Vindskydd toppmonterat gaskök.

Tänkte försöka tillverka ett eget vindskydd för mitt toppmonterade gaskök. Har en svag minnesbild av att jag sett något tidigare på nätet någonstans och även det som Primus har.
http://www.primus.se/Templates/Pages/ProductSheet.aspx?ItemId=87476

Jag hade tänkt använda en aluminiumsplåt som jag hittat på Järnia, 0,8 mm tjock. Själva konstruktionen framgår av bilden.
http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=65876&set=lp

Men när jag läser på Primus hemsida så står det att väggarna inte får gå över undersidan på kokkärlet "Notera att detta vindskydd kräver en luftspalt på minst 11 mm mellan kokkärlet och vindskyddets övre kant". Jag hade tänkt att mitt vindskydd skulle gå högre än så, borde ge mer vindskydd så.

Frågan är så klart tänker jag fel? Blir det för varmt om vindskyddets väggar går högre upp? Om jag väljer en större diameter så att vindskyddet kommer längre ut ifrån kokkärlets sida blir det bättre. Det är inga problem att göra flikarna längre med någon cm. När jag mätt så fungerar det bra med tre flikar, avseende tjockleken. Har gjort en prototyp med fyra flikar, inte i tjock papp utan tunn. Det kanske blir för stora hål på undersidan/för stora luftinsläpp som kommer att sänka effekten med bara tre flikar?

En annan fråga är om det räcker med att vindskyddet bara täcker halva cirkeln runt brännaren. Den gör det på Primus egna.
Vill göra rätt från början. Har jag väl börjat klippa i aluminiumen så är det försent att ändra på något!
 
Jag gjorde ett vindskydd till ett multifuelkök en gång som gjorde att det blev så varmt att ett reglage i härdplast smälte. Har du gastuben i närheten så gäller det nog att du inte gör fel .
Jag sitter själv med fundering på vindskydd till ett omnifuel som är lite stabilare än den lösa plåtbiten som följer med. Vill göra en konstruktion som passar till ETA kastrullen på tre liter.
 
Om du gör vindskyddet så att det sitter fast i brännaren strax under "hatten" så borde gasflaskan inte vara i fara, men plast detaljerna på brännaren kanske inte klarar sig.
 
Jag är nästan helt säker på att Primus menar 11 mm i horisontalled, detta i syfte att säkra en ventilerande skorstenverkan.

Jag stod inför samma "problem" i höstas, när jag f f g vågade mig på en toppmonterad brännare. Det finns inga exponerade plastdelar på min lilla brännare så jag befarade väl inte direkt någon överhettning, men insåg behovet av reglerbarhet, så det blev en både hissbar och i olika grad öppningsbar konstruktion, här syns prototypen (råvaran är engångspajformar, så det hade inte varit hållbart med din självstagande modell).

Det funkade väldigt bra på höstturen, även med nästan helt tillstängd öppning, så länge jag lämnade en liten spalt i neder- resp. överkanten (bara ett par mm, syns dåligt på just denna bild). Det räckte för att säkra lufttillförseln och värmespridningen genom "skorstensverkan", dvs konvektions-luftströmmen, uppför kastrullväggarna. Jag kunde manövrera reglaget med bara händerna.

Kan du klämma fast "flikarna" i ett givet läge (eller skaffa någon bricka gör att åstadkomma samma sak), så kan du ju lätt få reglerbar storlek på öppningen genom att skära avlånga hål i flikarna.
Jag tyckte reflektorn i "botten" på det hela gjorde väldigt stor skillnad i bränsleåtgången, kanske du kan utforma en av flikarna som en mer "täckande" sådan?
 
Kör med crux lite och primus vindskydd, funkar klockrent trots att skyddet går upp till kärlet gasflaskan blir inte ens ljummen.
 
Finns flera

aspekter än överhettning. Den allvarligaste är CO-förgiftning. Utan tillräcklig lufttillförsel så ökar kolmonooxidbildningen kraftigt. Bara att sätta på en kastrull ovanpå brännaren ökar mängden producerad kolmonooxid.

Hur mycket såna aspekter är studerade på t ex Trangiakök med olika brännare vet jag inte. Finns ett par norska studier som det refererats till här på Utsidan tidigare. Se http://rapporter.ffi.no/rapporter/97/04713.pdf

Man mätte upp till 200 ggr högre nivåer med kokkärl!

Thure
 
aspekter än överhettning. Den allvarligaste är CO-förgiftning. Utan tillräcklig lufttillförsel så ökar kolmonooxidbildningen kraftigt. Bara att sätta på en kastrull ovanpå brännaren ökar mängden producerad kolmonooxid.

Hur mycket såna aspekter är studerade på t ex Trangiakök med olika brännare vet jag inte. Finns ett par norska studier som det refererats till här på Utsidan tidigare. Se http://rapporter.ffi.no/rapporter/97/04713.pdf

Man mätte upp till 200 ggr högre nivåer med kokkärl!

Thure
Naturligtvis är detta den allra viktigaste aspekten! Slarvigt av mig att inte nämna detta, och att min tajta riggning av uppenbara skäl endast används UTOMHUS.
Joanna
(extremt nojjig med allt som brinner)
 
Tack för ert engagemang. Tänkte kommentera några av era svar.

Eta Solo/Extress har hål i vindskyddet där kastrullen står på brännaren. Det hade inte jag tänkt mig men här kanske jag skall tänka om. Är lätt att ordna i efterhand!

När det gäller plast så tog jag fram min brännare och en kniv och skrapade på det som är svart och det finns ingen plast på min brännare.

Mäter jag på min prototyp så har jag ca två cm mellan kastrull och vindskydd, om Primus menar 11 mm i horisontled så bör jag vara på säkra sidan. Flikarna har ett hål som jag har trätt över halsen på gastuben. Men jag kommer att få material över så jag kan klippa till en reflektor som kan ligga ovanpå flikarna. Skärmar ännu mer gastuben och om det ger en bra effekt så skall det göras.

Den enkla lösningen kanske är att köpa Primus skyddet. När jag mäter på min brännare så kommer det att sluta precis vid kastrullstödet och då tänker jag att det inte skyddar tillräckligt bra? Men det kanske räcker med att brännaren och dess nedre del är vindskyddad?

Kolmonoxid har jag inte övervägt men med ett prototyp som bara täcker halva sidan av brännare och kokkärl så tänker jag att lufttillförseln skall räcka. Min tanke med vindskyddet var att använda det utanför tältet. I tältet så behövs det förhoppningsvis inte!
Men det är bra att problemet lyfts upp så att jag tänker på ventilation i tältet när det måste lagas mat inomhus.
 
(...) När jag mäter på min brännare så kommer det att sluta precis vid kastrullstödet och då tänker jag att det inte skyddar tillräckligt bra? Men det kanske räcker med att brännaren och dess nedre del är vindskyddad? (...)
Har du inga plastdelar på brännaren, säkrar syretillförseln och håller gaspatronen utanför det hela, så finns det väl ingen anledning att avstå vinsten med att skyddet går ända upp till kastrullöverkanten? Tänk på Caldera Cone eller varför inte Trangia. "Skorstenseffekten" blir också bäst med in-luft nertill, ut-luft upptill, största möjliga höjdskillnad däremellan, och inte allför stor öppning i sidled.
(...) Kolmonoxid har jag inte övervägt men med ett prototyp som bara täcker halva sidan av brännare och kokkärl så tänker jag att lufttillförseln skall räcka. Min tanke med vindskyddet var att använda det utanför tältet. I tältet så behövs det förhoppningsvis inte!
Men det är bra att problemet lyfts upp så att jag tänker på ventilation i tältet när det måste lagas mat inomhus.
Inne i tältet skulle jag aldrig våga, har i krislägen gjort det i en halvöppen absid men kan inte påstå att jag känt mig trygg med det.
Det är skrutt att tillverkarna inte redovisar CO-emissionerna från sina brännare (med någon standardiserad kastrull), för det kan tydligen skilja dramatiskt mellan olika modeller. Rätt långt ner på denna sida visas det utdrag ur en undersökning av några, tyvärr inte sådana som är vanligast i Sverige.
Här finns fler undersökningar - kastruller med värmeväxlare är, inte förvånande om man tänker efter, ingen höjdare i sammanhanget.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.