figgegbg; sa:Men ja det blir nog som du säger hehe två olika kontonhehe och det känns inte direkt akut att köpa en dunjacka för att ha på sej i göteborg heller
![]()
Som förstärkningsplagg för uteliv 3 säsonger så klarar man sig med en väldigt lätt och tunn dunjacka, tunnare än min Flight. Så kolla en del av de superduperlätta grejer som Montbell har. Om jag minns rätt så har de en T-shirt av dun.
Till vardags i staden på vintern behövs det rejälare grejer. Det var uppe på en tråd tidigare, men det är nästan så att en varm dunjacka är ett mer praktiskt plagg i stan, eftersom det där är betydligt jobbigare att jobba med lager-på-lager. Antingen är man inne eller ute och då är ett plagg som dras utanpå allt annat väldigt lämpligt.
Sedan är väl kanske inte Gbg superlämpligt för dun. Men smaken är som baken. Häromåret när jag kom ut från jobbet en kvalmig junidag var det mitt i en rejäl åskskur. Jag stod kvar i porten en stund. Såg då en ung kille under en markis med en tjock dunjacka på sig. Det är nog det mest extrema fallet av olämplig klädsel jag sett...
Jörgen