Vindskydd till gaskök!

Efter första vandringen med gas istället för trianga kan jag bara konstatera att vindskydd behövs. Även om man staplade sten och dyligt material så brände den ganska dåligt ibland. Inne i tältet dock gick det finfint, men man vill ju sitta ute.

Jag har ett Primus TechnoTrail, av modellen man skruvar på flaskan. Är det någon som har erfarenhet va primus egna vindskydd eller om någon har gjort en god konstruktion så tar jag gärna del av den.

tack på förhand

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Jag har själv ett technotrail(TT) och gillar det i stora drag. Vindskyddsbiten är dock ett angeläget problem att lösa. Lagar oftast mat i GT-absiden och där funkar det ju fint. Under mer fältmässiga betingelser använder jag ett MSR utvikbart aluskydd. Denna lösning har klara svagheter. De flesta lösa vindskydd av den typen är ju gjorda för kök på egen fot med "gas på slang". TT står ju på gasbehållaren så denna och regleringsknappen kan ju bli oroväckande varma. Har tänkt konstruera någon mer anpassad variant själv men ännu inte kommit så långt. Allt talar ju för att vindskyddsmässigt är Trangialösningen bäst, eg inte alls mkt tyngre med tanke på vindskyddseffekten. Kanske kan man trixa lite där eller också får man helt enkelt köpa gastillsatsen till Trangiat.

resignerar och gär det enklaste

På min första tur i somras, 18 dagar i Alperna, tog
jag med lite aluminiumfolie för att bygga ett vindskydd.
Det blev bara bökigt och jag slängde det så fort jag kunde.

Ute lagar jag i vindstilla, vacker väder och lite vind så sitter
jag ute, med köket i absiden och annars sitter jag i tältet med
tältdörren öppen eller stängd;
det senarte om jag tycker jag
behöver den extravärmen.
Frukost lagar jag alltid i absiden. Icke ett steg utanför tältet
förrän jag ätit!

il C.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar