggan ligger på. men det finns myggprepparat! 🙃

"Myggtäthet" går att fixa på annat sätt. Som exempel, jag har tunna löst hängande syntet byxor, de rör sig när jag går, lyckatill för myggen att sticka mig...
Kör samma stuk på överdelen löst hängande. Känsliga delar blir runt midja och där ryggan ligger på. men det finns myggprepparat! 🙃
Personligen så tycker jag myggmedel har ett begränsat värde. Om jag svettas kraftigt försvinner effekten av myggmedlet snabbt. För korta stunder är det dock praktiskt. T.ex. vid tarmtömning kan det vara värdefullt att insmörja den kroppsdel som skall blottas.

Tack för svaren i denna tråd. Jag överväger att köpa Swedteamanoraken, men just nu finns endast storlek 2XL/3XL tillgänglig. Tält har jag redan, så jag får vänta tills det finns mindre storlekar på lager.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips