Vindskydd av presenning för sju man

Att vika in bakkanten på presseningen är inget jag skulle göra eftersom:
1. Bakre långsidan kommer att bli svår att spänna ut då det finns några öljetter där.
2. Om det regnar kommer det att regna på "golvet" vid kortsidorna. Golvet kommer då enligt Murphy att fungera som en kanal för vattnet och leda vattnet till närnsta sovsäck tills den inte kan suga upp mer varefter vattnet fortsätter till nästa sovsäck osv tills allting är dyngsurt.

Så länge de har nog pressening att täcka flankerna med så kommer det inte vara ett problem, då viker de vara under fliken från kanten (som blir längre ju längre bak i konstruktionen man tittar). Bristen på öljetter kan lätt lösas med en kotte så länge man har lite extra lina.


Till skissen ovan skulle jag vilja att du adderar reflektorn (för att göra mer skolexempel av det hela och för att ni inte ska glömma den, den gör skilland!).
Mittemot vindskydden skulle det gärna vara två stycken relektorer (unjefär lika höga och breda som elden) på "lagom" avstånd. Avståndet styrs av hur ni tänkt elda och av materialet, sten kan vara lite närmre men inte det bör heller vara för nära. 1-0,5 m är nog ett bra närmevärde för en eld som ska värma sju pers o angiven situation.

Här är ett exempel på konstruktion om befintlig sådan saknas Blir ju mycket bättremed rakare virke!:
http://www.hunteroutdoortraining.com/files/Building_the_fire_reflector.JPG
 
Så här?

Är det så här ni menar? Är det bättre att helt täcka båda kortsidorna med presenning menar ni, jag menar för att undvika läckaget?
 

Bilagor

  • 2009-03-02_2046.jpg
    2009-03-02_2046.jpg
    65.1 KB · Visningar: 3,043
Senast ändrad:
Varför inte sätta upp skydden mot varandra? Då får du reflektorer och lättare socialt samkväm på en gång? Istället för att göra en stor rund eld gör du naturligtvis en stockeld på längden och kan då utnyttja bränslet bättre. Du vill naturligtvis ha vinskydden i vindriktningen, annars kommer röken blåsa in på er. Bifogar ett exempel på vad jag menar. Detta är ett typiskt nybörjarmisstag, att sätta upp vindskyddet med vinden i ryggen alltså. Observera min 1-minutskiss i illustrator, hatar det programmet, men sitter man på en rutten mac så gör man. tacka vet jag inkscape..
 

Bilagor

  • eld.jpg
    eld.jpg
    12 KB · Visningar: 1,931
Så här?

Blir det inte svårt att se varandra i den här modellen? Sen undrar jag vad som är smartast angående bakkant och flanker. Ska man bara göra tak, eller ska man göra sidoväggar och använda överbliven presenning som golv i vindskyddet?
 

Bilagor

  • 2009-03-03_2009.jpg
    2009-03-03_2009.jpg
    29 KB · Visningar: 2,266
Senast ändrad:
Ja precis så, men utan trädet emellan. Sidoväggar ja, det är bra. Tak och sidoväggar. Eftersom du garanterat kommer ha rektangulära presenningar så kommer du få lite över på varje sida, detta kan du vika in och ha som lite golv på sidorna. Har du problem att se någon genom en eld? Det måste vara svårare att sitt och kolla åt sidan hela tiden. Minimera avståndet mellan vindskydd, eld och nästa vindskydd för att det ska bli bättre värmereflektion.
 
Ni kan ju även bygga en cirkelformad variant med varsin 3x3 m presenning
 

Bilagor

  • 7mancamp.gif
    7mancamp.gif
    185.6 KB · Visningar: 3,087
I alla bilder (som förövrigt är fina) tycker jag ni har för höga framkanter.
Ju lägre ju bättre för att stoppa nederbörd och behålla värmen.
 
I alla bilder (som förövrigt är fina) tycker jag ni har för höga framkanter.
Ju lägre ju bättre för att stoppa nederbörd och behålla värmen.

Precis vad jag tänkte skriva, håll en lägre profil, gärna djupare ochså, så man kan krypa ner en bit när det eventuella regnet piskar in....

För övrigt kul med fler illustratörer här, det ger mer en bild (?)av vad man babblar om...;)

O du Moronträ, han / hon i vindskyddet verkar dö, de e ju bara skelettet kvar...:)
 
Varför inte sätta upp skydden mot varandra? Då får du reflektorer och lättare socialt samkväm på en gång? Istället för att göra en stor rund eld gör du naturligtvis en stockeld på längden och kan då utnyttja bränslet bättre. Du vill naturligtvis ha vinskydden i vindriktningen, annars kommer röken blåsa in på er. Bifogar ett exempel på vad jag menar. Detta är ett typiskt nybörjarmisstag, att sätta upp vindskyddet med vinden i ryggen alltså. Observera min 1-minutskiss i illustrator, hatar det programmet, men sitter man på en rutten mac så gör man. tacka vet jag inkscape..

Du Gro, finns det gratis de där inkskape ? Ä dä bara för Mac ?
Vinden i ryggen ja, där har du rätt, det är en svår konst att undvika röken i ansiktet, jag brukar säga :
"sitt i öst eller väst så slipper ni röken". ( gammalt peter1959 talessätt)
 
O du Moronträ, han / hon i vindskyddet verkar dö, de e ju bara skelettet kvar...:)
Han e ju inte dö alls, bara lättpackad, ligger o myser så gott så.
Är det inte vinkeln det hänger på, kanske är det ni menar oxå i.o.f.s., tänkte mig en dryg meter högt i framkanten så att man åtminstone kan sitta upp.
Har för mig att följande rekommendationer ges i försvarets överlevnadshandbok:
vid uppehåll o kyla = vinkel på 45-70 grader som fångar upp mer värme
normalt skitväder 45 grader
riktigt skitväder = < 45 grader
, så det optimala borde väl vara ett skärmskydd som man kan vinkla som man vill beroende på väderlek.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.