Vindtät, ofordrad vattenavvisande gul cykel-jacka, 2 fickor, hel dragkedja

Jag önskar tips på en ny jacka att ha för cykelpendlingen till jobbet. Jag tror nästan jag fick in hela kravspecen i rubriken men tar ändå kraven här igen:
- vindtät
- ofordrad - väljer värmeläge men kläderna under
- vattenavvisande - får gärna vara "blank" i yttertyget så vatten rinner av men måste inte vara helt vattentät då jag cyklar 20-30 minuter enkel resa och kan torka mellan turerna
- blixtlås hela vägen på framsidan
- två framfickor men blixtlås för t ex nycklar, mobil, handskar
- gul eller annan stark signalfärg - reflex är bonus men inte nödvändigt då cykeln ju har det
- bonus om den har smart ventilationslösningar men behöver inte vara något fancy membrantyg - kommer oftast att svettas och bli varm för varm ändå
- gärna tumgrepp för halvkalla dagar
- krage som går upp lite i halsen om det är kallt och neddragen blixtlås om lite varmare

En gul träningsoverallsjacka, helt enkelt.

Vad ska jag köpa?

/Patrik
 
Jag är inte en "cyklist" men köpte för 2 år sedan en jacka ifrån Showerspass i England (har inte sett dom i Sverige) och jag har aldrig ägt en bättre jacka, den används dagligen höst-vår/sommar och när det regnar.

Modellen heter "Men's Refuge" och jag köpte en röd för att synas och när jag nyligen fick en rejäl rabatt när dom bytte hemsida köpte jag en till fast denna gång Grön/Gul då jag börjar cykla och, la också till byxorna som jag inte ägde innan.

Jackan:
https://showerspass.co.uk/collections/mens-waterproof-jackets/products/refuge-jacket?variant=36601509967

Film:
https://www.youtube.com/watch?v=BE7_FtmVHds


Dom är ett renodlat cykelutrustningsföretag och har en kundsupport i England som jag inte sett maken till, otroligt engagerade och hjälpsamma då jag var orolig för att handla kläder online första gången.

Den är rejält dyr men har alla saker jag söker, bra krage som går upp högt och är mjuk på insidan, ventilation, stark färg som syns, otroligt bra kvalité, mycket bra huva som är löstagbar.

När jag ser posten ovan denna så misstänker jag att du kanske inte vill ha en jacka av denna typen, men det vet du ju bäst själv, lycka till!
 
Tack för svar så här långt:
Pearlen är den som ligger närmast vad jag tänkte på - lite onödigt med avtagbara ärmar men annars vad jag tänkt mig. Finns en lite billigare med fasta ärmar men i övrigt lika?

De andra tipsen är lite för mycket friluftsjacka och för lite träningsoverall om ni förstår vad jag menar. Thures förslag från klättermusen var även nu med nedsatt till halva priset lite mer än jag tänkt mig betala. Den ser jag nog mer som fjälljacka, även om miljöaspekterna tilltalar mig.

Fler tips?

/Patrik
 
PRO har sådana "regnjackor" som cyklister brukar använda annars. Kostar väl inte så mycket tror jag. De saknar dock fickor eftersom det är av typen överdragsjacka men annars uppfyller den nog kraven. Saknar tumgrepp men ärmarna är långa så det är inte ett behov på just dem kan jag tycka.

/Freddo
 
Tack igen för svar så här långt.
Patagonian är lite mycket friluftsjacka och lite för lite träningsjacka, i mina ögon och i ovankant i prisläge.

Såg nu att pearl inte har tumgrepp och det är ändå ganska viktigt för mig - bra mellan läge då det är gränstemp mellan vantar och inte. Dessutom lätt justerat i farten då man fått upp värmen.

Såg även en annan pearl utan löstagbara ärmar men den var inte nedsatt och därmed dyrare...

Kollade själv på crafts webplats men de verkar inte ha gula med framfickor. Antar att räcer-cyklister vill ha det så men vill inte joggare ha gul jacka med framfickor?

Har alltså ännu inte hittat min optimala jacka och ser fram emot fler tips

/Patrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.