Vindskydd/ FickRaket!

sajberjohan; sa:
Kopte en primus brannare pa Kvibergs overskott for ett tag sedan och till den medfoljer en liten kopp som sitter under grytstoden.

Fast det är minst lika viktigt att vindskydda kastrullen som brännaren (det lät inte som att den där lösningen skyddade kastrullen).

Därför verkar inte heller det där plåtskyddet från Getout vara så bra - kastrullen kommer att sticka upp ovanför.

Jag tror på serveringsbricksvarianten.

Är det nån som byggt ett vindskydd i nibens design? Konstruktionstips, t ex hur man enklast fäster folien i sittunderlaget? Eller andra förbättringar?

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Prototyp

Jag fick ett bra pris på ett Crux på Äventyrsmässan och har pulat med vindskydd.
Kruxet (hehe) är att man inte får stänga in tuben, och brännaren behöver bra med luft. Dessutom bör inte brännarens fäste bli för varmt heller, för då kan man paja o-ringarna. Så en lösning som är öppen nedtill är att föredra.

Vad tror ni om den här lösningen?
http://www.nordesjo.se/pics/foto_vindskydd_crux.jpg

Stöden som är av "serveringsfatsaluminium" är kanske lite vingliga, så det kan kanske styras upp med rejälare aluplåt. Men det är ju inte främst ett stormskydd utan en reflekor och "varmluftledare". Vikten är 45 gram.

Re: Prototyp

Nordesjö; sa:
Jag fick ett bra pris på ett Crux på Äventyrsmässan och har pulat med vindskydd.
Kruxet (hehe) är att man inte får stänga in tuben, och brännaren behöver bra med luft. Dessutom bör inte brännarens fäste bli för varmt heller, för då kan man paja o-ringarna. Så en lösning som är öppen nedtill är att föredra.

Vad tror ni om den här lösningen?
http://www.nordesjo.se/pics/foto_vindskydd_crux.jpg

Stöden som är av "serveringsfatsaluminium" är kanske lite vingliga, så det kan kanske styras upp med rejälare aluplåt. Men det är ju inte främst ett stormskydd utan en reflekor och "varmluftledare". Vikten är 45 gram.

Gjort något liknande av 'serveringsfatsalu'. Hade det först tätt hela vägen ner, men det blev för varmt för tuben och brännaren. Tror det var därför min Piezo-tändare krökte sig en varm sommardag på fjället.

Då tog jag och klippte bort ett antal stora rektanglar ur nederdelen, men lämnade en del material som "fotstöd". Detta har gjort att gastuben ventileras medan kitteln och brännaren är vindskyddade. Just att kitteln är vindskyddad är efter vad jag hört och efter egen erfarenhet det absolut viktigaste för en bränsleeffektiv uppvärmning.

Jörgen

Re: Re: Prototyp

NUI; sa:
Då tog jag och klippte bort ett antal stora rektanglar ur nederdelen, men lämnade en del material som "fotstöd".

Smart! Som en hel cylinder från marken till överkanten, men med urklippta rektanglar - förstår jag rätt? Har du hittat nåt fat som är så stort att det räcker för ett helt vindskydd?
Har du nån bild?

Jupp, enligt proffsen är det just kastrullen man ska skydda. Dels för att hindra bortstrålande värme, dels för att brännarens varma luft ska ledas upp längs med kastrullen och inget annat.
Så det handlar inte jättemycket om att skydda köket mot stark vind.
[Ändrat av Nordesjö 2006-03-28 kl 14:16]

Re: Re: Re: Prototyp

NUI; sa:
Då tog jag och klippte bort ett antal stora rektanglar ur nederdelen, men lämnade en del material som "fotstöd".
Som sagt smart, måste testa när jag hittar material. Oftast lagar jag maten i tältet (frukost och middag) så då är skyddet inte lika viktigt. Borde man inte kunna tillverka något av t ex tunn stål-/mässingtråd, för att komma upp över marken med cylindern? Hur högt klippte du ur rektanglarna?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips