Vindskydd till kök

ser ju kanoners ut, är något liknande mina projekt har pekat mot. tror dock att jag kommer göra ett som täcker lite mer. Då finns det en chans att det skapas en liten värmehärd där under =)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Fortfarande helt övertygad om att det bästa lösningen är att byta kök till ett som inte sitter på flaska utan har den externt.

Bästa ur vilken synpunkt då? Vindskyddsynpunkt kanske, men det blir en tyngre lösning. Finns ingen spindelbrännare som väger lika lite som de toppmonterade eftersom det måste tillkomma stödben att stå på och en slang.

Jag provade att göra en "Davidsskärm" igår och måste säga att den fungerade över förväntan.
Det är utan tvekan den bästa konstruktionen jag prövat än så länge.
Enkel, hållbar, stabil.

Jag gjorde en ritning på den som jag delar med mig.
Skriver ni ut den i A3 format så håller den skala 1:1.
Då kan den användas som mall.

Mina förutsättningar på vindskyddet är följande.
  • Material: Folie från aluminium form.
  • Gasbehållare: Biltema (skall ändå vara standard).
  • Brännare: Pocket rocket.
  • Kastrull: Primus LiTech, d=115mm.
  • Vikt: 7g.

I detta format får vindskyddet plats i kastrullen vilket jag värderar.
Det kan uppfattas som att vindskyddet är för lågt, men "benen" måste böjas upp så att kanten på vindskyddet täcker undersidan på kastrullen och glipan mellan kastrull och vindskydd blir ca 10-15mm.

Passar perfekt.

//Peter

Bilagor

• Vindskydd-Folie.pdf
    7.9 KB · Visningar: 439
Tackar, man kanske skulle tagit ut patent på det ;-),

Jag förvarar vindskyddet ihopvikt isamma fodral som följde med peakbrännaren.

/David

Har snott din idé för länge sen!

Detta är min lösning som vi har diskuterat i en annan tråd.
Vikten hamnade på 30g.
Dock så har gett upp denna lösning eftersom den är för omständig men den kanske går att bygga vidare på.
Principen är ju syvverän.
//Peter
Hoppas du ursäktar! Men jag vill bara intyga att PetNor:s lösning fungerar mycket bra! Har använt ett liknande vindskydd på mina tre senaste fjällturer och är mycket nöjd!

Hoppas du ursäktar! Men jag vill bara intyga att PetNor:s lösning fungerar mycket bra! Har använt ett liknande vindskydd på mina tre senaste fjällturer och är mycket nöjd!

Det är absolut inte min idé utan "Fjäderlätt Martin" som gav en länk på denna idén, så jag kopierade bara den.
Lösningen är jättebra, tycker jag... Som vindskydd.
Problemet är bara att den är omständig att sätta ihop och innehåller många olika delar vilket bidrar till att man bara sätter ihop det när det är absolut nödvändigt.
Folielösningen är mycket enklare och består endast av en del vilket gör att man oftare använder vindskyddet även när man inte riktigt behöver det.
//Peter

Jag gjorde en ritning på den som jag delar med mig.
Skriver ni ut den i A3 format så håller den skala 1:1.
Då kan den användas som mall.
//Peter

Jag har upptäckt ett litet fel på min mall.
"Benen" på vindskyddet skall vara något kortare (tankefel :)).
Nu kommer jag inte kunna korrigera detta förrän på måndag.
För er som är intresserade av min mall så kommer det en ny då.
//Peter

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips