Vindskydd av presenning för sju man

Du Gro, finns det gratis de där inkskape ? Ä dä bara för Mac ?
Vinden i ryggen ja, där har du rätt, det är en svår konst att undvika röken i ansiktet, jag brukar säga :
"sitt i öst eller väst så slipper ni röken". ( gammalt peter1959 talessätt)

Inkscape finns till de flesta operativsystem. Jag hatar mac, men min bättre hälft har en, så då får man bita i det sura äpplet. Jag kör ju bara linux eller bsd privat.

Appropå höga kanter, det är inte riktigt helt sant att man behåller värmen bättre. Beroende på hur man lägger upp elden kan en hög tillåta mer instrålning av värme, och så länge elden är igång och tillräckligt nära kommer den att värma mer än människokropparna i vindskyddet.

EDIT: såg inte att moronträ redan tagit upp det med kanter...
 
Senast ändrad:
När det gäller framkantens höjd sâ har nog försvarets bok och jag ungefär samma uppfattning.
Med ca 2,5 m djup och 1 m höjd tror jag du klarar normalväder utan bekymmer.
När jag har satt upp en pressening sâhär sâ har jag haft en skärmsnutt pâ ca 30cm i framkant som man kan justera med pinnar eller snöre.
 
Alkohol?

Jag är övertygad om att vissa i gruppen kommer att dricka lite mer än hallonsaft under den här kvällen och tänkte mest att takhöjden samtidigt bidrar till lite säkerhetsmarginal. Vi pratar dessutom om 2 maj, och jag antar att det inte kommer att vara allt för kallt ändå.

Jag trodde att takhöjden också kan bidra till stor fallhöjd baktill som hjälper vattnet av presenningen fort och på så sätt bidrar till minskad risk för väta i vindskyddet. Kan det inte finnas en poäng med detta? Jag har också funderat över huruvida det finns poäng med att dra presenning llängst ena sidan, så andra kortsidan blir som en "ingång", det borde väl också förhöja värmen i sovytorna?
VI har tittat på två vindskyddsmodeller här, någon som har fler förslag?

Notera här att förutom värme i vindskydden har betydelse, men att mysfaktor, avsaknad av balanssinne hos berusade innevånare och eldningsglada gamla barndomsvänner är överordnade aspekter. :)

Jag uppskattar verkligen ert engagemang här, påminner om fotosidan.se (minst en av er har jag sett där innan dessutom). Mina skisser är för övrigt skapade i google sketch up som är helt gratis och fungerar både till Mac och Pc.
 

Bilagor

  • Modell3.jpg
    Modell3.jpg
    38.4 KB · Visningar: 1,142
Du har en poäng beträffande alkoholintagets risker. Å andra sidan får man alltid räkna med ett visst svinn :)

Andra Maj kan vara nog så kallt och med en del nederbörd.
Men med presseningar i de storlekar vi talar om här så kan ni ju anpassa er efter rådande förhållanden.
Likaså får du väl anpassa avståndet från brasan till vindskydden efter hur avancerade pyromaner du har med dig :)
 
En brant vinkel är viktig då man använder sig av naturliga byggmaterial som har viss genomsläpplighet. Presenningar är ju näst intill helt vattentäta, så det krävs inte mkt vinkel för dem, däremot så öppnar ju en brant vinkel upp för nederbörd från öppningen. Tror inte det ska vara någon fara pga. alkohol.
 
...nån mer

Passar på att putta på tråden lite, nån mer med tankar och ideér kring hur man kan skapa en bra lägermiljö och maximera känslan med mat, eld med mera?

/Lasse
 
Passar på att putta på tråden lite, nån mer med tankar och ideér kring hur man kan skapa en bra lägermiljö och maximera känslan med mat, eld med mera?

/Lasse

Dutchovens är bra för godare mat än grillat. Murrikkas är också bra och roliga. Mkt rökt kött är trevligt, jerky är sjysst. En riktig stockeld är trevligt. Se till att ha tillräckligt med ved för natten.
 
Tusen tack alla som har bidragit med kunskap om lägerbyggande och vindskyddkonstruerande!

Jag återkommer med bilder kring hur resultatet blev.

Min hemsida är onekligen mycket välbesökt nu för tiden, vi var sju stycken som brukade gå och och kika men nu ser det ut så här:
 

Bilagor

  • 2009-03-22_2321.png
    2009-03-22_2321.png
    45 KB · Visningar: 843

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.