Vinter Jacka + byxor!

Jag behöver köpa ett par ordentliga ytterkläder!
Har hört att armen andvänder snugpack, är det nån som har provat det?

Storm jacket
Storm Pants

Vad är annars man ska kolla på?
Tittat lite på Fjällräven dunjacka men dom kostar juh bissart mkt? runt 4600:-

kan man då hålla sig lika varm med en jacka för 1200:-?

Jag fattar inte ritkigt... =)

tack för svar

Nej, en syntetjacka är inte lika varm som fjällrävens expeditionsjackor.

Men det finns ju en skala däremellan. Lightline från Mountain Equipment t.ex. ca 2200, runt 800 gram, djefligt mkt varmare än snugpak.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
För egen del kör jag sedan fyra år tillbaka The North Face Alpine Jacket och Alpine Pant i vintersammanhang. En veritabel rustning som iof knappast uppfyller några lättviktsambitioner, men som alltid håller en torr, varm och på gott humör. Komplettera med "in-zip" kompatibel dunjacka (Nuptse) så kan Du ta en tur förbi nordpolen också.

Vad skall du använda dem till? Oftast är det ju viktigt att kunna reglera värmen efter aktiviteten och temperaturen, och då är det bättre med bara ett yttre skal utan foder,och sedan ha fodret i form av flera lager tröjor.

Jag köpte hela det där setet med brallor och jacka i förra veckan.
Hittills har det ju inte ens varit minusgrader, så det är svårt att testa det ordentligt.
Men intrycket är att man inte fryser i första taget. Jag testade att sova ute en natt i stället (istället för sovsäck) och det höll värmen hela natten. Då hade jag bara underställ under och det var nollgradigt.
Storlekarna är väldigt stora. Jag köpte small och är 1.75, man fick lite känslan att det var en XL som var felmärkt. Så man får gott och väl plats med en skaljacka under om man tar på sig värmejackan som förstärkning vid rast t.ex.
Sen ingår det packpåse till både jackan och byxorna. Byxorna är förstärkta överknäna ner till bensluten. Jackan går ner långt långt över baken.
Det är ett väldigt prisvärt set, och jag är nöjd med det än så länge. Fast det är svårt att säga utan att ha testat det i riktigt kyla.
Terräng har paketpris på jacka + byxor.

Jag köpte hela det där setet med brallor och jacka i förra veckan.
Hittills har det ju inte ens varit minusgrader, så det är svårt att testa det ordentligt.
Men intrycket är att man inte fryser i första taget. Jag testade att sova ute en natt i stället (istället för sovsäck) och det höll värmen hela natten. Då hade jag bara underställ under och det var nollgradigt.
Storlekarna är väldigt stora. Jag köpte small och är 1.75, man fick lite känslan att det var en XL som var felmärkt. Så man får gott och väl plats med en skaljacka under om man tar på sig värmejackan som förstärkning vid rast t.ex.
Sen ingår det packpåse till både jackan och byxorna. Byxorna är förstärkta överknäna ner till bensluten. Jackan går ner långt långt över baken.
Det är ett väldigt prisvärt set, och jag är nöjd med det än så länge. Fast det är svårt att säga utan att ha testat det i riktigt kyla.
Terräng har paketpris på jacka + byxor.

okejj, vore jätte kul att få höra mer hur det går sen när det blir kallare...
jag kan oxå tänka mig att det är bättre med en sån här jacka än en dunjacka om man ska skida eller röra på sig. och när man stannar så kan man bara ta på sig nått mer under.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips