Vindskydd av presenning för sju man

Hej på er! Jag och några gamla kompisar ska genomföra en dagslång vandring för att sedan avsluta denna med övernattning i ett vindskydd byggt av enkla presenningar. Nu är bara dilemmat att jag är osäker på hur uppbyggandet av dessa ska gå till rent praktiskt. Jag har därför några frågor.

Jag har två tankar rörande modeller. Den ena bygger på att sätta upp en slana mellan två träd, och sedan lägga över presenningen och spänna upp baktill. Den andra tanken är att spänna upp ett rep mellan två träd, för att sedan lägga presenningen och spänna i sidled 45 grader över för att skapa ett enkelt "tak".

Eftersom jag helst vill skapa lägerkänsla vore det ju kul om vidskydden ligger i direkt anslutning till eldstaden, men det blir ju komplicerat då det kan bli svårt att hitta en plats där träden är så perfekt placerade... Alltså vore det kul om man kan bygga vindskydd utan beroendet av träd.

Jag föreställer mig för det första att det krävs jättestora presenningar och för det andra blir det svårt att hitta träd med bra mellanrum. Finns det någon/några här som har erfarenheter eller tankar kring detta vore jag oerhört tacksam.

1. Hur stor/stora presenningar behövs?
2. Hur bygger man smartast upp ett eller flera vindskydd?
3. Finns det någon bra modell där träd inte krävs?

Tacksam för svar

med vänliga hälsningar

Lasse
 
Om jag förstått rätt så ska ni ha en lägereld och då är det enklast att spänna upp ett rep mellan två träd och spänna presenningen från repet och ner i marken så att värmen från elden reflekteras in under presenningen.

I och med att ni ska vara 7 stycken kan det bli vissa problem att rymmas om ni bara har en presenning. Mitt förslag är att ha två presenningar som ni spänner upp med öppningarna mitt emot varandra med 1,5-3 meters mellanrum och har lägerelden mittemellan.

Om det inte finns träd som sitter på "rätta ställena" går det att använda slanor, gåstavar eller liknande för att få upp presenningarna.

För att det inte ska bli drag från sidorna så kan man sätta upp granruskor som fungerar bra som vindfång. Alternativet är att ha tillräckligt stor presenning så att den går att dra ner på sidorna också.

Testa i god tid innan den "riktiga" resan ska göras så att ni vet hur ni ska bära er åt.

Låna gärna sk överlevnadsböcker på biblioteket, där finns tips på hur man bygger olika vindskydd.
Tex Uteliv av Lars Fält eller liknande
 
Om ni ska ha det skönt och rymligt får ni räkna ca 70cm/person i liggbredd, det ger nästan 5m brett vindskydd och om man sedan ska få det någorlunda dragfritt behöver man minst en meter extra ute på flankerna. med en ligglängd på 2m så är det bra om man har så mycket som 3m pressening att spänna ut så 7x3m lär ni klara er på.
Givetvis kan man trängas mer men ofta visar det sig bli en lite rot här och där som måste undvikas så det är bra att inte snåla.

Att ställa upp utan träd brukar inte vara nått problem, ett par trefötter av av 1,5-metersbitar och en slana på dessa så har ni skapat den bock ni behöver, stabilats blir det sedan om ni inte spänner presseingen bakåt i hörnene utan lägger det över ett par sluttande flankslanor som ficker ut bakåt och efterspänner lite därpå.

Socialast är att spänna upp två i (ca 80-70) vinkel mot varandra så skymmer elden mindre men värer ofatst lika bra bara man har nått bakom som reflekterar strålningsvärmen, men det kräver antingen att man har än 2-3 meter längre pressening och bara "kröker" skyddet eller att man har två olika presseningar. Min erfarenhet är att en större är bättre så länge man har plats att på upp ett sådant skydd på, enklare att skydda sig mot draget så och så får man inte en socialt avskärmande verkan lika lätt, att det är samma skydd com bara fortsätter med en böj gör otroligt nog en stor skillnad för samhörigheten tycker många.

Eftersom det verkar vara stor fokus på det sociala kan jag tipsa om att nat nått i matväg att dela, allt ifrån att alla äter ur samma gryta direkt med bröd i händerna (lite på etiopiskt vis) till de i våran kultur mer vanliga att man bara har en stor bit torkat kött eller liknanade att skicka mellan sig efter maten.

Gos tur och sov gott!
 
Jag håller med om att det troligen är smidigast med två vindskydd, blåser det kan man sätta upp dem i ett V.

De vindskydd som vi använder med scouterna kan man sätta upp med tältstänger i de främre hörnen, men de har alltså öljetter sitter på rätt ställe.

Att få upp de två främre hörnen tycker jag är det minsta problemet, antingen över en slana, över ett rep eller med "stolpar" i hörnen (trefot funkar också).

Sen handlar det bara om att sträcka ut pressen med linor och markpinnar så den är bra sträckt.

Säckar det mycket på mitten så kan man spänna två långa linor i ett X på undersidan så det lyfts, men det lär inte behövas om ni kör två mindre vindskydd.
 
Om

Träden inte står där det finns en färdig eldstad så med 7 par händer är det lätt att samla ihop nödigt antal stenar och ved till en eldstad där ni vill ha den. Makeld är bekvämast.
Två vindskydd rekommenderas för det brukar dra i skogen så sidostyckena gör en stor skillnad. Färdiga vindskydd kan man köpa med pinnar och allt från t ex Friluftsvaror i Malmö, de finns i olika storlekar. Plastpressening eller ett gammalt yttertält är andra alternativ. Det brukar gå åt mer snöre än man tror, provbygg därför före turen.
 
Som många av er redan har förstått är detta inte så mycket en överlevnadsövning som en social tillställning. Vi kommer alltså att vandra en rätt bra bit under dagen och sedan är uppbyggandet av vindskydd, kvällsaktiviteterna den stora grejen. Vi är alla barndomsvänner som ska ses tillsammans efter många år och se oss runt i hembygden. Vi börjar dagen med att bygga upp själva lägret, vandrar under dagen för att sedan återvända till lägret för kvällsaktivitet och övernattning.

Nu när jag har sånt fint stöd här kanske jag kan passa på att be om lite mer råd och tips. Många av er har säkert mer erfarenhet av detta än mig själv.

Vad det gäller själva kvällen vill jag uppnå maximal känsla av vildmark och stämning. De flesta har varit med i hemvärnet, och några är gamla FN-soldater så jag är övertygad om att alla kommer att uppskatta detta. Nåväl, hur uppnår man då detta? Att placera vindskydden i en V-form gör att elden inte skymmer så långt har jag tänkt. Men mer? Jag har några tankar här:

1. Jag gör en rejäl laddning marinad och ber sedan alla deltagare ta med sig eget kött. Väl framme lägger vi allt kött i en plastpåse fylld med marinad som vi gräver ner under dagen. På kvällen bygger vi en grill-tripod och gillar sedan köttet. Jag tänker mig eventuellt också ha med mig färdigkokt pasta eller nåt i den stilen.
2. Vi har med oss fotogenlyktor som hängs upp lite här och var. Kanske kan detta förhöja stämningen ytterligare. Ett annat alternativ är rejäla facklor som sätts upp runt lägret.

Vad tror ni "so far"? Jag vill samtidigt att allt detta ska vara nästintill gratis, och vill såklart inte heller att det ska bli allt för mycket runtomkringarbete.

Vad kan man mer göra för att förhöja stämningen? Förslag på mat, aktiviteter?

Här är turens hemsida

Tusen tack alla för alla svar hittills!
 
Senast ändrad:
Om ni ska vara ute i maj och bara vara borta under dagen finns det ingen mening med att gräva ner köttet, det blir inte dåligt över dagen ens om det så skulle vara 20+, om ni sedan av grilltekniska (mer blodigt och mer yta tex) skäl vill ha det kallare när ni sätter igång är det ju en annan femma.

Ett billigt alternativ till faklor/lyktor är värmeljus som man sätter i glasburkar utan lock, nog vindtåligt för skogslandet och väldigt ekonomiskt, enda nackdelen är väl att man måste ha med sig glasburkarna men efter som ni ska läna saker i lägret när nu går på tur så löser det sig.

Värmeljus har även fler användningsområden, inte minst om det skulle vara svårta tt göra upp eld av någon anledning...
...för den som har barnasinnet kvar kan det vara kul att ställa ett värmeljus på högt placerad plats i elden för att sedan när det kokar välta omkull det, det brinner bra ett ögonblick då! Glöm bara inte att städa med er aluskålen som ljuset var i...det tar ju som bekant en stund innan alu försvinner i naturen om det någonsin gör det.

Avståndet beror helt på hur mårt ni tänkt elda och med vad för ved (hur mycket den sprätter) en halvmeter är ett bra närmevärde förutsatt att ni har en "sarg stock" i framkant av vindskyddet så att det är mindre risk att någon eller någonting kommer för nära elden.

Om ni har en lättviktspresenning för nån hunka (öb/klasisjön/rusta) så kan ni utan vidare ta till nog med bredd för att kunna göra de två vindskydden i samma duk med vinkel som första alternativ och om det skulle skita sig bara skära isär den till två att sätta upp separat, då kan man göra som man bör och anpassa sig efter terängen, motsatsen tenderar som bekant vara mycket bökigare!

Rep att bygga lägret med och presenningen kommer vara era enda två egentliga utgifter så länge ni har personligt och mat.
Som rep rekomendera jag sisalgarn, köper man en sådan rulle med 600m har man så det räcker och blir över och det går att lämna i skogen under en sten / kasta på elden utan att naturen tar skada. priset är under 200kr
(http://www.getout.se/item.asp?item=548)
Presseningen kostar på K-rauta:
PRESSENING 5,50X7,20M GGM 540720 CA 38,88M2 189,00:-
PRESSENING 6,0X10,0M GGM 6001000 CA 60M2 349,00:-

Så nog går det att komma billigt undan, desutom är ju inte sakerna slut efter denna gången, den/de som tar med sig grejerna hem kan ju betala lite mer kan man tänka sig så slipper de som bara ska bruka sakerna en gång känna sig snuvade sas.

Det som ni inte behöver av presseningen i bakkant kan ni med fördel vika in under er som ett golv om den är så pass lång/bred.
 
Så här är tanken...

Ok, nu har jag gjort en annan modell som ska beskriva ungefär hur lägret ska se ut.

Jag är jättetacksam för all hjälp och har ni fler tankar kring hur en sådan här tillställning kan förhöjas rent stämningsmässigt tar jag tacksamt emot fler tips och råd.

Med vänliga hälsningar

/Lasse
 

Bilagor

  • Ovanifrån.jpg
    Ovanifrån.jpg
    43.8 KB · Visningar: 8,634
Att vika in bakkanten på presseningen är inget jag skulle göra eftersom:
1. Bakre långsidan kommer att bli svår att spänna ut då det finns några öljetter där.
2. Om det regnar kommer det att regna på "golvet" vid kortsidorna. Golvet kommer då enligt Murphy att fungera som en kanal för vattnet och leda vattnet till närnsta sovsäck tills den inte kan suga upp mer varefter vattnet fortsätter till nästa sovsäck osv tills allting är dyngsurt.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...