vindskydd-toppmonterat gaskök

Jag har någonstans sett en instruktion + ritning för ett vindskydd till toppmonterade gaskök.
Det tillverkades av lite tjockare alu-folie, typ pajform.
Lika högt som kokkärlet och med tre flikar i underkant. I varje flik skar man ut ett hål i storlek av gängan till brännaren.
Sen vek man in flikarna och monterade vindskyddet samtidigt som köket monterades på flaskan.
Nån som känner igen detta och har en länk.
Sugen på lite hemslöjd :)
 
Ja det var nån som la upp en PDF med ritning, men minns inte vem. Har har ritningen utskriven hemma i alla fall men hade svårt att hitta nån aluminiumform som var tillräckligt stor så jag har inte byggt nåt än.
 
Den form som blir kvar när man har ätit kyckling? Den borde väl vara stor nog. Visserligen föredrar jag kyckling i lergryta, men behöver man en form får man offra lite.
 
Med din fina beskrivning av vindskyddet, kan du säkert göra en egen ritning!
Jag känner också igen att jag sett en dylik ritning/skiss någostans.
 
Den som letar skall finna!

Jag har någonstans sett en instruktion + ritning för ett vindskydd till toppmonterade gaskök.
Det tillverkades av lite tjockare alu-folie, typ pajform.
Lika högt som kokkärlet och med tre flikar i underkant. I varje flik skar man ut ett hål i storlek av gängan till brännaren.
Sen vek man in flikarna och monterade vindskyddet samtidigt som köket monterades på flaskan.
Nån som känner igen detta och har en länk.
Sugen på lite hemslöjd :)
Jag hittade igen ritningen! Kan skicka den till dig om du mejlar mig! Kolla min medlemsprofil.
 
Här är kommer PetNor(Peter Norman) fina ritning på vindskyddet!
Återigen, ursäkta mig Peter!
 

Bilagor

  • Vindskydd-Folie[1].pdf
    7.9 KB · Visningar: 667
Här är kommer PetNor(Peter Norman) fina ritning på vindskyddet!
Återigen, ursäkta mig Peter!

Ingen som helst fara!
Jag försökte hitta tråden där den var inlagd men finner den inte.
Problematiskt när jag bara kan söka bland mina senaste 500 inlägg ;)

Jag har för mig att jag gjorde en till ritning där det var fyra flärpar eftersom jag tyckte att tre stycken inte orkade "hålla upp" folien. Men om den ritningen finns kvar så har jag den hemma och inte tillgänglig nu.

//Peter
 
Tack för den!

Har själv använt hophäftade 50 cl-ölburkar, men då för bensinköket. Sist jag gjorde ett riktigt vindskydd till toppmonterat gaskök höll burken på att sprängas, men jag kom undan med en smält piezotändare...
 
enklare lösning

Jag har gjort en rejält mycket enklare (och fulare) lösning.
Helt sonika har jag gjort 4 små avlånga hål i en aluminium-forms botten. Dessa hängs fast på mitt ExpressStove. Funkar topp med de små kastruller (0.9l optimus) jag använder på gas-köket.

denna lösning gör också att man inte har vindskydd för långt ner, utan att den hänger mer runt eld/kastrull och inte gas-flaskan/piezon.

BZ/
 
Senast ändrad:
Tack för den! Precis den jag letade efter.
Har jag förstått dig rätt Peter? Du har inte provat den?
Skall prova i helgen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.