Vindskydd/ FickRaket!

Eller lomma som det heter på Skånska..

Jag pular med ett vindskydd till min fickraket, jag har hittintills kört med alu-folie men jag gillar det inte.. Någon muttrade något om ölburksvindskydd, dom e för låga för min fickraket på den lilla flaskan.. Har någon en bild eller så på ett fungerande system?

Getout har endel vindskydd. Bla ett av "dragspelsmodell", ett sådant skulle man nog kunna tillverka själv så att det passar bättre till andra modeller av kök. Men frågan är om man vill ha själva gastuben i vindskyddet? Eller kan man kan ha ett litet kort vindskydd sittande ovanpå tuben så att inte den värms upp?

images%5Citems%5Cmaxi%5CLM1135RE.gif

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
-Patric-; sa:
Någon muttrade något om ölburksvindskydd, dom e för låga för min fickraket på den lilla flaskan.. Har någon en bild eller så på ett fungerande system?

Dubbla höjden? Gör alltså två ölburksvindskydd och häfta ihop dem på höjden.

Rullas ihop med liggunderlaget så tar det ingen plats.

Eventuellt kan man klippa och vika flikar så de två delarna går att ta isär (om det underlättar packningen, om man t.ex. inte vill rulla det i liggunderlaget).

Kanske inte ska köpa ölen, snabbt dricka ur den och sen konstruera ditt vindskydd :)

Det blir "jävlig snyggt" när du är klar men senare när tillvaron har klarnat kanske det är mindre lyckat ;)

Fråga min kompis som skulle borra hål för att sätta upp en hylla efter lite för många öl. Hyllan kom på plats, efter väldigt många hål....

// EmSt

Det kanske är samma skydd som ovan men jag hittade detta på addnature för 129 kr. 483 x 260 mm.

L_PRIHORACC9PARAV00A.jpg

Wohw! Jag lade in en bild...

niben; sa:
Jag köpte ett sådant vindskydd men jag tyckte det blev för tungt. Nästan 300g.

Jag byggde ett eget av ett sittunderlag som jag hade med vanlig folie fastsatt som värmereflektor. Totalt väger det 30-40g och lappen kosta 30kr vill jag minnas.

Bilder kan ses i mitt album, exempel på en är:

http://www.utsidan.se/medlem/album/visa.htm?ID=8938
Det var ju innovativt. Brukar själv använda ett liknande i metall som visats ovan, 65 cm långt, uppdelat i 8 rutor, 25 cm högt, 235 gram. Fungerar bra. Men jag ska prova med ett sittunderlag från Mckinley som jag aldrig använder ändå, och göra ett liknande med folie.

Raskesven

Kopte en primus brannare pa Kvibergs overskott for ett tag sedan och till den medfoljer en liten kopp som sitter under grytstoden. den tar inte all vind men den skyddar ratt bra anda och den vager inget och tar ingen plats.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips