Dun

Ett litet problem!
Jag sitter nämligen och funderar på om jag ska investera i en dunväst eller dunjacka.
Västen jag funderar på är Marmots Down vest, och jackan är North face Nuptse jacket.
Kommer att flytta till Lofoten så småningom så det kommer behövas något varmt, men jag har ju en ordentlig skaljacka.
Är dunväst eller jacka överreklamerade?
Undrar också om ni har några erfarenheter av dessa artiklar, finns det kanske några andra mer prisvärda?
Är någon av "jackorna" vattenavvisande?

Vore tacksam för svar...
//Johan


[Ändrat av undar 2002-09-12 kl 00:31]
 
re: dun

Hej!

Jag har själv en marmot dun väst, och gillar den mycket. MEN, jag hittar inget egentligt användnigsområde för den. Så här i efterhand hade jag nog köpt en jacka. om man ska använd plagget som värmeplagg är jacka att föredra tycker jag, skillnaden i vikt är heller inte så stor. lofoten låter dessutom som ett kallt ställe.

/Olof
[Ändrat av olleg 2002-09-18 kl 22:12]
 
Nuptse

Jag har en Nuptse jacka och är mycket nöjd. Visst är den kort och visst saknar man huvan ibland, men med dessa detaljer skulle den bli för klumpig och troligen få stanna hemma. Bättre att komplettera med rejäl pälsmössa vid behov.

Jackan har inget tex-lager, men tål blötsnö och matspill mycket bra. Pertex tyget är ganska vattenavvisande.

Tänk på att storlekarna är små. Den konstiga storleken beror på att den är gjord för att kunna bäras under en skaljacka. Med större storlek kan du ha den både innanför och utanför skaljackan.

Köp den billigt på:
http://www.undergroundoutlet.com/
 
Vilket som

En gillar den ena fram om den andra. Att dunvästen inte har något användningsområde är helt fel påstående. Det är det bästa och varmaste rastplagg man kan hitta för en tur. Skulle aldrig byta bort min. Men, skulle inte ha något emot en dunrock heller...

Andreas
 
Älskar min dunväst. Alltid med i packningen som det perfekta förstärkningsplagget. Passar lika bra på sommarkvällar som vår, höst & vinter.

Men jag längtar efter att få använda min 8000M Downparka - fast det blir ju aldrig kallt nog ;-)

/Calle
 
Dunvästen ær det ultimata rastplagget för endags-/toppturer vintertid. Övriga årstider är den det enda "grövre" värmelpagg du behöver.

Skall du göra längr turer vintertid ær en dunjacka att föedra framför västen. Dock ingen midjelång leksaksjacka. Kolla in Mountain Equipment. Otroligt bra dunprodukter + priser. Har både jacka, väst, sovsäckar själv. De använder sig även av drilite skal (diffusionslager) men tejpar ej sömmarna.

Har själv bott ett år i Lofotenområdet och bor numer på Svalbard så jag har ju haft kläderna på mig både en och två gånger. Viktigt att kolla är att jackan/västen inte är genomsydd samt att den är liten ihop-packad!

Mvh
Erik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.